Gå til innhold

740 Awd ?

Ranger emnet


Fjellvang

Anbefalte innlegg

kunne like godt flytta over et volvo-skall på en E30 325iX-ramme da...så har man jo 4wd, 6'er OG litt hester. Pluss 60 bak/40fram (skikkelig) fordeling, så begynner vi å havne et sted kanskje..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare bruke alt fra en V70 awd eller lignende? det blir jo ikke så mye arbeid da alt er volvo. Okei, den var drøy, mye arbeid er det jo uansett men dere skjønner hva jeg mener. :D

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, glemte at e-30 ikke har ramme :D Var bare et eksempel egentlig:titties:

 

Det er mulig jeg er skikkelig negativ, og oppgitt over volvo etter fwd-regimet tok over, men:

 

volvos awd-system til 850, v-70, etz er rett og slett ræva, og kan ikke herjes med for en femmer'er. I tillegg er det viskose-basert (Haldex), og du kjører egentlig kun fwd, med opptil 20% bakhjulshjelp når du står fast i gjørma.

Det er feks blitt et ikke ukjent fenomen, spesielt nyere awd-systemer, at denne fordelingskassa til bakhjula går åt skauen på rundt 70 000km (rett etter garanti), og du finner ut at du kun har fwd midt i en værstingbakke på vinter'n. Surt at noe så dyrt går i stykker på en bil til over 500 000 ny, sannt?

 

De kunne kommet opp med et konstant og skikkelig solid 4wd-system, ala subaru, så kunne man fått mer skryt av awd-systemet deres.

Nei, awd er det andre produsenter som kan mye bedre enn volvo :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, glemte at e-30 ikke har ramme :D Var bare et eksempel egentlig:titties:

 

ford bruker ca samme fergusonpatent på sine gamle modeller (sierra, escos og scorpio 4x4). Problemet blir jo at en av drivakslene går gjennom bunnpanna, og at man må få plass til akslingen som går framover fra fordelingskassa som sitter bak girkassa. Pluss at frontdiffen må sitte vedsiden av motoren.

 

Audi og subaru sitt system er vel litt enklere der, men da må motoren så himla langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford bruker ca samme fergusonpatent på sine gamle modeller (sierra, escos og scorpio 4x4). Problemet blir jo at en av drivakslene går gjennom bunnpanna, og at man må få plass til akslingen som går framover fra fordelingskassa som sitter bak girkassa. Pluss at frontdiffen må sitte vedsiden av motoren.

 

Audi og subaru sitt system er vel litt enklere der, men da må motoren så himla langt fram.

 

enig med deg, men at front-diffen står på siden er ikke akkurat noe problem da..selv formula offroad-gutta kjører jo stiv aksling med diff'en gjerne Godt ut mot venste framhjul, og det funker som fett det.

 

Har ikke hørt no kluss om 4x4-systemet på std ford, bmw eller ford cosworth heller..så det funker vel greit, hehe.

Det mosjomme med Audi er jo sperreknappene på senter og bakdiff....den stakkar'n som ikke får ut rumpa på glatta da skal være god;)

 

Men..vi er kanskje litt OT. AWD på rwd volvo er Vanskelig :D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det at diffen står på sida er ikke et problem i seg selv, men kan kanskje bli et problem når du skal plassere den i en bil som ikke er beregna for det. Men igjen, jeg vet ikke hvor god plass det er framme der på en 740.

 

Kan være mye kluss med 4x4 systemet til ford, frontdiffen tåler lite (huset er ikke stivt nok og klaringene innvendig øker = ras), samt frontakslene lett kan ta kveld. Dessuten blir viskosekoblinga i midtdiffen slitt med tiden og det blir mer og mer bakhjulstrekk.

 

Men viskose i midt og bakdiff, samt litt mer trekk på bakhjula er innmari morsomt å kjøre med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det du sa der var nytt for meg ang. ford differ. jeg har egentlig bare hørt positivt om systemet; "Billig å skaffe deler, velfungerende og veldig holdbart".

 

Men, en lærer nytt hver dag..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår