Gå til innhold

Alu ic med anslutninger på midten

Ranger emnet


bjørn

Anbefalte innlegg

Står at den fløder best hvertfall..

da er jo lufta mindre tid inne i i/c også.. mindre nedkjølingstid.. men om det gjør forskjell i forhold til en som fløder litt mindre og har lufta litt lenger inni og blir mer nedkjølt men samtidig en smule mer komprimert pga mindre flow og dermed varmere av det,det må da gudene vite.. :) tror tempen ut av begge blir tilnærmet lik..

 

Er vel hipp som happ hvilken du bruker,viktigste er vel hvor enkelt det blir med rørdragning og montering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke dette et spørsmål om flow, men jeg har stor tro på at den designen fordeler lufta bedre inni kjøleren enn dersom inn/utgang er på toppen hvor lufta i teorien kan bare bli kjølt ned av øverste del av kjøleren.

 

Men spørsmålet mitt var mer rettet til dette med passformen til en slik.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke dette et spørsmål om flow, men jeg har stor tro på at den designen fordeler lufta bedre inni kjøleren enn dersom inn/utgang er på toppen hvor lufta i teorien kan bare bli kjølt ned av øverste del av kjøleren.

 

Men spørsmålet mitt var mer rettet til dette med passformen til en slik.

 

Det var egentlig ment til aceofspades.

 

Men det virker uansett mest fornuftig å bruke en med midttilkobling med tanke på kjøleeffektivitet som ealoken sier :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig ment til aceofspades.

 

Men det virker uansett mest fornuftig å bruke en med midttilkobling med tanke på kjøleeffektivitet som ealoken sier :)

 

Mitt innlegg var ment en smule humoristisk! dette med flow og tiden lufta oppholder seg og rekker å bli kjølt før den fyker ut igjen..

 

Da det er en hel haug som bruker i/c med toppmontert stusser med høy effekt, og virker som de er fornøyde.

er jo toppmontert org. på 240/740/940 for en grunn,volvo's motoringeniører er jo ikke helt tette. og ville vel ha korteste vei.. sikkert

Er vel ikke bare den øverste delen av elementet som blir brukt vil jeg tro, med den vinklete tanken på hver side av i/c så blir vel fyllingen ganske grei over hele elementet.. hvertfall ved full gass og når du trenger maks kjøling

 

 

Som sagt så er vel poenget med minst mulig rørdragning som er utslagsgivende for valget av i/c som regel. og på en 740 så vil jeg tro at en med toppmonterte stusser vil gi minst rørdragning

og enkleste montering!

pga av høyt plassert gasspjeld og at du samtidig vinkler kompressorhuset med luft ut oppover.

 

hvis ikke kjøp en i/c med midtmonterte stusser vinkle turbohus nedover og sett i/c i front bak fanger som f.eks 742'en i nyeste bilsport :)

Hvis du vil ha den foran radiator så må man kappe litt i plåten tenker jeg

 

 

Gasshastigheten er vel fin på en turboladet motor den.. i og med at den blir tvangsforet med luft! flow og gasshastighet henger vel sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt innlegg var ment en smule humoristisk! dette med flow og tiden lufta oppholder seg og rekker å bli kjølt før den fyker ut igjen..

 

Da det er en hel haug som bruker i/c med toppmontert stusser med høy effekt, og virker som de er fornøyde.

er jo toppmontert org. på 240/740/940 for en grunn,volvo's motoringeniører er jo ikke helt tette. og ville vel ha korteste vei.. sikkert

Er vel ikke bare den øverste delen av elementet som blir brukt vil jeg tro, med den vinklete tanken på hver side av i/c så blir vel fyllingen ganske grei over hele elementet.. hvertfall ved full gass og når du trenger maks kjøling

 

 

Som sagt så er vel poenget med minst mulig rørdragning som er utslagsgivende for valget av i/c som regel. og på en 740 så vil jeg tro at en med toppmonterte stusser vil gi minst rørdragning

og enkleste montering!

pga av høyt plassert gasspjeld og at du samtidig vinkler kompressorhuset med luft ut oppover.

 

hvis ikke kjøp en i/c med midtmonterte stusser vinkle turbohus nedover og sett i/c i front bak fanger som f.eks 742'en i nyeste bilsport :)

Hvis du vil ha den foran radiator så må man kappe litt i plåten tenker jeg

 

 

Gasshastigheten er vel fin på en turboladet motor den.. i og med at den blir tvangsforet med luft! flow og gasshastighet henger vel sammen..

 

Vel,vel... 940 kom ihvertfal med stusser på midten på Flere av sine modeller, blandt annet de med AC.

 

men dette med God flow er minst like viktig som kjøling. Flow'en inn til motor begrenses i hovedsak av gass-spjeld og innsug, og en IC som flow'er godt vil bare gi deg en raskere trykkoppbygging, før flowen begrenses av innsug/gass-spjeld, og da går faktisk ikke lufta noe fortere gjennom IC uansett, og blir kjølt så godt kjøleren kan, enten den har lav eller høy flow.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,vel... 940 kom ihvertfal med stusser på midten på Flere av sine modeller, blandt annet de med AC.

 

men dette med God flow er minst like viktig som kjøling. Flow'en inn til motor begrenses i hovedsak av gass-spjeld og innsug, og en IC som flow'er godt vil bare gi deg en raskere trykkoppbygging, før flowen begrenses av innsug/gass-spjeld, og da går faktisk ikke lufta noe fortere gjennom IC uansett, og blir kjølt så godt kjøleren kan, enten den har lav eller høy flow.

 

Ok da er det org. på noen da.. kanskje de måtte inngå noen kompromiss,kven kveit :) men en alu. IC med midtanslutninger tar som regel litt mere plass..

 

Gass spjeld hindrer vel ikke fløde når det er helt åpent og at en motor tar imot bare SÅ mye luft ved lav belastning er vel noe som gjelder alle motorer i forskjellig grad.. men tror ikke en med toppmontert anslutning fløder så mye dårligere kontra en med midtmontert..

 

og mener sef. alu. IC her enten med toppmonterte anslutninger som går inn på siden eller rett ned og sidemonterte som går rett inn mot elementet..

 

ventilløft, durasjon og ventilstørrelse innsugsportens volum og portens utforming bla. bestemmer vel også fløde.. er vel på høy belastning at i/c kapasitet bør være tilstrekkelig ang. kjøling uansett,da det er sånn at desto mer du komprimerer(ladetrykk) luft desto varmere blir den.. og ved høy belastning at fløde gjennom i/c er viktigst.. og hvis en fløder bedre enn den andre så er jo tiden luften oppholder seg i i/c mindre og da må vel et større element til for å gjøre den jobben en med dårligere fløde trenger :)

Sier ikke at det ikke er gunstig med best mulig fløde gjennom en i/c.

 

Men tror forskjellen på en med toppmonterte anslutninger kontra en med de midt på er liten og på en 740 så er det minst jobb å montere og du får enkleste rørdragning med en toppmontert sak

 

og det er vel det denne tråden i hovedsak opprinnelig handlet om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår