Gå til innhold

Forsterker går varm

Ranger emnet

steinarne

Anbefalte innlegg

Har en Earthquake forsterker som går varm. Har sjekket alle kabler og de skal være i orden. Den starter likevel å nærmest koke etter en 20 minutters spilling (trenger ikke være noe høyt) Lurer derfor på om suben tar for mye.

Har disse komponentene

forsterker

http://www.ultimate-sounds.com/earthquake/phd2000w.htm (bare 2 kanals)

sub

http://www.ultimate-sounds.com/earthquake/sz-10.htm

Er dette for mye for forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er vel at du kjører den for hardt ja.

når elementet blir varm flytter resonansfrekvensen seg litt ned og dens resistivitet går opp og minimumsimpedansen går ned så det hele blir stress for ampen. ELementet går under impedanseterskelen til ampen og ampen sliter med varmeavledning fra sin egen strømgjennomgang.

Hvis forsterkeren tilsynelatende ikke tar mer skade av dette så kan det hende at du får koplingen til å stabilisere seg hvor du tilbyr ampen enda bedre kjøling. Skru på den noen hissige 12v PC vifter eller svære kjøleribber slik at den tåler den store strømbelasningens varmeutvikling. Evt kan du kople om elementet ditt til 4Ohm og gi forsterkeren ditt et bedre liv. Om den må jobbe så hardt med elementet så gir den sikkert ikke så dødsbra lyd heller.

Har du kanskje ampen ligganes rett på det teppebelagte gulvet i bagasjerommet ellernoe?

let us know!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger rett på teppet ja, er en midlertidig løsning, kjører den hardt til tider, men jeg synes den går varm litt vel fort. Er litt usikker på hva slags ohm den er koblet i, men jeg skal se på det i morgen. Bør jeg oppgradere forsterker evt, nedgradere sub (passer mitt budsjett bedre) Lyden er helt ok den, men den går varm og slår seg av veldig tidlig spør du meg.

Edit: Har en treplate tilgjengelig, men er usikker på hvordan jeg fester det til bilen. Noen som har en god løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe spekulasjoner. Det elementet du linket til har sin egne koplinger for hvilken ohm det skal ha og det er der du ordner den biffen. Hvis du kopler det ene elementet i 4Ohm og kopler det på rukopling på ampen din ¨så serden fortsatt 4ohm. Det er forresten ikke korrekt å si at en amp "leser noe", amper SER i fagspråket. Prøv dette og lag et mellomrom mellom bunnplata på ampen din og hva den ligger på så tenker jeg det burde begynne å hjelpe bra. Det er slett ikke sikkert du trenger å kople om elementet så prøv det først. Hvis ampen uannsett slår seg av etter noen få minutter har du kanskje en liten liten korsluttning gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe spekulasjoner. Det elementet du linket til har sin egne koplinger for hvilken ohm det skal ha og det er der du ordner den biffen. Hvis du kopler det ene elementet i 4Ohm og kopler det på rukopling på ampen din ¨så serden fortsatt 4ohm. Det er forresten ikke korrekt å si at en amp "leser noe", amper SER i fagspråket. Prøv dette og lag et mellomrom mellom bunnplata på ampen din og hva den ligger på så tenker jeg det burde begynne å hjelpe bra. Det er slett ikke sikkert du trenger å kople om elementet så prøv det først. Hvis ampen uannsett slår seg av etter noen få minutter har du kanskje en liten liten korsluttning gående.

Nå vet ikke jeg hva du mener med rukobling, men mener du seriøst at en amp SER 4ohm hvis du kobler et 4 ohms element på den når den er BROKOBLET??

Du må jo gjerne se det slik, men den 4 ohms lasten du kobler på da, blir fordelt på begge kanalene, og blir da 2ohm pr kanal ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, fordi det er forsterkeren som er brukoplet, ikke to elementer som er paralellkoplet. Hvis du hadde 2stk 4 ohms elementer i paralell ville du fått 2ohms last nominelt.

Hvis forsterkeren er en klassisk push pull i hvert trinn så tror jeg at en brukopling tilsier at hvert trinn blir push eller pull respektivt. Høyre blir push og venstre blir pull. I så fall vil det ikke på noen tenkelig måte påvirke hvordan dette da som et eget trinn vil oppfatte lasten. Forsterkeren påvirker ikke lastegenskapene til høyttaleren. Dette er elektronikk på litt nivå og kanskje ukjent for noen, men jeg kan ikke se noen annen forklaring.

du kan lese denne linken og lær deg om felles emitterkopling og kanskje et par ting til om elektronikk.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_4/9.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjerne se det slik, men den 4 ohms lasten du kobler på da, blir fordelt på begge kanalene, og blir da 2ohm pr kanal ;)

Min tur til å si LOL, gjør litt research før du svarer?;)

FEIL!.. Lasten forandrer seg ikke:)

ja, fordi det er forsterkeren som er brukoplet, ikke to elementer som er paralellkoplet. Hvis du hadde 2stk 4 ohms elementer i paralell ville du fått 2ohms last nominelt.

Hvis forsterkeren er en klassisk push pull i hvert trinn så tror jeg at en brukopling tilsier at hvert trinn blir push eller pull respektivt. Høyre blir push og venstre blir pull. I så fall vil det ikke på noen tenkelig måte påvirke hvordan dette da som et eget trinn vil oppfatte lasten. Forsterkeren påvirker ikke lastegenskapene til høyttaleren. Dette er elektronikk på litt nivå og kanskje ukjent for noen, men jeg kan ikke se noen annen forklaring.

du kan lese denne linken og lær deg om felles emitterkopling og kanskje et par ting til om elektronikk.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_4/9.html

Jepp, det blir push pull prinsipp som du snakker om. litt forskellig fra forsterker til forsterker hva som blir push og hva som blir pull.

Hva angår forsterkeren, så blir det ett fett for den om du kobler 2ohm stereo eller 4ohm brokoblet.

Det har med strømforsyningen å gjøre.

Eksempel; La oss si at en forsterker har transistorer som produserer +-50 volt, det er altså det meste den kan spytte ut på en kanal uansett.

dersom vi har en 2ohms last på hver kanal, så vil forsterkeren gi 50 volt på motstanden (høyttalerne) i det sinuskurven er i toppunktet.

så kan vi bruke ohms lov litt;

I=U/R

I=50/2

I=25 Ampere

Dersom du brokobler en 4ohms høyttaler på samme forsterkeren, vil forsterkeren ha mulighet til å doble volten ut til høyttaleren. Push-pull prinsipp. Altså vil forsterkeren nå kunne gi den ene høyttaleren 100 volt. Så kan vi leke litt med ohm igjen;

I=U/R

I=100/4

I=25 Ampere

Samme mengde strøm går altså ut gjennom transistorene, enten den blir kjørt i 2ohm stereo eller 4ohm mono. Det blir den samme lasten hva angår forsterkeren.

Altså når man brokobler en 4ohm høyttaler på en forsterker, så forandrer ikke høyttalerens motstand seg, den forblir fortsatt 4ohm. Men det går tilsvarende mengde strøm gjennom forsterkeren som en 2ohms stereo motsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider