Gå til innhold

På dypt vann. For stort anlegg?

Ranger emnet

RasleRasle

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg kjøpte for en tid tilbake siden etpar Rockford Fosgate 10" Power elementer.

Tok med noen høyttalere, og en p8004 amp.

Hadde mest tenkt ampen til coaxialene mine, og det fungerer _brille_ fint.

Så var det basselementene. Puttet dem i en lukket kasse på 45 liter. Jeg er ikke opptatt av BASS, men heller lydtrykk som følger musikken. Jeg er glad i allslagsmusikk utenom techno-pop, trance, hip hop og andre ubehageligheter.

Jeg lånte en RF Power 1500 et-eller-annet (gammel liten hvit type).

Men det ble rett og slett ikke noe drag over det. Har batteriet bak (100amp blybatteri) tre 1F kondensatorer, 50kv kabel, ingen over en meter, til og fra strømfordelingsblokkene (jord & B+), og det er generellt godt lagt opp. 'lyden' sitter i en c-klasse.

Det jeg lurer på, er å anskaffe meg en RF T20001BD monoblokk.

Der er ihvertfall kraft nok, og jeg kan kjøre mine elementer i serie/parallell og få 2Ohm. Men vil det være en fordel å skifte ut mitt nesten nye og DYRE blybatteri med f.eks 2 x optima redtop? evt, hvilke andre 'prisgunstige' agm/gel batterier kan anbefales? Om det i det hele tatt er noe vits? Må man hive ut dynamoen samtidig? Det er en 70Amp dynamo. (helt ny forresten)

Angrer som en hund på at jeg kjøpte såpass dyre/stive elementer, fordi jaggu må man dimensjonere for å drive dette. Men nå er man igang, og jeg kan ikke slutte!

Ser for meg nå monoblokk til rundt 6-8000, og muligens etpar batterier til 4000?

Har noen forøvrig erfaring med disse elementene? Trenger de lang innspilling? Har hatt dem i 2 år nå, men knapt prøvd dem...

Takker for innspill, tips, råd, latter, ja..ehm.

rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mmmf.

urgh.

Jeg vil nødig ødelegge mitt flotte oppsett ...

Har belagt med teppe og stifta kabler, og styrt på noe veldig. Jeg er opptatt av at det ligger ordentlig, og slik det er pr. idag kan jeg benytte 85% av det originale bagasjerommet.. Det skader vel ikke å ha etpar kondiser?

Forøvrig en T20001BD får man bestilt og levert fra usa med frakt og norsk moms for rett under 6laken hvis jeg ikke har regnet feil. Dette er mye for pengene i mine øyne.

PS - Som skrevet tildligere var det en _lånt_ monoblokk jeg hadde.

dvs at jeg pr. idag ikke har noe strømuttak til mine 10";-)

(dermed ingenting å selge.)

\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det skader veldig med kondiser... å si att har kondis her er som å banne i kirka...erfarte det selv under dbdragen på ruskogen nå i september... kondisen ødela så mye att anlegget ville ikke spille engang.. av en ellerannen grunn... men når jeg tok av kondisen spilte jeg bedre enn jeg har gjort på lenge å fikk andreplass :) som sikker noen har kan bevise.. ettersom det var fint med folk som deltok og så på

dropp å kjøp kondiser å kjøp ett skikkelig batteri.. de er ikke så dyre.. kjøp ett kinetik batteri på morel.no... meeeeer enn bra nok..

å ikke kjøp rf... kjøpt da heller monoblokk fra pioneer... pioneer.no

denne er mere enn bra nok for deg.. pioneer prs-d1200spl

da får du ihvertfall hva du betaler for å mer

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt for sikkert tredje gang så er allerede kondisene montert. Så jeg trenger ikke / skal ikke kjøpe dem.

'å ikke kjøp rf...'

Ja det var en kjempefin begrunnelse. Nå mistet jeg helt lysten på en rf.

Jeg har sett noen diskusjoner som går på dette med ytelse/penger vedr. rf. Nå snakker vi om en monoblokk som i utgangspunktet koster rundt 9,5-10 tusen i norge. Og der ser jeg at man kan få rimeligere alternativer som yter vel godt. Men vi senker prislappen til under 6000,- (ny) Er det fortsatt et dårlig kjøp?

Hva er det som er så galt med rf egentlig? Sett lav $$ kurs i sammenheng med hva man får.

Takk for batteritipset.

Jeg kan ikke koble sammen et blybatteri med et agm batteri, da man ødelegger et/begge batteriene. Vil et av disse batteriene være tilstrekkelig til å dra rundt motoren? Eller bør man inn med to? Det er en lean, mean gammel sugediesel av støpejern på en million kg, og med en million bar i kompresjon, samt gløding. Ser for meg kanskje to av Kinetik HC800?

