Gå til innhold

Kobber kabler

Ranger emnet


terkel

Anbefalte innlegg

Det er en grunn til at man bruker høyttalerkabler med mange tynne kordeller, annen at den er myk/fleksibel. Og det er fordi en slik kabel har mye lavere impedans ved høye frekvenser enn ordinær kabel (PN, RK).

 

 

 

 

Hva mener du med det om impedanse ved høyere frekvenser?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en absolutt MÅ bruke kabel som en "finner" på jobb så er det den "gule og grønne" som har renest kopper.

Jeg ville personlig aldri ha brukt denne kabelen til noe som helst.

Dedikerte kabler er å anbefale.

 

Mvh

Pål

 

Gul/grønn isolasjon betyr ikke at det nødvendigvis er renere kobber i den! Dessuten er det som regel aldri mindre enn 99,3% rent kobber i kabler. Og med skikkelig terminering får man ikke noen problemer ved bruk av RK heller. Jobber med kabler selv og disse står gjerne ute i friluft, delvis under vann tilogmed og de står ihvertfall 50 år uten problemer.

 

Og til de som tviler på RK sine elektriske egenskaper, sprett opp en hifi-høyttaler til 20 000, du finner nok ofte RK som innvendig kabling.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man bruker høyttalerkabler med mange tynne kordeller, annen at den er myk/fleksibel. Og det er fordi en slik kabel har mye lavere impedans ved høye frekvenser enn ordinær kabel (PN, RK).

 

Og Morel, mener du seriøst at det er bedre kobberkvalitet i gulgrønn kabel??

 

Hvorfor bruker man RK internt i dyre hifihøyttalere da tro? Nei du må nok lenger ut på landet med den.

 

Og kobberkvalitet står ofte oppgitt på kabelen/esken/trommelen, gul/grønn trenger ikke å ha renere kobber.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gul/grønn isolasjon betyr ikke at det nødvendigvis er renere kobber i den!

 

DET vet jeg jo!

Fikk opplyst dette hos en bekjent som har diverse "doktorgrader" innen elektrofaget.

Jordingskabel (den berømte gule og grønne) har renere kopper enn en "vanlig" kabel (sort) som brukes til strømføring.

Siden du jobber som eletrikker så burde du vite dette.

 

Det alle vet er at kopper oksiderer og at det øker motstanden i kabelen.

Utallige tråder om dette emnet på dette forumet (og alle de andre for den saks skyld).

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET vet jeg jo!

Fikk opplyst dette hos en bekjent som har diverse "doktorgrader" innen elektrofaget.

Jordingskabel (den berømte gule og grønne) har renere kopper enn en "vanlig" kabel (sort) som brukes til strømføring.

Siden du jobber som eletrikker så burde du vite dette.

 

Det alle vet er at kopper oksiderer og at det øker motstanden i kabelen.

Utallige tråder om dette emnet på dette forumet (og alle de andre for den saks skyld).

 

Mvh

Pål

 

Vel, da lurer jeg på hvorfor en sort, en blå, en hvit og en gul/grønn PN har samme pris? Renere kobber er dyrere. Og viss kobberen får økt motstand ved oksidering, hvorfor brenner ikke hvert eneste hus i Norge opp da? Vi laster trossalt ut kablene vi også. Terminer skikkelig, det er der oksideringen er farlig! På større kabler som skal lastes hardt er det ikke uten grunn at vi børster dem i kontaktfett der de skal termineres, dette gjelder spesielt aluminium, men også kobber.

 

Foresten så kan jeg nevne at jeg avisolerte en 25mm2 gul/grønn PN ca. midt på kabelen på 20 meter for å koble innpå mer jording forrige uke, den var helt svart. 99,3% rent kobber, kabelen la jeg selv uka før der igjen.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker man RK internt i dyre hifihøyttalere da tro? Nei du må nok lenger ut på landet med den.

 

Og kobberkvalitet står ofte oppgitt på kabelen/esken/trommelen, gul/grønn trenger ikke å ha renere kobber.

 

Nå var kanskje RK ett dårlig eksempel, da denne har mange tynne kordeller..

Men at enkeltkjerne ledninger har høyere impedans ved høye frekvenser er ett faktum.

 

Og det med kobberkvaliteten i gulgrønn ledning tror jeg ikke før jeg ser dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venn Morten som jobber hos Lefdal Installasjon fortalte meg om dette.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å gjenta det han sa og hvis dere forlanger mer dyptgående informasjon så kan jeg dessverre ikke gi dere dette.

 

For å være enkel (og kanskje feig og giddalaus) så trekker jeg hele mitt utspill om renhet og lar denne ballen bli liggende død. Da slipper jeg å bruke dyrebar tid på å undersøke "her" og "der" for å finne ut mer om denne jordingskabelen.

Så vidt jeg husker så var det 0,eteller annet som utgjorde denne differansen.

 

Vi må vel ha annet å bruke tiden vår på enn å sitte her og diskutere renhet på kopper?

 

 

Mvh

Pål

(som holder seg til kabler spesiellt produsert for bilstereo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gode venn Morten som jobber hos Lefdal Installasjon fortalte meg om dette.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å gjenta det han sa og hvis dere forlanger mer dyptgående informasjon så kan jeg dessverre ikke gi dere dette.

 

For å være enkel (og kanskje feig og giddalaus) så trekker jeg hele mitt utspill om renhet og lar denne ballen bli liggende død. Da slipper jeg å bruke dyrebar tid på å undersøke "her" og "der" for å finne ut mer om denne jordingskabelen.

Så vidt jeg husker så var det 0,eteller annet som utgjorde denne differansen.

 

Vi må vel ha annet å bruke tiden vår på enn å sitte her og diskutere renhet på kopper?

 

 

Mvh

Pål

(som holder seg til kabler spesiellt produsert for bilstereo)

 

Må si meg enig der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår