Gå til innhold

MASKIN polering "light guide"

Ranger emnet


truhaa

Anbefalte innlegg

Det er i hovedsak 2 typer poleringsmaskiner på markedet

 

- Dual Action maskin (DA)

- Roterende maskin

 

2 billige "greie" maskiner for hobby bruk, skal du har mer power, trenger du en dyrere maskin fra feks Metabo, makita (roterende) eller PorterCable, UDM (DA maskin)

Blå 2 hodet DA maskin fra Biltema

Gul roterende maskin fra Bilextra

 

IMG_1822.jpg

 

Forskjellen på disse er følgende:

 

- Dual Action maskin

 

Er en maskin som simulerer håndbevegelsen din, den går rundt og fra side til side. Disse maskinene kommer med 1 eller 2 hoder, og en av de mest kjente merkene med 2 hoder er Cyclo som har vært på markedet i mange år, samt Porter Cable sin med 1 hode.

 

En DA maskin kan benyttes til alle produkter som du kan/skal legge på for hånd, da den ikke genererer så mye friksjon/varme. Diverse produkter trenger forskjellige pads og hastigheter, så dette reguleres med en bryter på denne maskinen, noen maskiner som Cyclo har kun 1 hastighet, men de fleste kan justeres.

 

Hardhet på pads til maskinen er avgjørende mht lakk korrigerings jobben du skal gjøre, er lakken sliten og oxidert trenger du en hardere pad, skal du kun legge på beskyttelse (sealer) trenger du en bløt pad.

 

Pad og polerings middel må derfor samsvare, jo lettere produkt du jobber med jo bløtere pads, ikke noe poeng å legge på sealer med en hard pad, da sealeren ikke klarer å korrigerer merker som kan lages av paden (aka kjørespor) Det er etter min mening ikke noe poeng å benytte de hardeste padsene til en DA maskin (gul og beige pads fra meguiars er bra nok) samme gjelder produktvalg, de groveste korrigeringspolishene til Meguiars som feks MG 85 el 84 er ikke ment til DA maskiner og anbefales ikke av Meguiars til annet en roterende maskin/rett pad, da de trenger mer varme en DA lager.

 

En mye benyttet kombinasjon mht 1 hodet DA maskin er Gul Meguiars pad og Meguiars MG 83, denne kombinasjonen fjerner swirls og riper og gir et veldig bra resultat, og er "forholdsvis" idiot sikkert

 

Etterfulgt av MG 21 på beige meguiars pads så er du vel i havn.

 

Alle produkter fjernes med Microfiber kluter ment for bil, det er samme "greie" som med hånd makt, dvs om det skal taes ett og ett panel om gangen gjelder dette også om du benytter maskin (uansett maskin type)

 

Her er et eksempel på produkter som kan legges på med en DA maskin OG bløt pad for rens/beskyttelse:

 

IMG_2657.jpg

 

Duragloss 101/105 hånd produkter og Porter Cable DA maskin med bløt pad:

 

IMG_3517.jpg

 

XMT 1 mild ripefjerner, medium pad og Porter Cable DA maskin:

 

Før:

 

IMG_3043.jpg

 

Under:

 

IMG_3044.jpg

 

Etter:

 

IMG_3045.jpg

 

Dette klarer ALLE, bare ta tiden til hjelp, hastverk er lastverk..

 

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål.

 

-Roterende maskin

 

Denne type maskin er det ikke noe enkel måte å skrive "gjør slik og slik" for deretter å mestre den, det tar noen biler før du får det i hendene, og de som virkelig kan disse maskinene godt kan gjør så og si alt med den, men det tar laaaang tid å bli proff på disse.

 

Denne type maskin kan generere masse varme, og skal benyttes med forsiktighet slik at ikke lakken blir brent eller ødelagt. Kanter og skjøter er spessielt utsatt da det ofte er tynnere lakk der.

 

Disse har en hastighets regulator, og den skal jobbes med slik at pad/lakk blir akkurat passe varm slik at korrigerings polishen du benytter blir brutt ned på rett måte, slik at kjørespor ol ikke ødlegger finishen/lakken.

 

Denne er for de som enten jobber med dette daglig og trenger raske og bra resultater, eller har det litt i fingrene fra før. Her er det egne produkter som benyttes og som er utviklet til å brukes sammen med roterende maskin, DVS IKKE FORBRUKER PRODUKTER SOM ER MENT FOR HÅND, da denne maskinen kan generere mye varme svir "forbruker" produktene seg ofte fort da de ikke er utviklet til å tåle denne varmen, og det eneste du oppnår med det er å etterpå ringe Cossyboy og betale han penger for å rette opp skaden du har laget selv..he he...

 

Her gjelder det samme mht til pads valg som med DA maskin, men det er vel så viktig med polerings produktvalg også her.

 

Roterende maskin kan benyttes med alt fra Ullpads + MG 85 for extreme korrigerings jobber til bløtere pads for å legge på feks MG 21 sealer, her styrer du produktvalget mht varme utvikling aka hastigheten/press på maskinen du jobber med, da sealer ikke trenger varmen kan den legges på med lav hastighet og kun maskinens vekt, mens en burgunder pad fra Meguiars og MG 84 trenger noe mer hastighet og press på maskine i starten for å korrigere lakkskader eller oxidering ol.

 

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål.

 

Menzerna er også et kjent navn når det kommer til polish til bil, og kan benyttes sammen med roterende maskin (noe også med DA maskin)

 

IMG_1465.jpg

 

Som sagt maskin polering generelt kan ikke forklares over en post, det trengs trening for å mestre det 100%.

 

Denne posten er mer ment for å skille DA og roterende maskin, da noen kaster seg i vei med den roterende som rookie, og da de som selger disse ikke tar seg bryet med å forklare med hva eller hvordan de benyttes og en del gjør noen "pene" feilskjær som ikke er så morro med enten din egen bil eller enda værre noen andre sin, og det kan koste deg mer en det smaker om du gjør feil valg mht produkt/pads/maskin

 

Menzerna APO60/roterende/bløt pad på en ripe på plastfanger (da skal du være forsiktig med hastighet/pads) APO60 er en veldig mild "korrigerings" sealer faktisk, ,men som dere ser korrigerer den bra, og det sier noe om at det er ikke noe poeng å kaste seg i vei med harde pads og polish med sand i for å oppnå et bra resultat og jeg nevner igjen:

 

DU skal også ALTID starte med den MINST aggresive kombinasjonen først, test på et lite felt og se om det holder mål

Før:

 

IMG_1375.jpg

 

Etter:

 

IMG_1380.jpg

Jeg er veeeeldig lav....he he

 

Kom gjerne med innspill/retting på innlegget, da det ikke er noe lett sak å lage en guide til maskinpolering og det er ingen mal da det er 1000 vis a kombinasjoner, lakktyper, pads, maskiner, produkter og DITT nivå..

 

Og jeg kommer sikkert til å legge til noe etterhvert når jeg leser igjennom senere..

 

Finner du skriveleifer er det fordi jeg er ordblind light..:)

 

Så ut i garasjen med deg, og gjør noe annet en å sitte foran dataen og dasse hele dagen.....eh he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Genial guide :)

 

dette med roterende maskin er vanskelig det kan jeg skrive under på i misnt 2 eksemplarer hehe,heldigvis har jeg vært skånet fra de største tabbene men jeg har da også brukt timer på å korrigere bort kjørebaner etter maskinen grunnet feil bruk/valg av pads/middel.

fikk i dag en dobbel DA maskin(lik den Biltemasaken bare fra Clas Olson) og det klør i fingrene etter å få testet denne.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint initiativ du tar med disse guidene :D

 

Hvor kjøper man forresten Meguiars? Jeg tenker da i vanlige butikker, ikke over nettet.

 

Kunne tenkt meg å tatt en polering/vokse runde nå i helga... =)

 

Så om det ikke er å få kjøpt, hva er å anbefale til en nybegynner som vil freshe opp lakken litt, fjerne slike sirkelriper og få bilen blank og god.

 

Bensinstasjon produkter/biltema produkter er vel det jeg har tilgang til på kort varsel... Kan kjøpe en sånn maskin på biltema muligens også.. får sjekke ut hva den koster :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilextra har Meguiars, men det er variabelt mht utvalg fra butikk til butikk.

 

Er ikke noe bensinstajon bilpleie tilhenger, så jeg liker ikke å anbefale noe derfra som jeg ikke kjenner, samme gjelder biltema/mekk/coop obs osv sine produkter, jeg holder meg stort sett borte fra "billige" produkter da de ofte gir en kortvarig glede i mine øyne;)

 

Om du titter under bilpleie for dummies er det anbefalt en del produkter samt fremgangsmåte, disse er de samme som jeg reffererer til her mht DA maskin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint initiativ du tar med disse guidene :D

 

Word:)

 

Har lest gjennom alle guidene dine nå, eller har lest alt du har skrevet her på Bilpleie faktisk:)

Har kjøpt meg div. polish fra Meguiars nå, men har faktisk ikke fått testet ennå, har brukt Sonax de siste årene:)

 

Har selv en slik Best Tools maskin, men på min er den svampen limt fast i skiva, så må sikkert kutte den fint av for å kunne kunne bruke andre pads ved hjelp av borrelås:angry:

 

Hvor kjøper man forresten Meguiars? Jeg tenker da i vanlige butikker, ikke over nettet.

 

Dekkmann selger Meguiars, ivertfall her i Bodø..

Og Sonax kan du få kjøpt på Hellanor..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel etter noen uker etter at jeg la på 1 x Duragloss 101 og 2 x Pinnacle Liquid Souveran for hånd. Her er det akkurat brukt Aquawax fra Duragloss etter en vask..Mener å huske at jeg testet noe menzerna/roterende på bilen også her, Menzerna 106ff og gul megs pute og roterende, funket bra. (framskjerm h-side og panser), men det er så mye som er på/av på bilen(e) ettehvert at jeg snart på starte å skrive logg...he he

 

IMG_5563.jpg

 

IMG_5885.jpg

 

IMG_5900.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som man må være obs på er at på flere forbruker produkter som feks Autoglym står det på at det kan påføres med maskin, men det det ikke står er at det er DA maskin og ikke Roterende doh...

 

Det er i utgangspunktet intet problem å kjøre forbrukerserien til Meguiar's med roterende maskiner, men de har sluttet å anbefale dette pga mange skader som resultat av "uvettig bruk.."

En roterende maskin er ikke å spøke med uansett hva slags kjemi du bruker, du burde egentlig vite hva du driver med før du går i gang med slike.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår