Gå til innhold

Esbandos: 1963 Volvo PV 544. Oppbygging pågår.

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har fått meg nytt prosjekt nå..

Kom over 2 billige PV'er som var påbegynt restaurering. Ene bilen var 59modell mens den jeg skal pusse opp er 63. Planen er å få den så å si i orginal stand bortsett fra motor. Kommer til å sette inn en b20. Enten b20b med doble 45 webere, eller b20 borret til 2.2 med kvass kam, steg 3/4 topp portet og slipt..

Eneste jeg lurer litt på, er om det er mye mod for å få bakaksling fra en 240 inn under PV'en...

Uansett.. Det jeg har gjort til nå, er å kappet ut de delene forrige eier har sveist inn i 1959modellen, da jeg skal bruke disse på 63'en. Dele bilen er så å si 100% ribbet nå. Er ihvertfall ikke flere skruer man kan skru på. :p

Så nå er det bare å få inn den andre bilen å begynne på den.

Her er noen bilder av bilen jeg skal beholde:

DSCN1860.jpg

DSCN1861.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange kommentarer allerede ser jeg.. :)

Uansett.. Tror jeg skal beholde den bakakselen jeg har på bilen nå. (Orginale). Skal ta bakakslingen fra 59'ern også som jeg skal ha som "reserve". Den som står på 63'ern nå blir vel mest sannsynlig sveisa.. :p

Uansett.. Hvis jeg får den 2.2 motoren til, kommer jeg til å havne på rett over 200hk.. Selv om PV bare er godkjent for 110. (trommelbrems foran).

Grunnen til at jeg skal ta vare på 63'ern er fordi de som begynte på 59'ern hadde sveisa inn et nytt gulv. (Hele gulvet), og da ble jekkfestene, mellomakselfestene/girkassefestene og setefestene osv borte. Blir for mye å fikse det, så derfor tar jeg heller 63'ern som har alt dette bortsett fra et lite hull i baksetegulvet. (hullet er på størrelse med en 50-øring).

59'ern er greiere å eie ja, pga den ikke må på EU-kontroll osv, men en EU-kontroll er vel ikke skadelig? :p

Men nå skal jeg i garasjen igjen. Bilder kommer! :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i garasjen istad og skulle skru av høyre bakskjerm. Hadde fått løsnet 3-4-5 skruer, før skjermen datt av. De resterende skruene hadde tatt med seg halve sida på bilen, så fant fort ut at her var det mye kjeks. Så da må jeg nok ut å kappe av delebilen i morgen. Bildene av rusten osv kommer i morgen/begynnelsen av uka.

Knipset også noen bilder av alt av deler jeg har liggende til disse bilene. Er ganske mye deler. Minst 3 biler som er 100% ribbet og lagt i pappesker.

Den fineste dashen av de jeg har:

DSCN1854.jpg

Orginalradioen må man jo ha. Funker gjør den også.

DSCN1855.jpg

Speedoen:

DSCN1856.jpg

Skjermer + annet rask:

DSCN1857.jpg

Panser, tanke og bakasjelokk i RIMELIG god stand:

DSCN1858.jpg

Enda flere deler + et ganske så fint frontsete:

DSCN1859.jpg

Rusten som er i gulvet i 63'ern:

DSCN1862.jpg

Orginalt ratt type stort:

DSCN1863.jpg

Harryfaktoren er påbegynt av forrige eier:

DSCN1864.jpg

Motoren som stod i 63'ern:

DSCN1865.jpg

En av motorene som skal i (b20b i UBRUKT stand. Gått 7km.):

DSCN1866.jpg

Den andre motoren (b20 2.2):

DSCN1867.jpg

Har også et lite problem når det gjelder farge på bilen.. Bilen skal jo selvfølgelig omlakkeres, men fargevalget er usikkert. Har en tanke på svart. Omtrent slik fargen er nå, bare mer glansfull.

"Nye" farger, slik som rosa osv passer liksom ikke inn på en så gammel bil. Så de fargene jeg har tenkt på, er som sagt, svart, Blå, Gul av et slag og hvit/grå aktig.. Hva synes dere..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunegrå har vært en tanke ja.. Men akkurat nå er tanken sterkest på svart.

Hvor lang tid jeg har tenkt å bruke, er for tiden uvisst. Men skal ikke være mye igjen før jula kommer ihvertfall.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det med krommen.. Men den krommen som er, er ganske slitt for å si det sånn.. Rusten er den også.. Og hvis jeg skal forkromme den på nytt, blir det vel ganske så dyrt...? Vet ikke hva det koster å forkromme, men vet at det ikke er billig..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo sin orginalgrå heter duvgrå.

er et firma i gøteborgstraktene som har tatt over hele delelageret til volvo på de gamle modellene (før 240), de har ALT du skulle tenke deg å trenge, de har hele, nye biler på hylla, i deler, hva med et nytt karosseri?!

sjekk disse: http://www.vp-autoparts.com/

http://www.gcp.se/default.asp?Language=sv

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den linken der eirik med volvo..

Har du noen erfaringer med vp-autoparts? Var endel der som fristet kan man si.. Prisene var ikke ille dem heller..

Uansett.. Var i garasjen igår å fikk tatt av høyre bakskjerm + bensintanke.. Var nesten ingenting rust på høyresiden heldigvis.. Så nå er det bare å få fikset opp venstresiden. Blir vel å kappe fra delebilen å sveise over da delebilen er rustfri der jeg har rust. :b

Bilder kommer.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider