Gå til innhold

Esbandos: 1963 Volvo PV 544. Oppbygging pågår.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joa.. Har sett på de sidene til de i sverige, men ser ikke ut til at dem selger de delene jeg trenger for å fikse min rust. Festene til bakskjermer osv.. Inntil jeg finner det, blir nok 59'ern donorbil. :b

 

Hva er så spes med 59modellen forresten? Kontra resten av årgangene..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det ikke er mange 59 modeller ute å går, men er jo som jeg sa, rimelig mye arbeid med denne 59'ern for å få den på veien. Mangler både for og bakstilling + alt av løse karossdeler osv...

 

Kan jo lage delene i tynnplater ja, men den profilen jeg skal ha til festene til bakskjermene blir vanskelig å lage med en hammer og skrustikke. (kun det jeg har).

 

Derfor er det nok lettest å kappe fra 59'ern, å sveise på 63'ern...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet at det ikke er mange 59 modeller ute å går, men er jo som jeg sa, rimelig mye arbeid med denne 59'ern for å få den på veien. Mangler både for og bakstilling + alt av løse karossdeler osv...

 

Kan jo lage delene i tynnplater ja, men den profilen jeg skal ha til festene til bakskjermene blir vanskelig å lage med en hammer og skrustikke. (kun det jeg har).

 

Derfor er det nok lettest å kappe fra 59'ern, å sveise på 63'ern...

 

 

Ikke for å hisse opp i dette med 59 modellen...

Men for meg ser det ut til at dette er ganske så greit plate arbeid.

Dette som er innenfor skjermen er ikke altid like nødvendig å få likt som de gamle pressede platene.

Bare unngå kanter som samler opp møkk, men samtidig få knekker på platene der det skal være pga styrken i knekkene.

Jeg pusser selv opp gammel bil og har greid meg veldig fint med skru stikka og gummi hammer og vanlig hammer til å knekke med.

Eneste forskjellen er at men ikke får laget alt i hele stykker når det er store buer på platene. ( sveise bit for bit)

Husk å bruke god sveise grunning i skjøter og diverse. Kjøp den som Volvo har.

 

Her kan du se litt av det jeg driver med på mitt prosjekt.

http://norskescortregister.net/index.php?showtopic=4154

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jo at enkelte ting er rimelig lett å lage, men den profilen jeg trenger, er liksom en "streng" på rundt 5-7cm bred og 2meter lang ca som er vridd midt på. Omtrent sånn bergodalbanevridd.. :P Deretter er den bøyd i ca 90 grader fra start til slutt.. I tillegg til at hele "strengen" er buet.

 

Rimelig vanskelig å lage noe sånt av ei firkantplate kan jeg se for meg... Å lage profilen på "strengen" cm for cm blir igrunn ganske uaktuellt, da det bare er MYE mer ekstra-arbeid.

 

Hvilken grunning bruker du på plasser du har slipt ned til metallet forresten?

 

Funker det stoffet som gjør overflaterust om til metall forresten? Hvor kjøpe det isåfall?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jo at enkelte ting er rimelig lett å lage, men den profilen jeg trenger, er liksom en "streng" på rundt 5-7cm bred og 2meter lang ca som er vridd midt på. Omtrent sånn bergodalbanevridd.. :P Deretter er den bøyd i ca 90 grader fra start til slutt.. I tillegg til at hele "strengen" er buet.

 

Rimelig vanskelig å lage noe sånt av ei firkantplate kan jeg se for meg... Å lage profilen på "strengen" cm for cm blir igrunn ganske uaktuellt, da det bare er MYE mer ekstra-arbeid.

 

Hvilken grunning bruker du på plasser du har slipt ned til metallet forresten?

 

Funker det stoffet som gjør overflaterust om til metall forresten? Hvor kjøpe det isåfall?

 

Du kan sikkert fjerne tectylen og finne mer du må fjerne der også. jeg personlig ville byttet ut dette med friskt nytt stål. men det får jo være din skål.

 

Har brukt rødgrunning og en grå grunning av samme kvalitet på helt rent metall. Dette er jo ganske greit å bruke.

Skal ha på epoxy grunning under bilen og diverse andre steder.

De stedene jeg har grunnet er nesten bare for at ikke rusta skal komme tilbake på de nye platene.

Skal jo tinne skjermene og diverse, så det må slipes ned en del igjen etterhvert.

 

Mange meninger om dette med rust stopp "grunningen". Men jeg har brukt brunox der det er litt porete og ikke 100% rent.

Har pusset det litt for å få heft og lagt på grunning oppå.

Brunoxen puster og er vikteg å få dekt til.

Har brukt den mye før også.

Hvis du skal bruke brunox må du bruke en grunning oppå som ikke reagerer med brunoxen. Ta ett sjekk område. Dette ser du med en gang du har på grunningen. Rød grunningen er fin der.

 

Man har jo også diverse syre grunninger som er bra.

Dette har jeg også brukt en del. husker ikke helt merke men det er vin rød metallik spray bokser som er ganske dyre. ca 190 kr pr boks tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Tror jeg skal ta meg en tur på butikken å se hva dem har der jeg.. :) Hørtes ut som det var endel saker på markedet som er ypperlig til slik bruk. Er brunox tykk eller tynnflytende forresten?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Må jeg ha grunning over det igjen? Eller går det å lakke oppå?

 

Brunox, grunning og lakk i denne rekkefølgen.

2-3 tynne lag med brunox. pusse og ripe opp litt.

Så dekkke godt med grunning. Deretter Rosa lakk om du vil.

ELLER... ta en av Volvos originale farger du.

Pv sport sin røde farge er grym synes jeg.

Men resten av fargene er jo helt toppers de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår