Gå til innhold

Høyttalerne gir seg før subben

Ranger emnet

snoemann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har lagt opp sub i reservehjulsbrønna mi, og den spiller veldig bra (eh ... relativt selvsagt, godt nok for meg ihvertfall ;)

Problemet er bare at når jeg drar opp volumet så vrenger høyttalerne rundt i bilen lenge før suben...

Må jeg begynne å legge ut i dyre dommer for "større" høyttalere og forsterker til disse? Eller kan jeg fortsette å kjøre cd spilleren på dem og bare dele frekvensen? Regner med at det er de dypere bass lydene som får dem til å vrenge tidligst...

Meninger??

Hva slags rimelig delefilter burde jeg evnt installere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først bør du i hvertfall sjekke om de orginale høytalerene dine har innbygget delfilter eller om de spiller full range. ser du noen små kondensatorer ved spolen?

hvis ikke vil det sikkert hjelpe litt å dele frekvensene høyerer opp, men problemet ditt ligger vel i at du har en sub som sikkert får endel watt fra en ekstern forsterker og høytalere ellers som får 20Wrms fra spilleren(på en god dag, med sol å medvinn)

hvordan forsterker har du?

har du en fire kanaler så kan du bruke ett y-ledd til å splitte signalet(siden du har bare en phono)

har du to kanaler, ville jeg kjøpt en billig fire kanaler. feks saga, og splittet signalet på den også. bakhøytalerene kan du da fade ned, så de ikke vrenger. kjedelig å ikke få brukt forsterkeren du bruker nå kanskje, men tror nok det ville gitt bedre lyd.

så får du heller oppgradere spiller og frontsett når budsjettet tillater det.

har du derimot kjøpt monoblokk til subben din så blir det litt værre. da må du evt splitte signalkabelen til to forsterkere..

uansett så trenger høytalerene dine en forsterker for å henge med subbene.

regner kanskje med at høytalerene ellers i bilen er orginale og det er ikke på stereoen bil produsenten bruker mest tid å krefter, så disse bør nok byttes med tiden.

hadde du skrevet hvordan bil du kjører og hvordan utstyr du har fra før så blir det så mye enkleree å hjelpe:)

Pug 306 - min første Løve

Focal - Piooneer - Dynabel - Installbay -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah beklager litt svak infor her...

Grunnen er at det meste er av eldre dato og ikke noe bra saker.

-Rockford Punch 12" bygget ned i reservehjulsbrønnen.

-Ukjent merke (foreløbig) forsterker 2 kaneler, opppgitt til max 270 watt 4 ohm, drevet brokoblet som sub forsterker.

-2 6x4" originale høyttalere bak

-2 6x9" i dørene foran, klarer av en eller annen merkelig grunn å ikke huske merket akkurat nå :P

-cd spiller av merket clarion med 4x50 watts effekt (dette er vel ikke rms!?)

Utganger på denne er kun en phono utgang, en hvit og en rød som vanlig.

Bilen jeg kjører er en Nissan 200sx 94 modell.

Kan legge ved et bilde av det (til meg å være) relativt vellykkede reservehjulsprosjektet :P Veldig mørkt og snodig bilde, gitter er faktisk over subben, men tatt med K750 i mørket med nightvision på :)

DSC01620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... kanskje ikke så dumt å splitte phonoutgangen fra cd spilleren...

Er ingen stor nødvendighet å kunne justere forholdet mellom bak og foran uansett, eller kan jeg kanskje det på den evnt. nye saga forsterkeren?

Da hadde det jo vært et mulig skritt på veien.

Tror ikke 6x9"'erne har kondensatorer ihvertfall... de bak er det mulig har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg forstår det rett så har du 4 stk 6x9 på headuniten din? Det er i såfall ikke i nærheten av en drøm nok effekt. Det er helt klart for lite kraft som gjør at det vrenger, har hørt det selv. Det er ikke egentlig høyttalerne som er dårlige, de får bare litt lite gauda. Du må enten droppe ett par (bak sef), eller kjøpte deg en amp om dette skal bli bedre. Amp er klart å foretrekke. Husk at for hver gang du splittter et phonosignal så blir det delt ganske stygt og det driver ampene dine dårligere og er mye mer utsatt for støy. Har det slik selv akkurat nå i bilen min og det er noe drit. Til slutt en gang må du ha en ny headunit med flere separate phono utganger.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rimeligste løsningen her er å kjøpe en billig 2kanaler evt en 4kanaler,saga er nevnt og er vel den rimeliste løsningen så langt (1198,- fra eltek)

Split signalet bak spilleren og legg en phonokabel til bak.

Koble fronthøytlerene til forsterkeren og bruk gain og delefilter på forsterker for å justere nivået/frekvens mellom sub og høytalere framme.

Bruk deretter faderkontrollen på spilleren for å justere bakhøytalerene slik at de ikke vrenger.

Det neste jeg ville gjort er å invistere i en ny spiller(når økonomien tilater dette) med flere preouts(sub,front og rear)

Siden du spanderte de ekstra 300kr på å kjøpe en 4kanaler kontra en 2kanaler er det nå bare å legge en phonokabel til bak og koble til bakhøytalerene til forsterkeren :D

Lykke til

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si meg hvorfor skal han ikke ha bakhøytalere da??

for mange handler ikke bil i lyd om den ultimate audiophile opplevelsen men derimot å ha lyd i bilen, også for de som eventuelt sitter bak.

JA jeg er enig i at i et hig-end oppsett der "temaet" er best mulig lyd i førerposisjon er bakhøytalere a waste of time men dette er ikke det alle er ute etter og når du da ser på oppsettet til trådstarter er dette tydeligvis ikke noe vedkommede er ute etter.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hehe, ser ut som om jeg rett og slett skal bite i det sure eplet og se meg om etter en rimelig firekanaler, evnt en brukt en til under 1000 lappen... =)

Mange gode svar her, ser ut som om Odd-Helge leser meg ganske godt.

Er egentlig også litt enig med Dammed, synes lyden "fyller" litt bedre med høyttalere bak også...

Må takke for mange gode tips her =) Nå har jeg lært litt også.

Blir vel nok en 4 kanaler, og så splitting til økonomien tillater en ny spiller =) Ser meg egentlig om etter en dobbel din spiller siden det er plass til det... får se hva jeg kommer over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

si meg hvorfor skal han ikke ha bakhøytalere da??

for mange handler ikke bil i lyd om den ultimate audiophile opplevelsen men derimot å ha lyd i bilen, også for de som eventuelt sitter bak.

JA jeg er enig i at i et hig-end oppsett der "temaet" er best mulig lyd i førerposisjon er bakhøytalere a waste of time men dette er ikke det alle er ute etter og når du da ser på oppsettet til trådstarter er dette tydeligvis ikke noe vedkommede er ute etter.

Jada, bare slapp av din hårsåre gamle kverrulant. Det har ikke vært noen store påstander du kan gå løs på her så bare ta det helt med ro. Jeg vet du liker å skrike litt bak en pc men her var det ingenting å bry seg med. Stakkar, skulle tro du var sulten etter en liten diskusjon. Well, you're not getting one.

lyd bak kan være fett det.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider