Gå til innhold

Kjøp av 3-serie med tanke på banekjøring.

Ranger emnet

vladnag

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er usikker på om dette er rett forum for å spørre om slikt, men jeg tenkte at her er det sikkert folk som har erfaring med dette fra før av.

Jeg driver og vurderer å sette istand en "banebil", altså en bil jeg kan bruke for å lære meg å kjøre på bane. Ikke noe dyrt, og helst noe som er greit å vedlikeholde.

Jeg har alltid likt BMW, har hatt et par eldre BMW'er selv, med dertil hørende mekking. Jeg vurderer å kjøpe meg en 3-serie, gjerne en billig som har gått langt, fordi jeg har tenkt å bytte motor uansett.

Det jeg lurer på er om det er best å kjøpe en E30, eller en E36 tatt i betrakting at jeg skal bytte motor og så videre. Det blir sikkert en 316 eller 318, fordi disse ligger lavt i pris. Hva vil være det beste valget med tanke på kjøreegenskaper på bane, enkelhet ved motorbytte, og sist men ikke minst, hvilken motor burde jeg velge?

Jeg er ute etter noe billig jeg kan lære meg å kjøre med til å begynne med, jeg trenger ikke 400 hk og kickass understell.

Er det vanskelig å bytte fra 4-sylindret til 6-sylindret, hva må evt byttes og så videre? For øvrig skal det sies at det mest avanserte jeg har gjort på en bil var å bytte toppakning på min gamle BMW 520. Blir sikkert et "veldig" langtidsprosjekt, men det er morsomt å lære, derfor vil jeg gjøre ting selv.

Ser at posten ble litt lang, håper noen tar seg tid til å svare uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kjøper du deg ikke bare en e30 320 ell 325`?

sykt bra utgangspunkt for deg som vill bli flinkere på bane som ikke skal påkoste så mye... 6'er chassiet er sterkere på mange måter enn 4'er med tanke på understell og diverse.

jeg hadde iallefall kjøpt en e30 for de tåler hjuling e36 blir bare stor og ikke like morro som en e30 å kjøre hardt med...vekta er jo betraklig mye mindre også på e30 som kan hjelpe deg på banen

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, og understell osv er relativt likt? Har ikke kjørt noe særlig 3-serie, men har intrykk av at det er gode kjøreegenskaper fra originalt på E30.

Og det med å kjøpe en 325, tanken var å bytte motor, bremser osv for å ha det litt gøy selv. Billigere blir det også, siden jeg ikke nødvendigvis må godkjenne det. :)

Om jeg for eksempel får tak i en 320, er det noe stort problem å bytte til en større sekser f.eks M20B25 eller eller M30B35?

Regner jo med at jeg må oppgradere bremser osv, men bortsett fra det?

Takk for svar, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er meget gode kjøre egenskaper på e30 ja :) en god 325 går nokk i starten for de fleste det.. du kan jo også bare trimme en 325 og og stive opp bilen og fjerne vekt :) er ikke noe problem å bytte motor i de bila... du kan jo se på andre tråder der de har bytta den motoren til en e30 og ;) men blir meget trangt men det går.jeg hadde iallefall gått for en e30 enn en e36.

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider