Rabagast1 Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 Jeg har endelig fått kobla motoren min rett, og nå går den :D:D Dessverre er det en del "barnesykdommer" på den, og jeg lurer på om noen har tips til disse? 1. Motoren blir varmere enn den har godt av. Uansett kjøring havner den omtrent på kok, og jeg liker ikke at det freser under panseret mitt :/ Holder på å skal montere bryter på el-vifta, selv om den har gått når den skal. 2. Den nye el-pumpen under bilen durer og går hele turen, og lager en helv**** ulyd, noen som vet hva dette kan komme av? Er det pumpa som er sånn? Greit nok, den er fra Biltema, men jeg kjenner folk som bruker disse, og de fungerer fint. 3. Motoren hoster og harker som bare fy, lurer på om det har noe med at pumpa kjører full guffe hele tida, for når jeg ruser motoren, og får blåst litt ut, så kommer motoren seg, men det er bare noen få minutter med lav fart, så er jeg tilbake til hostinga igjen :| I tillegg til dette, hvordan tømmer man kjølesystemet for væske? Jeg må gjøre det alle volvoeiere kvier seg for, bytte varmeapparat, og jeg vil ikke ha alt kjølevannet inne i bilen. Tips? Holder også på å skal montere boost controller for å få justert turbotrykket =) Siter Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( ) Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt) Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 hvordan er lyden fra besnsinpumpa di? kan den minne om en "kompressor-lyd" pga reimdriften? Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 Kan det være pumpa i tanken det er noe galt med? Da vil pumpa under bilen bråke mer siden den må suge mer. Har bare erfaring fra 140 uten tankpumpe og der har jeg hørt ulyd i pumpa. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 Støtter ralf2 her. Er noe som er galt med bensintilførselen til hovedpumpa. Enten får ikke tankpumpa strøm, eller så sitter den for høyt i tanken, eller så er den rett og slett defekt. Skru ut og test. Kengurukjøring kan komme av dårlig bensintrykk. Er du sikker på at radiatoren er god nok? Turbo-radiatoren er noe tykkere enn NA-radiatoren, og det med god grunn. Både oljen og turboen kjøles av denne på FK-en. Kan godt tenkes at en noe sliten NA-radiator, rett og slett ikke klarer dette. Radiatorvifte betyr foresten null og niks når bilen er i bevegelse, så det kan du godt se bort i fra. På min FK er det ihvertfall en kran nede ved oljekjøleren, som en enkelt kan bruke for å tappe motoren for kjølevæske. Ellers er det rimelig greit å nappe av nedre radiatorslange for samme effekten (husk å sette varmeapparatet på maks varme før du gjør dette). Ellers så må du sjekke om tempgiveren du har stemmer overens med tempgiveren som instrumentpanelet skal ha (dvs skru i den fra den gamle motoren). Er en del forskjellige instrument/tempgiver kombinasjoner som er blitt brukt i 740, så det kan tenkes at det er samme for 240. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 tømme motoren for vann er jo bare å skru av den nedre radiator-slangen og starte bilen i allefall! (Nei dette er ikke skadelig for motoren, ettersom vannet kun er der for å kjøle ned motoren, og du gjør ikke dette med glo-varm motor ;)) At motoren blir varm kan være at termostaten er mongo! Den tar 10 min å bytte og koster 50-100 kr på bilxtra :) verdt et forsøk det! :) Trur at å sjekke tank-pumpa kan være en veldig god start til å finne ut av problemet. Funker ikke den så vil det ikke ta lang tid før den andre pumpa tar kvelden pga overbelastning! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. Bollocks Skrevet September 13, 2007 Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 Hvorfor skifte varmeapparat? Lekkasje? I såfall kan dette være årsak til koking, da luft kommer inn i kjølesystemet. Siter - 87' Toyota MR2 MK1 - 82' Toyota Starlet KP60 (rwd) - 85' Suzuki SJ413 Jordebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Er sikkert lageret i viften som er ødelagt i varmeapparatet. Klassisk slitasje! :P Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabagast1 Skrevet September 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Har kjørt feilsjekk på termostaten, og den funker. Varmeapparatet funker ikke at all, men har et nytt liggende baki, derfor skal jeg bytte, og det blir vanskelig å kjøre varme på det, da det ikke funker :s Kan desverre ikke montere i den gamle giveren, da den gamle motoren ikke lenger er i system :p Men Lars BJ her på forumet(han jeg kjøpte motoren hos, og som kobla) mener at det skal ikke ha noe å si for annet enn hva måleren i bilen viser.. Men jeg mener at pumpa i tanken skal funke, men skal sjekke. Ellers mener dere at radiatoren er for liten? Hvorfor skulle bensinpumpa bli påvirka av reimdriften sånn? :s Ja, den lager en grusom lyd, type kompressor-aktig.. :s Pumpa i tanken funka sist jeg sjekka, men mulig det er blitt kobla feil sånn at den ikke slår inn når jeg starter. Sist jeg hadde den oppe og sjekka gikk den som en trimma moped :p Siter Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( ) Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt) Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Pumpa i tanken kan sitte for høyt, slangen til den kan være ødelagt, eller så er koblingen dårlig. Ta av slangen fra forpumpa, og sjekk at det kommer bensin når du setter på strøm ved bensinreleet. Hovedpumpa bråker hvis den er nødt til å suge bensin fra tanken siden den er designet for å kun "dytte" bensin. Angående måleren, så trenger ikke motoren din nødvendigvis å koke, kan godt være at måleren rett og slett viser feil. Så det kan være en ide å undersøke det, eventuelt montere måler og instrument som viser eksakt vanntemp. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabagast1 Skrevet September 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Måleren viser ca halv temp, men vannet ekspanderer jo ut av tanken :s Det er liksom det som er problemet der.. Siter Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( ) Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt) Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 Måleren viser ca halv temp, men vannet ekspanderer jo ut av tanken :s Det er liksom det som er problemet der.. Tja, luft i kjølesystemet, eller blåst toppakning, vil jeg tro. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chall Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 mye mulig at tankpumåa di durer og går :) MEN, det kan jo hende at "impellerene" inni der er slitt, så den ikke leverer så mye som den skal. kjører du for lenge med det her, tar det knekken på hovedpumpa di også. ville brøvd en annen tankpumpe, for så å se om hovedpumpa fortsatt gir ulyder:) hvis den gjør det, har du allerede kjørt for mye med ødelagt tankpumpe, og tatt knekken på hovedpumpa. Siter -Volvo 740 T6 prosjekt- - Bruksbilen: Volvo 940LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rabagast1 Skrevet September 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 15, 2007 Tja, luft i kjølesystemet, eller blåst toppakning, vil jeg tro. Toppakninga ja:| det var det jeg frykta det kunne være.. :s Det går hardt ut over en fattig stakkar :s Siter Volvo 850 stv 94 mod 2.5 10v Volvo 850 stv 97 mod 2.5 10v (påkjørt - spiker:( ) Volvo 240 stv 87 B230FK (solgt) Audi 80 -81 mod. - Mamma sin gamle(spiker) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.