Gå til innhold

Fartskontroll generelt sett.

Ranger emnet


trbo0le

Anbefalte innlegg

Trenger noe hjelp med denne tråden.

 

Fant ingenting angående regelverk for fartskontroll i dette forumet. Dette gjelder for radar, laser og gjennomsnitts målinger. Hva er reglemanget for bruk av dette utstyret, hva skal brukes når, og hvordan skal d brukes.

 

Hvor finner man dokumentasjon på slikt.

 

Dette er av grunn fordi den det gjelder er overbevist om at laser målingene er feil. (Målt til 91 km/t i en 70 km/t sone)

Dette fordi denne personen kjørte forbi i retning som ikke va til kontrolering med laser og ble obs på kontrollen, for så å kjøre tilbake en stund etter, i visshet om at fartsgrensen måtte passes ekstra godt, hvilket han mener han har overholdt.

 

post gjærne linker, utdrag fra norges lover, og annet relevant for denne tråden.

jeep gr. cherokee limited ´93

chrysler stratus 2.0le ´95

chevrolet malibu 2dht ´65

pontiac bonneville police 4dht ´69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste GP-4027 som ligger ute til allmenn beskuelse er sist oppdatert 1. august 2001, og det har skjedd flere endringer i instruksen generelt siden den tid, men det som gjelder fartskontroll er nok uendret.

 

Spør i vei dersom noe i GP-4027 er uklart...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juristen.

 

Har ikke du opplæring på bruk av laser?

 

Kan ikke du legge ut brukerveiledningen på den.. ? Hadde vært intrressant å vite når den kan brukes, når den ikke kan brukes og hvordan den skal brukes..

 

Yes, I do... Har ikke instruksen/brukerveiledningen i elektronisk format. Men jeg kan jo gjengi et par av hovedmomentene.

 

Laseren fungerer slik at den sender ut 43 laserimpulser når du "skyter". Ved å måle tiden det tar for hver av disse å returnere, regnes farten ut. Apparatet måler dette automatisk, det er ikke operatøren som regner ut farten. Man trenger kun å skyte én gang, ikke to, slik som mange tror. Det er påbudt å bruke skulderstøtte, eller å montere laseren på trebent stativ. Laseren kan, i følge produsenten, benyttes på avstander fra 0 til 1000 meter, men i Norge sier instruksen at den kun kan benyttes på avstander fra 20 til 400 meter. På kjøretøy med skilt foran skal man sikte på skiltet, på motorsykler og annet uten skilt foran skal man sikte mot hovedlyset. Det er ingen begrensninger med tanke på i hva slags vinkel man "skyter" mot kjøretøyet. Rett på er å foretrekke, men dersom det skytes i vinkel og man får en gyldig måling, vil dette gjøre at målt hastighet er lavere enn reell hastighet, så det er ikke noe urettferdig eller problematisk for den som blir målt. Før, under (hvert 20. minutt) og etter bruk skal det gjenomføres ulike tester/kontroller for å sjekke at apparatet fungerer som det skal. Det er fullt mulig å skyte både mot kjøretøy som kommer mot laseren og kjøretøy som kjører vekk fra laseren. Apparatet trekker automatisk 3 km/t fra målingen før det viser resultatet på skjermen, slik at det er resultatet på skjermen som skal brukes videre. Det skal føres en logg over de målte kjøretøyene, som viser kjøretøyets produsent/type, registreringsnummer, farge, hastighet, avstanden det ble målt på, hvilken retning den kjørte (mot eller fra laseren) samt om det var noen andre forstyrrende elementer ved målingen, som f.eks. andre biler i "skuddfeltet", dårlig vær, mørkt osv. Det er normalt at man kan få se måleresultatet/loggen dersom man blir ilagt forenklet forelegg dersom man ber om det, og dersom det er snakk om førerkortbeslag får man i praksis alltid se måleresultatet. Dersom objekter i lufta, f.eks. løv eller annet som flyr rundt omkring, kommer i "skuddlinja" når man skyter, får man feilmelding og ingen måling. Det samme gjelder dersom det regner så tett eller er så tåkete at laseren ikke når fram og tilbake. Får man derimot en måling på skjermen, har laseren fått tilstrekkelig antall impulser tilbake, og målinga er gyldig. ALTSÅ: Gjør man feil eller hvis det er feilkilder i skuddlinja, får man feilmelding. Får man opp et måleresultat, er målinga gyldig.

 

Hmm... Det er seint på kvelden, kommer ikke på noen flere fornuftige ting å skrive nå. Kan dere ikke heller spørre hvis det er noe dere lurer på?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for så å kjøre tilbake en stund etter, i visshet om at fartsgrensen måtte passes ekstra godt, hvilket han mener han har overholdt.

Eneste forklaring jeg kommer på, er at speedometeret på bilen til din kamerat (eller er det deg selv?) er alvorlig galt.

 

Hvis politimannen vitner på at reglene for måling er fulgt, og at han målte din kamerat til 91 km/h, så er det bare å betale. Politiet i Norge vinner så godt som alltid slike saker.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår