Gå til innhold

mulighetene med 1.8 golf Mk2?

Ranger emnet

Aron88

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nyskjerrig på det mini-sportsluftfilteret du har på høyre side av toppen. Er det noe du har satt inn midlertidig siden du har tatt av luftfilterboksen, eller er det permanent? Og hvilken virkning har det i så fall? Har ikke vært borti noe sånt inntil nå jeg alacocaina

Flere bilder takk, motorrommet ser meget strøkent ut. Du skulle sett mitt du :P

Det lille filteret der er oljeutåndingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille filteret der er oljeutåndingen.

Takk for svar! Har aldri vært borti oljeutåndingen, har bare hatt golf i 6 mnd og har hatt andre ting å fokusere på :(

På min bil er dette koblet til luftrengjøringsboksen, regner med det er sånn originalt for alle som har 1,6 og 1,8 forgasser. Jeg har hatt en del problemer med at luftfilteret mitt blir oljete (oljeskum), og det kommer sikkert derfra da :) Vil da ha noen positiv/negativ effekt om jeg plugger igjen den slangen og fester på luftrengjører, slik som Aron88 har?

HK

Golf 2 1,6L 88. Gamle trofast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har aldri vært borti oljeutåndingen, har bare hatt golf i 6 mnd og har hatt andre ting å fokusere på :(

På min bil er dette koblet til luftrengjøringsboksen, regner med det er sånn originalt for alle som har 1,6 og 1,8 forgasser. Jeg har hatt en del problemer med at luftfilteret mitt blir oljete (oljeskum), og det kommer sikkert derfra da :) Vil da ha noen positiv/negativ effekt om jeg plugger igjen den slangen og fester på luftrengjører, slik som Aron88 har?

HK

Hvis du plugger igjen hullet på innsuget og bruker et sånn lite filter vil du få en renere forbrenning fordi oljedampen ikke går sammen med bensin/luftblandingen, bitte litt høyere oktantall får du nok.

Men, jeg ville ikke satt filteret slik fordi det er nesten garantert at en får oljesøl på toppdekselet som igjen renner ned i bakkant av motoren der det brenner opp og lager baconcrisp lukt..

Det beste er å lage seg/kjøpe en catchtank, en colaflaske fungerer like fint som en dyr tank til 2000,-

Men, oljedampen kan ikke gå i friluft, for da kan du få feil på neste PKK:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noe med det, men GTI-kammen er faktisk en veldig dårlig kam! Montert i en std. 90 hk topp vil du sikkert ikke merke noen forskjell, mao. bortkastet arbeid ;)

Husker du skrev det i en annen tråd også:)

At forskjellen ville vært verd arbeidet hadde det vært snakk om mekaniske løftere, hvis ikke jeg husker feil nå:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du skrev det i en annen tråd også:)

At forskjellen ville vært verd arbeidet hadde det vært snakk om mekaniske løftere, hvis ikke jeg husker feil nå:)

Ja, stemmer det. Går ut i fra at det er en motor med hydr. løftere det er snakk om her, leste ikke så nøye ;)

Den mekaniske er faktisk relativt dårlig den også, da med tanke på lobeprofilen og løftet. Gir høyere toppeffekt, men på lavt turtall vil man gjerne miste effekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det. Går ut i fra at det er en motor med hydr. løftere det er snakk om her, leste ikke så nøye ;)

Den mekaniske er faktisk relativt dårlig den også, da med tanke på lobeprofilen og løftet. Gir høyere toppeffekt, men på lavt turtall vil man gjerne miste effekt.

Er enda litt i tvil om jeg skal bruke GTI kammen eller om jeg skal kjøpe en moderat kam fra deg, 276' elns:)

Siden vi først var inne på emnet, vet du om toppen er lik på 1,6 og 1,8?

Har nemlig en 1,6 stående i garasjen, og hvis toppene er like så kan jeg liksågodt bytte tetninger og få den høvlet litt:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enda litt i tvil om jeg skal bruke GTI kammen eller om jeg skal kjøpe en moderat kam fra deg, 276' elns:)

Siden vi først var inne på emnet, vet du om toppen er lik på 1,6 og 1,8?

Har nemlig en 1,6 stående i garasjen, og hvis toppene er like så kan jeg liksågodt bytte tetninger og få den høvlet litt:)

Hmmm. Nå er jeg faktisk ikke helt sikker, men vil på det sterkeste tro at de toppene går om hverandre. Boringen er den samme på 1.6 og 1.8, ser derfor ingen grunn til at toppen fra 1.6 skal passe på 1.8.

Nå har jeg ikke flere kammer for salg, helt tomt. Men http://www.veloxmotor.com selger de samme kammene, var derfra jeg fikk de jeg hadde :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Nå er jeg faktisk ikke helt sikker, men vil på det sterkeste tro at de toppene går om hverandre. Boringen er den samme på 1.6 og 1.8, ser derfor ingen grunn til at toppen fra 1.6 skal passe på 1.8.

Var det jeg også tenkte ja,

Takk for svar:)

Nå har jeg ikke flere kammer for salg, helt tomt. Men http://www.veloxmotor.com selger de samme kammene, var derfra jeg fikk de jeg hadde :)

Ja, var dem jeg tenkte på når jeg nevnte deg her:)

Skal ta meg en titt der;)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 270 kam og høvlet topp hvis du skal ha..

Bare til info :)

Durasjonen sier så godt som ingenting om en kam, men sammen med durasjon ved f.eks. 1mm løft, lobeseparasjon og totalt løft får man litt mer info ;)

Eks.:

Den mekaniske GTI-kammen er på 283° og gir ~6 hk ekstra i en 90 hk motor. 280°/276° kam som jeg solgte før (Velox-kam), i utgangspunktet antatt snillere, gir ~13 hk ekstra i samme motor. Setter man denne i en 112 hk GTI får man 121 hk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider