Gå til innhold

Flekker på skinnsete

Ranger emnet


rayjo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har de siste dagene gått gjennom hele bilen og sitter igjen med noen flekker på den ene skinnsetet. Minner litt om maling eller lignende. Har forsøkt det meste uten hell. Noen gode tips?

 

Utvendig har jeg to blå flekker på den sorte metalliclakken som jeg ikke får bort. Litt rart dette da det samme oppsto på min forrige bil med samme lakkfarge. Har fått tips om 3m polish fra en billakkerer. Er dette noe bra eller finnes det noe bedre?

 

Noen gode tips?

 

Mvh.

Raymond Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkene på setet har en radius på ca. 10 cm. og er lyst på svarte seter. Det er flekker, ikke prikker og sitter noe under nakkestøtten. Når det gjelder de blå merkene har jeg aldri sett lignende. Jeg kan ikke kjenne noe ved å dra hånden gjennom området. Jeg har forsøkt scratchx, men kanskje bør jeg prøve noen runder til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salo også brukes

 

 

 

Salo er vel ikke bra på skinn? Alkaliske(skrives det sånn?) fjerner fettstoffene i skinnet, mulig det ikke har noe å si hvis man behandler med skinnpleie midler etterpå..

 

Har du prøvd meguiars sin aloe rens? Den var supereffektiv på mine seter, hadde riktignok ikke noen slike flekker som du beskriver.

VW Passat 2.o TDI DSG 2oo7

VW Caddy 1.9 TDI 2oo5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skitt kan deles inn i følgende kategori:

 

Organisk

ikke-organisk

petrolium basert

 

Organisk: Er skitt som inneholder karbon (proteiner, dyre fett, kropps fett, mugg, dyr, bakterie, lort fra smådyr og dyr og karbohydrater)

 

ikke-organisk: Er skitt som ikke inneholder karbon. Dette er som regel funnet på eksteriøret av bilen i form av vann merke, syrlig vannmerke (acid rain spot), kalk avsettning.

 

petrolium basert: Er substanser som ikke inneholder vann og vil ikke blandes med vann (motor olje, gris (som i grease), tjære.

 

Når du har klart å identifisere hva som er på setet så kan du prøve et middel som er beregnet for akkurat den type flekk/skitt.

 

Ellers så finnes det jo rensemiddel som er "all-around", var ikke til mye hjelp hvilke produkt du bær velge...men men.

 

Dette var forresten tatt fra Guiden på autopia.org

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zalo ville nok ikke jeg hatt på skinnsetene mine, om du gjør det er det veldig viktig å sette de inn med noe etterpå slik at de ikke tørker ut (som Mustang95 sier), Zalo er "desverre" veldig effektivt mht mye, men det inneholder stoffer som ikke er like bra...

 

Skaff deg en skinnrens fra meguiars el Swissvax og rens og beskytt setene dine, du kommer til å se stoooor forskjell om de er noen år gamle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår