Gå til innhold

65km/t front-mot-front, hvilken ville du vært i?

Ranger emnet


Dawg Dee-Lux

Hvem "vinner"?  

93 stemmer

  1. 1. Hvem "vinner"?

    • Volvo 940
      42
    • Renault Modus
      39
    • Jeg har sett episoden og holder resultatet for meg selv en liten stund
      13


Anbefalte innlegg

Men på en annen side så blir Modusen for lite deformert i forhold til Volvoen, ergo den er for stiv. Med andre ord det er bedre å kræsje i en 940 ENN en Modus. Det virker jo som Volvoen må ta opp energien fra begge bila og at Modusen bare fortsetter som et prosjektil.

Da er det vel ikke rart den får toppscore i nCAP.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

momo: Samme tenkte jeg. Om det gikk ut på å få best score i NCAP så ville det jo bare vært å lagd en bil som pløyer seg igjennom andre biler, men som er så tung og stiv at det oppfører seg som en kommode på hjul. Må være litt balanse.

 

Derfor mener jeg at NCAP blir ett for ensidig syn grunnet det at den kun ser på bilens egenskaper og ikke bilens egenskaper mot andre biler i forskjellige klasser. Som han sier "this is a worlds first."

 

edit: (og en annen ting; festet til framfangeren på 945 er ikke bøyd vekk, men det har røket rett av. Ikke verdens mest normale ting det vel?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på en annen side så blir Modusen for lite deformert i forhold til Volvoen, ergo den er for stiv. Med andre ord det er bedre å kræsje i en 940 ENN en Modus. Det virker jo som Volvoen må ta opp energien fra begge bila og at Modusen bare fortsetter som et prosjektil.

Da er det vel ikke rart den får toppscore i nCAP.

 

Jeg er ikke umiddelbart enig, man kan si at Modusen også har brukt 940-en som deformasjonssone, et faremoment i Modusen er derimot at den beveger mere på seg rundt sin akse.

 

Jeg ville heller sitte i restene av en hel kupe, enn klemt inni en som har kollapset. Du kan jo bare tenke deg hvordan dette hadde sett ut om det var en 940 mot en nyere familiebil, som en Passat eller en V70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke umiddelbart enig, man kan si at Modusen også har brukt 940-en som deformasjonssone, et faremoment i Modusen er derimot at den beveger mere på seg rundt sin akse.

 

Jeg ville heller sitte i restene av en hel kupe, enn klemt inni en som har kollapset. Du kan jo bare tenke deg hvordan dette hadde sett ut om det var en 940 mot en nyere familiebil, som en Passat eller en V70.

 

Det optimale er at begge bilene er like deformert. Det har jo tydeligvis ikke skjedd her. Hadde egentlig vært litt morro å sett Modus VS Modus. Og husk, dersom bilen ser veldig hel å fin ut er det også negativt for da har ikke bilen absorbert energien riktig.

Da er det folka inni bila som sliter. Men nå hjelper jo så klart airbaggene en god del antageligvis. Men de viste ikke noen resultater fra kræsjdukkene da, de skal jo gi data på hvor mye skade de ville blitt påført som f.eks nakkesleng og lignende.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jo ikke akkurat Modusen hel og fin ut, men kabinen var inntakt, og det er det som teller i en kollisjon.

Hvis den ikke absorberer energien, sliter folka ja. Kommer jo an på hvor mye, kan du si. Jeg mener, jeg tror jeg hadde hatt mer vondt i ryggen etter en kollisjon i en 940 enn en Modus basert på dette. Men nå vet jeg jo ikke.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fyren forklarte har Modusen spredd kreftene sidelengs og ikke bare rett inn mot kupeen, hele fronten er jo skeiv. Jeg fikk veldig lyst på en nyere bil når jeg så det der.. Hos Volvoen har bare ene rammevangen, eller hva det heter, samt skjermen og halve panseret tatt i mot for Modusen.

 

Utrolig hva de får til forresten, med tanke på hvordan kreftene fordeles og hvordan de får krasjet/stoppen til å vare lenger.. Husker noe vi regnet på da jeg hadde fysikk på gymnaset, ved å forlenge stopptiden i et krasj fra ca 50 km/h til 0 med 0,3 sekunder ble g-kreftene på passasjer halvert flere ganger..

 

I begynnelsen av tråden var jeg sikker på Volvoen, men det kom jo fort fram hvem som vant..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har sett denne http://www.youtube.com/watch?v=ju6t-yyoU8s,

men her kan man se bedre hvordan små biler takler kollisjoner. Mange er lagd med "bur" slik at coupe'n ikke blir skadd. Dette har jo mange fordeler, blant annet i front mot front, men problemet er at ved liten deformasjon vil kreftene påvirke kroppen mer. På denne smart'en er det ikke mye deformasjon før det blir full stopp, og da snakker man enorme krefter på kroppen. Selv om man ikke får skalder som syns, vil innvoller og hjerne bli til suppe etter en kraftig kollisjon mot en vegg.

 

Helt klart at sikkerheten i en liten bil er bra, men personlig ville jeg heller kræsjet i en stor bil med langt panser, enn å få en full stopp etter 10cm med kompresjon. Er en grunn til at jeg kjører Audi 100... Den er nesten 5 meter lang og jeg sitter omtrent 2 meter bak fronten.

 

Fysiske skader kan jeg leve med, men å ha suppe som innvoller kan bli litt mer vanskelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart vinner den nye bilen, men la nå ikke dette bli til en hate-volvo-tråd! Det er Volvo til stor grad vi har å takke for at vi kan lage så sikre biler idag, da volvo alltid har fokusert på sikkerhet og drevet utvikligen fremover på det området:)

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle som klager på at volvoer er så stive, at all kraften går rett i personen fordi bilen ikke deformeres.. Hvor mange ganger har ikke akkurat DET blitt diskutert her? :P Vel, fikk jo se ett litt annet resultat her ja. Men ja, den modusen bruker jo deformasjonssonene til 940en til sin egen fordel. Hva om den kjører inn i et fast objekt, kjører i en fjellvegg eller lignende?

 

Har fremdeles stor tro på gamle volvoer, men nye biler er såklart noe for seg selv.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår