Gå til innhold

Trøbbel med skifte av bremseklosser

Ranger emnet

Tronna

Anbefalte innlegg

Heisann, har lett litt rundt på forumet her, men finner ikke noe.

Vet ikke om dette er riktig forum å poste i, men slitedeler er da vel vedlikeholdsrelatert? :)

Jeg sliter med å skifte bremseklosser på bilen min, må bytte alle, tror jeg. Jeg har en Peugeot '95 405 GTX.

Jeg tok av felgen på høyre side framme og skrudde ut to bolter fra det som jeg tror er kalipperen. Ut av den kom bremseklossene, som jeg har kjøpt nye av. De var godt slitt, ned til metallet på den ene, faktisk.

Jeg fikk ikke presset inn stempelet i kalipperen først, så jeg måtte av med bremseslangen. Har fått det til nå..

Men jeg får ikke til å sette de nye klossene inn i kalipperen, de vil ikke henge noe sted. Er det et spor jeg ikke finner som de skal klipse inn i? De faller bare ut når jeg prøver å sette kalipperen på igjen. Er det noen spesiell del av bremseskiven som skal ligge i kontakt med klossene? De dekker ikke hele skivediameteren, hvis dere skjønner - Skal det være slik eller har jeg feil klosser? Det er også et "skruehull" i klossene, med gjenger i. Forstår ikke hva det er til. Forstår ikke hvordan de skal stå, de her "fjærene" som henger på klossene.

Råd, tips, howto guide linker, etc mottas med stooor takk! :=)

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fått feil klosser, de passet ikke. Det er utrolig hvor mye arbeid som går med på å finne ut at noe ikke er riktig, når man aldri har gjort det før. xD

Denne tråden kan slettes eller flyttes til et annet sted etter hva jeg bryr meg.. Problemet ble løst ved å kjøpe originale klosser fra Peugeot forhandleren. Noe dyre, men de passet hvertfall...

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider