Gå til innhold

Hva slags Ohm kjører jeg på nå?

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skjønner aldri detta Ohm greiene, arrrrg

Jeg var å kjøpte en Kicker-sub i stad. Den har 2x12 elementer og den er på 2Ohm, og den har èn terminal (så elementene er altså kobla sammen på en eller annen måte inni der).

Jeg har en audison vrx 2 kanals forsterker. Kobla pluss på den ene kanalen, og minus på den andre kanalen. Altså kobla pluss og minus på hver sin kanal. Er vel det som er brokoble? *strøm-noob*

Det jeg lurer på da, er hvor mange Ohm jeg egentlig kjører på?!

Grunnen til at jeg tok 2ohm versjonen av kassa var at han i butikken mente jeg måtte ha det. Trodde jeg skulle ha 4ohm kanskje jeg, men ikke vet jeg.

Er elementene parallellkoblet inne i kassa? For hvis de er det så kjører jeg vel da på 2ohm nå, og det er jo det som er meninga :)

Vil noen forklare meg? Er dritredd for at jeg skal svi istykker hele greia :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementene i den kassa er koblet i paralell, derfor den er på 2 ohm (4ohm + 4ohm i paralell = 2ohm)

Men når du da brokobler en forsterker, så vil forsterkeren "lese" lasten som 1ohm, noe jeg vil tro blir litt i drøyeste laget for forsterkeren... Kjøpte du kassa og forsterkeren sammen, for at det skal spille sammen, så kjør på..

Så nå at det er snakk om en audison forsterker, og de pleier å klare 2ohm brokoblet... hvilken audison?? Vrx 2.150? Sørg også for at du har gjort brokoblingen riktig... tar jeg ikke helt feil, så er det merket på forsterkeren hvordan du skal koble det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elementene i den kassa er koblet i paralell, derfor den er på 2 ohm (4ohm + 4ohm i paralell = 2ohm)

Men når du da brokobler en forsterker, så vil forsterkeren "lese" lasten som 1ohm, noe jeg vil tro blir litt i drøyeste laget for forsterkeren... Kjøpte du kassa og forsterkeren sammen, for at det skal spille sammen, så kjør på..

Så nå at det er snakk om en audison forsterker, og de pleier å klare 2ohm brokoblet... hvilken audison?? Vrx 2.150? Sørg også for at du har gjort brokoblingen riktig... tar jeg ikke helt feil, så er det merket på forsterkeren hvordan du skal koble det

Er en vrx 2.250.

Ok så hvis jeg har forstått det så har jeg kobla det i 2 ohm, men forsterkeren leser det som 1 ohm?

Hehe, skal ta å se på forsterkeren i morra :) Det virker som det funker greit ihvertfall.

Jeg har koblet minus på kanal 1 og pluss på kanal 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er dette med at den LESER? jeg har ikke hørt noen om dysleksi i lydteknologien, jeg har hørt at amper "ser lasten" så det er vel dette begrepet som har blitt litt forvrengt her.

Men jeg skjønner ikke hvorfor ampen skulle syne 1Ohm når det er 2Ohm på terminalene og det er en standar brokopling? Ampen påvirker jo ikke den interne impedansen i høyttalerkassa, så vidt jeg vet her og nå(har lakka mye i dag da, er litt svimmel nå). En forklaring leser jeg gjerne.

Jeg tror denne koplingen er helt ok og at ampen føler det den skal oppfatte ved CA CA CA 2Ohm (nominelle verdier er oppgitt), ingen større grunn til uro.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså.. Når du brokobler en amp, så forandrer aldri lasten seg. MEN, det blir en større påkjenning for forsterkeren. Den stresser tilsvarende mer som om lasten skulle vært halvert. Det har visstnok med varmegang og annet lurt å gjøre. En forsterker som tåler en last på 2ohm STEREO, tåler ikke lavere enn 4ohm MONO(brokoblet).

Det står helt sikkert noe om emnet på http://www.bcae1.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er dette med at den LESER? jeg har ikke hørt noen om dysleksi i lydteknologien, jeg har hørt at amper "ser lasten" så det er vel dette begrepet som har blitt litt forvrengt her.

