Gå til innhold

Kobber kabler

Ranger emnet


terkel

Anbefalte innlegg

Skal du bruke ren kopperkabel så bør du velge den som er beregnet for JORD. (Den som er gul med grønn stripe).

Jeg husker ikke hva benevnelsen for denne kabelen er men er du eletriker så vet du hva jeg tenker på.

 

Husk at kopper oksiderer med tiden.

Oksidert kopper resluterer i større motstand og resultatet kan bli smeltet isolasjon og brann i siste rekke.

 

Tinnbelagt kopper holder som kjent mye lenger.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja vet Hvilken du mener der. men tror det er den samme type kobber kabel i alle 3 samme om den er gul eller svart. men er dette en bra kabel å bruke som høytaler kabel?? hvor tykk bør den være for å få best lyd Hm Hm[/QUrundt høyspent kablene er det kobber inni en masse tykke sølvlingnende kabler kansje di er bedre å bruke ?? isje vett eg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den samme kvaliteten på kopperet i de forskjellige strømkablene!

Den gule og grønne har en mye renere kopper enn de andre lederne.

 

Kjøp deg heller en dedikert høyttalerkabel fremfor å bruke den stive kopperen du finner på jobben.

Tinnbelagt kopper høyttalerkabel koster ikke all verdens med penger.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var i drøyeste laget ja. Skyter spurv med kanon, og hvis du er redd for varmgang i strømhøyttalerkablene dine slik at de kan ødelegge noe som er beregnet for titalls av konstant amper-da har du et fett anlegg min mann!

Morel er på det rene her, hold seg til det mer praktiske for vinningen av å bruke disse kablen kan ikke være verdt ulempen det er å jobbe med dem. Dette er vel ikke den latterligste av alle sjangre, Hi-fi, så slike ekstreme tiltak kan vel ikke være nødvendig. Morsom tanke da, kanskje det går å gjøre det et strekk hvor det SER fett ut? nakne kopperledere RETT fra amp til høyttaler? Kunne sett fett ut, heldigvis oksiderer kopperet bare på den ytterste mikrometeren så du trenger jo ikke være redd for at motstanden skal ta helt av heller. De sølvfarga kablene som er innbakt er vel aluminium og ikke spes egnet til dette, uannsett så er det som å ha monsterhjul på lada, alt for store dimensjoner.

 

Hva skal du gjøre? det kunne blitt noen fete bilder av dette da!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signaler ledes på utsiden av kobberet. dvs jo flere kordeller(tråder) man har i kabelen, jo bedre leder den signaler på grunn av økt areal. så bruk en med mange kordeller.

 

mulig dere tenker på kabelen som betegnes RK 1.5, 2.5, 4, 6, 10mm2 osv.

 

grunnen til at det er renere kobber må jo være for å minske motstanden til jord:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig om at flerlederkabel er det beste for dette for flere grunner. Men jeg vil legget til at det med at frekvensene går i yttersnittet av en kabel GJELDER HØYFREKVENT RADIO. Slik oppførsel snakker man om i konstruksjon av radiosendere. Dette er lyd i KHz og det gjelder ikke i sammenhengen og er ikke et hensyn. Da vet vi det.

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se... Khz ja. 1Khz er 1000Hz. Diskanter gjengir jo i Khz-området. Da vil det jo hjelpe likevel da, Dagblix?

 

Les en gang til så ser du at jeg skriver at fenomentet oppstår ved høyfrekvent radio, lyd er i kilohertz. Kilohertz er IKKE høyfrekvent, da snakker vi megahertz og videre. Capisch?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man bruker høyttalerkabler med mange tynne kordeller, annen at den er myk/fleksibel. Og det er fordi en slik kabel har mye lavere impedans ved høye frekvenser enn ordinær kabel (PN, RK).

 

Og Morel, mener du seriøst at det er bedre kobberkvalitet i gulgrønn kabel??

 

Hvis en absolutt MÅ bruke kabel som en "finner" på jobb så er det den "gule og grønne" som har renest kopper.

Jeg ville personlig aldri ha brukt denne kabelen til noe som helst.

Dedikerte kabler er å anbefale.

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår