_Ford Skrevet September 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Lettere og lettere.... litt vanskelig å forklare det der på en grei måte. Ikke noe problem å legge opp vanlig håndoppleg å så hive en bag over, men da trenger du en bleeder og peelply/compoflx. Og så må du jobbe rimelig kjapt får å få ting på plass før ting begynner å herde.. Er ikke akkurat gratis og holde på med dette.. Støvsuger blir bare en vits... trenger ikke tenke på en gang. Har du en gammal stempelkompressor. Bygg den om. Bare å "vrenge" den. Slik at den suger i steden for å trykke. Det har jeg gjort. Har ei vakuumpumpe som drar 1,2 m3 per min... Tømmer det meste ganske så kjapt da! Så vist jeg legger carbon og epoxy på et panser så en bag over dette også evt en vakum pumpe av noe slag da vil det bli bedre enn om man bare legger det opp for hånd? Har lyst til og prøve og lage et panser men er jo litt poeng at det skal bli letter en orginalt.Åssen skulle man fått til dette billigst mulig og best mulig? Veit dette er dyrt men må bare prøve;) Hmm skjønner ikke hva dette er jeg da bleeder og peelply/compoflx? Takker for mye bra info og tips;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paal C. Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Så vist jeg legger carbon og epoxy på et panser så en bag over dette også evt en vakum pumpe av noe slag da vil det bli bedre enn om man bare legger det opp for hånd?Har lyst til og prøve og lage et panser men er jo litt poeng at det skal bli letter en orginalt.Åssen skulle man fått til dette billigst mulig og best mulig? Veit dette er dyrt men må bare prøve;) Hmm skjønner ikke hva dette er jeg da bleeder og peelply/compoflx? Takker for mye bra info og tips;) He he... For å få det til så skal du ha jææææævelig god tolmodighet. TS Racing gikk for den løsningen på den Rosa A4... der gikk det med veeeeeldig mange timer for å få det bra. Og Delene ble tyngere enn ogrginalt. Så det var bare for looken. (IKKE JEG SOM GJORDE DEN JOBBEN!) Jeg lager former på alt av deler. Sånn at de blir CF hele veien. Innfestgingen/ avstiving på baksiden er i CF. Bleeder peelply/ compoflex er matriell som inngår i produkksjon av deler i vakkum/scrimp. Siter Paal C. Ram SRT 10 "Lekebil" Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest" http://www.HPComposites.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Ford Skrevet September 16, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2007 He he... For å få det til så skal du ha jææææævelig god tolmodighet. TS Racing gikk for den løsningen på den Rosa A4... der gikk det med veeeeeldig mange timer for å få det bra. Og Delene ble tyngere enn ogrginalt. Så det var bare for looken. (IKKE JEG SOM GJORDE DEN JOBBEN!) Jeg lager former på alt av deler. Sånn at de blir CF hele veien. Innfestgingen/ avstiving på baksiden er i CF. Bleeder peelply/ compoflex er matriell som inngår i produkksjon av deler i vakkum/scrimp. Okay.så det er egentlig umulig og lage et lettere panser i carbon uten vakum da altså? Vist man kun legger et lag med carbon og så epoxy blir dette stivt eller svakt? Er vel mulig og stive opp med glassfiber etter et lag? Har laget noen deler i glassfiber bla et panser og det ble jo mye lettere en orginalt og det ble både stivt og lett. Så hvorfor skal det ikke gå an med carbon og få til et lettere panser er det fordi det blir for mye epoxy eller hva? CarbonStria er jo mye lettere en glassfiber vel? Ble litt mye spørsmål men synes det er litt intresangt og høre om dette jeg da;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olsen_nissan Skrevet September 16, 2007 Rapporter Share Skrevet September 16, 2007 Hva er ca prisen for en plate på 48x6 cm? Ingen som kan si ca pris på noe sånt.?. ferdig støpt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Ford Skrevet Desember 29, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 29, 2007 Hva er forskjellen på carbonen med og uten insatt epoxy? Har det noen fordeler at den er satt inn med det? Hvilken type carbon er den mest vanlige?Type,vekt,twill osv Og hva står 1K 3K osv for, står noe om det der jeg har sett litt om dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paal C. Skrevet Januar 1, 2008 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2008 Hva er forskjellen på carbonen med og uten insatt epoxy?Har det noen fordeler at den er satt inn med det? Hvilken type carbon er den mest vanlige?Type,vekt,twill osv Og hva står 1K 3K osv for, står noe om det der jeg har sett litt om dette. -CF med epoxy, da snakker du om prepreg. Fiberen er ferdig innsatt med et epeoxysystem som herder med temp. Fra 70 grader og opptil ca 230 grader c. Man pakker bare fiberen rett i forma, på med en vakuumbeg og rett i ovnen. Så herder det ut. - Enklere og jobbe med, vist du skal ha cf finish på produktene. Er veldig stabil og jobbe med. -Man bruker som regel en 210 til 240 grams twill (2x2) på deler som skal ha en cf finish. Og en "industrikvalitet" for å bygge tykkelse/ styrke. Feks en DB 450 g. per m2. -Når det er snakk om "K" på fiberen vil det si, bredden på den. 1k smal fiber 18k bred fiber. Den som er mest brukt på deler med cf er 2-4 k's fiber. Siter Paal C. Ram SRT 10 "Lekebil" Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest" http://www.HPComposites.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Ford Skrevet Januar 2, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2008 -CF med epoxy, da snakker du om prepreg. Fiberen er ferdig innsatt med et epeoxysystem som herder med temp. Fra 70 grader og opptil ca 230 grader c. Man pakker bare fiberen rett i forma, på med en vakuumbeg og rett i ovnen. Så herder det ut.- Enklere og jobbe med, vist du skal ha cf finish på produktene. Er veldig stabil og jobbe med. -Man bruker som regel en 210 til 240 grams twill (2x2) på deler som skal ha en cf finish. Og en "industrikvalitet" for å bygge tykkelse/ styrke. Feks en DB 450 g. per m2. -Når det er snakk om "K" på fiberen vil det si, bredden på den. 1k smal fiber 18k bred fiber. Den som er mest brukt på deler med cf er 2-4 k's fiber. Tusen takk for svar:) Men hva tilsvarer 1K i cm/m da? Og hvor mange lag carbon bør det brukes for og få f.eks et panser stivt nok tror det er 210grams twill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Ford Skrevet Januar 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2008 Spørsmål til: hvordan er det mulig og skjøte carbonen på en pen måte?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
airone Skrevet Februar 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2008 jeg slenger meg på med mitt carbonnfiberspørsmål jeg også. Jeg trenger 2x1,7m lang, 3mm tykk, og 5cm bredt stykke med carbonfiberplate for å forsterke en dings jeg driver å lager. Er dette mulig å få kjøpt ferdig, og hva vil det evt koste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.