Jeg er ikke noe Überentusiast på bilstereo, men kan godt bruke noen kroner på å får det ordentlig. Faktisk det viktigste for min del er at jeg kan brette teppet over bagasjerommet og la nesten all plassen være til overs til bruk. Jeg bruker bilen i arbeid og har endel greier i kofferten. Samtidig kjører jeg 30-40.000 i året og elsker musikk;=)

\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er t1

oki. Denne liker seg best i bassrefleks. (prøvd ut div kasser)

Hvilke bil er det?

Kjørte selv med 2 x T1 10" på en T20001 og det fungerte knallbra.

Hvordan har du koblet elementene?

Er det 2 x2ohm eller 2 x 4ohm elementer?

- VW Touran 2.0 TDI `06

-Peugeot 407 SW `06

X-VW Polo OA `01

X-Passat 2,5TDI V6 4M `01

X-Audi A4 1,8 avant `96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke koble sammen et blybatteri med et agm batteri, da man ødelegger et/begge batteriene. Vil et av disse batteriene være tilstrekkelig til å dra rundt motoren? Eller bør man inn med to? Det er en lean, mean gammel sugediesel av støpejern på en million kg, og med en million bar i kompresjon, samt gløding. Ser for meg kanskje to av Kinetik HC800?\rR

Et Kinetik Power Cell vil ikke svekke ditt batteri ei heller seg selv.

Dette er opphypede rykter som ikke stemmer overens med faktaene.

Du kan også bruke forskjellige modeller fra Kinetik uten at de vil påvirke hverandres egenskaper og kapasitet.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki. Denne liker seg best i bassrefleks. (prøvd ut div kasser)

Hvilke bil er det?

Kjørte selv med 2 x T1 10" på en T20001 og det fungerte knallbra.

Hvordan har du koblet elementene?

Er det 2 x2ohm eller 2 x 4ohm elementer?

Bilen er en c-klasse merc.

Jeg tror jeg inntil videre beholder trykkammer, da jeg er meget opptatt av plass. Hvis det fungerer ekstremt dårlig med et Kraftwerk av en forsterker, så kan man heller se på å lage ny kasse da.

Det er 2x2Ohm spoler, så jeg vil nok legge lasten til 2Ohm. 1/2 ohm er nok litt drøyt og sannsynligvis unødvendig med stor amp.

Hvor lang tid tok det å få spilt inn dine 10"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et Kinetik Power Cell vil ikke svekke ditt batteri ei heller seg selv.

Dette er opphypede rykter som ikke stemmer overens med faktaene.

Du kan også bruke forskjellige modeller fra Kinetik uten at de vil påvirke hverandres egenskaper og kapasitet.

Mvh

Pål

Det høres jo fint ut, men i brønnen min er det ikke plass til et ekstra batteri. Men jeg har for eksempel plass til to stk. mindre batterier. (Er et monster heavy-duty batteri som er rundt 55-60 langt.)

Siden du ser denne tråden, kunne jeg spørre pent om det er nok med et HC800 til vanlig bruk, gitt motortypen? (vil jo gjerne slippe unna med ett...) Evt, om det er andre batterier man kan tenke på? Jeg har ikke stereo på fullt til en hver tid, dette er en bil i daglig bruk, og P4/kanal24 har et stort innslag. Ikke noe db-drag eller andre ekstrem-aktiviteter.

Men jeg liker å vri på volumet.

\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp HC1800 (samme som jeg har nå) og bruk kun dette

'97 Polo Color Consept 1,6l

Signaturen din påpeker at jeg sannsynligvis har et noe større behov for startstrøm enn deg. Jeg er ikke i tvil når det gjelder stereoforbruket, men det er tross alt en monsterdiesel jeg sitter med. Og bor i iskalde strøk, fort -30° her på vinteren...

Er veldig interesert i om noen kan fortelle aH på disse batteriene? Er vel og bra med kortslutningstrøm, men ofte trenger man å vite aH også...

\rR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

108Ah, da snakker vi jo noe som kan duge.

Velvel. Takker for innspill. Har laget noen forespørsler til firmaer som produserer høyeffektsdynamoer. Om ikke annet kan man da sjekke pris. Lei av å ikke kunne benytte meg at disse forbannede sub elementene. Finurlig. Med Kinetik HC2400 og BD20001 sendt fra 'over there' lander man på 8600,-. Inklusive frakt og norsk moms. Nytt, dog sikkert ikke autorisert. Likevel. Dette er jo artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider