Gå til innhold

Problemer me å få lyd i coupe,,,

Ranger emnet

Mannie

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg bygde ny kasse til anlegget i bilen min denne helgen.

Anlegget består da av 2x 12" JBL Power 1600w basselement, 2x MA Audio monoblokker 1800w rms, maxima batteri, Pioneer AVR 5700 dvd-spiller.

Problemet ligger da i å få basstrykket inn i bilen.

Jeg bygde kassa etter målene som bassene skal ha; rundt 67 liter med 4" bassport. Bassportene går rett opp i hatthylla. Jeg lagde skillevegg i kassa slik at subbene fikk hvert sitt rom, altså 67 liter hver.

Når jeg spiller med dører å bagasjelokk igjen, så merker jeg jo at bassen er der rimelig bra, men hvis jeg åpner bagasjelokket å setter meg inn i bilen å hører da, så spiller det så godt at det nesten er ubehagelig.

Jeg kunne tenke meg at det skal spille så godt som det gjør når bagasjelokket er åpen, som når jeg har det igjen.

Noen som har noen tips?

Slenger opp et par bilder med det samme.

08092007204.jpg

08092007205.jpg

08092007206.jpg

08092007207.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygg ny kasse, så elementene spiller inn i kupeen, eller en båndpasskasse med port(er) i hattehylla.

Løsningen du har valgt er en oppskrift på katastrofe.

I beste fall får man mye men veldig ujevn basrespons og i verste fall total utfasing av bassen i store deler av frekvensområdet.

Element og port er ment å spille sammen, det er ikke slik at bassporten bare bidrar med mer bass for seg selv.

Grunnen til at det låter best med bagasjelokket åpent er at da fungerer den som en asymetrisk båndpasskasse med uendelig stort volum i den "lukkede" delen.

Når du klapper igjen bagasjelokket kommer lyden fra elementene, sterkt forsinket, igjennom kroker og kriker og blander seg med lyden fra refleksrørene og lager masse utfasinger i lyden.

Hvis du har hørt en slik løsning som har fungert greit, er det bare flaks fra montør sin side.

Et veldig enkelt og ikke spesiellt bra triks er å gjøre om portmonteringen så porten spiller inn i samme rom som elementene, det vil bli bedre, men ikke bra.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du jeg bør bygge en båndpasskasse? Trenger ikke å tenke på bagasjeromsplass, jeg dedikerer hele bagasjerommet til lyd.

Jeg vil anbefale deg å bygge en asymetrisk båndpasskasse.

Elementene står da i et lukket kammer og spiller inn i et kammer som er ventilert inn i kupeen via store porter.

Har du sjekket bruksanvisningen fra JBL?

De pleier å ha noen forslag hvis jeg ikke husker feil.

Hvis ikke kan jeg sikkert regne ut noen varianter for deg,

Og husk at båndpass kan se kult ut det, må bare bruke litt glass og lys!:D

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på jbl sine manualer, men fikk ikke stor ut av de.

Du har tydligvis peiling på dette, kanskje du kunne gitt meg et tips på en kasse, kanskje en lett ilustrasjon om du gidder.

Eneste info jeg får om disse elementene er at de skal ha en kasse på 67 liter hver med en 4" bassport...

Takk for hjelp så langt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet med en kompis sin 940. tok ut den plastikkplata som e bak setryggen å delvis ruint bagasjeromme, tok å ut hatthylla fer der e d en heil del skomgommi å fjærna det. så tok vi av der "beltrullen" på toppen tå hatthylla å sætt in 740 belte istan som e nederst på sete, høl på kvar si tå hatthylla. da varte bra trøkk.

- Nissan Skyline R33 registrert

- Bmw 320d M Sport 06 mod

(x) Nissan 200sx s14a 98 mod blålilla

(x) volvo 945 turbo vinterbil

(x) Nissan 200sx s14a 98 mod rød + en del andre volvos å div..

Lenke til kommentar
Del på andre sider