Men jeg skjønner ikke hvorfor ampen skulle syne 1Ohm når det er 2Ohm på terminalene og det er en standar brokopling? Ampen påvirker jo ikke den interne impedansen i høyttalerkassa, så vidt jeg vet her og nå(har lakka mye i dag da, er litt svimmel nå). En forklaring leser jeg gjerne.

Jeg tror denne koplingen er helt ok og at ampen føler det den skal oppfatte ved CA CA CA 2Ohm (nominelle verdier er oppgitt), ingen større grunn til uro.

Ja, tror nok du må slutte med lakk sniffinga di ;)

Trodde dette var "barndomslære innen bilstereo jeg..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du leste feil.

Alle forsterkere gir mer effekt ved mindre ohm, eller så gir de den samme effekten.

Digitale forsterkere pleier å gi samme effekt under 4, 2 og 1 ohm. Mens vanlige (analoge) forsterkere gir som regel, mye mer effekt ved 1 ohm, enn ved 2 ohm og ved 2 ohm så gir forsterkeren mye mer effekt enn ved 4 0hm. osv.

De fleste forsterkere gir dobbel så mye for hver "ohm-klasse" for å si det slik.

F.eks. 2000W rms ved 1 ohm, 1000W rms ved 2 ohm og 500W rms ved 4 ohm.

Dette er et grovt eksempel, som regel så er det mindre enn en dobbling for hver "ohm-klasse".

Så får å si det enkelt så vil forsterkeren din gi mer ved 1 ohm enn ved 2 ohm, spm er tåler den 1 ohm? Det gjør ikke alle.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsterkeren din stabil i 1 ohm?

Høyr med butikken viss du er usikker på kva motstandsverdien er på basskassa

På sidene til Audison står alle effektene til forsterkeren oppgitt, og der stod det også 1 ohm, så da tipper jeg den er stabil i det og. Men det stod at effekten var mindre i 1 ohm enn den var i 2 ohm av en eller annen grunn, men samtidig mener jeg det sto 2 ohm bridged effekt, mens på 1 ohm sto det ikke bridged. Skal lage en direktelink når jeg kommer hjem fra jobb, nå sitter jeg på nett via telefonen og det er begrensa muligheter på den, som f.eks lage avsnitt :D Takker for at noen gidder å hjelpe meg med dette, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så jeg kjører i 1ohm jeg nå da eller? Er det no vits da? Da burde vel heller han selgeren ha anbefalt meg 4ohmsversjonen...eller? Tror forsterkeren gir mindre effekt i 1 enn 2 ohm tror jeg det sto i manualen, men mulig jeg har lest feil da... baah

Du kjører den 2ohm brokoblet nåja, og forsterkeren "ser" 1ohm.

Din forsterker tåler dette, så det er ikke noe å tenke på:)

Den guffer ut 840 sinna italienere nå, og hadde gitt deg 560 om du hadde brokoblet den på en 4ohms sub.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, supert ;) Da kan jeg slutte å ha det i bakhue hele tida :P

Så for å oppsummere litt for meg selv:

Basskassa jeg har kjøpt, som for de som ikke har lest er en Kicker kasse med 2 elementer og en terminal, og det står "2ohm" på siden av den, er i virkeligheten to 4ohms elementer som er "ferdigparallellkoblet" av Kicker?

Hvis jeg da hadde finni på å åpna kassa, og seriekobla istedet så hadde jeg fått 8 Ohm? (Snakker altså fortsatt èn terminal og dermed brokobla forsterker)

Og hvis jeg hadde finni på å montert på en terminal til, og kobla hver basser på hver sin terminal, slik at jeg kunne bruke begge kanalene uten å brokoble på forsterkeren..da hadde jeg fått 4 Ohm?

Am I right? :)

Isåfall...har da 4 Ohms versjonen av denne basskassa to terminaler den da kanskje?

Hvis det ikke er sånn, så må det være forskjell på elementene på de to kassene da?

Jaja tror jeg har skjønt litt mer veffal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider