Gå til innhold

96` 2,5td Voyager som stopper

Ranger emnet


Thomas F

Anbefalte innlegg

Har en Voyager 96` 2,5td som finner det for godt å stoppe inni mellom. Til å begynne med var dette bare i perioder og kunne skje 2-3 ganger ganske hyppig før det ble et opphold på noen mnd. I sommer har den stoppa hele tiden, gjerne 2-4 ganger i løpet av en kjøretur på en mil. Dette skjer både når jeg kjører i jevn hastighet og når jeg kommer inn mot en rundkjøring og bremser ned.

 

Noen som har vært borti noe lignende eller vet om noe som kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem som deg! Tror dette er et vanlig problem faktisk, men jeg vet ikke hva det skyldes. Jeg kan manipulere frem en stopp ved å "pumpe" på gasspedalen. Jeg gjetter på at det skyldes at en sensor eller noe som gir tilbakemelding til motorstyringen fusker. Når styringen får motstridende signaler er den programmert til å kutte dieseltilførselen.

 

Jeg har fundert på om det kan være sensoren som sitter på gasspedalen? Det er jo ikke gasswire på denne bilen, men et potmeter som registrerer hvor mye du presser gassen inn. Motorstyringen gir deretter dieselpumpen beskjed om hvor mye diesel motoren skal få og når. Så hvis potmeteret på gassen svikter kan det ende opp med at gassen henger seg på fullt f.eks. Jeg regner med at det er lagt inn en sikkerhethsfunksjon mot "unormale" signaler som stopper motoren og at det er denne funksjonen som trår i kraft.

 

Jeg har planer om å få sjekket min bil med kodeleser på et Chrysler verksted, men har ikke kommet så langt ennå - gi tilbakemelding hvis du finner ut hva det er!

 

Her er en ledetråd:

http://en.allexperts.com/q/Chrysler-Repair-807/97-Chrysler-Grand-Voyager.htm

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt bilen inne på Motorcompaniet (merkeverksted) i Stavanger uten at de fant ut noe som helst. (Men det kan komme like mye av at de er totalt inkompetente når det gjelder Chrysler)

Forslag fra dem var at de kunne skifte dieselpumpe som vi skulle få for 15 000 (egentlig 25 000) men de visste på ingen måte hva som var galt eller om dette ville hjelpe.

 

Du har ikke hatt problem med håndbrekket også vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har ikke hatt problem med håndbrekket også vel?

 

Ha ha, jo jeg fant ut at det var et vanlig problem at det ikke gikk an å stramme det nok og at det skyldtes at strømpen til wiren var for kort (eller wiren for lang). Det finnes en kortere strømpe å få kjøpt, men vi gjorde det enklere (eller ihvertfall billigere):

 

1 Slakk hånbrekkwiren helt

2 Finn enden på den enkle wiren der går over i to wirer under bilen

3 Kapp 2-3cm av en rørbit som går utenpå kulen på enden av wire

4 Tre rørbiten utenpåwiren og klem den på enden sånn at den ikke kan bli av igjen

5 Stram brekket

 

I prinsippet gjør du Wiren kortere og da får du strammet nok

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår