Gå til innhold

Feil ved temperaturmåler. -87. Sierra 2.0CL


kurov

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en -87. Sierra 2.0CL av nytypen.

Problemet er at temperaturmåleren går rett oppunder rødmerket, når jeg har på tenningen. Dette skjer selv om det er 15minusgrader ute, og motoren er like kald.

Når jeg starter opp, å motoren blir varm, så kommer måleren akkurat på rødmerket(flytter seg 1-2 millimeter). Der ligger den stabilt.

Tok en stålbørste og børstet temperaturgiveren/sensor, da gikk måleren rett til normal posisjon(loddrett), selv om motoren er kald. Dette holdt bare i 15minutter, for deretter å gå til rødmerket igjen.

 

Noen som har vært borti det samme, og funnet ut problemet???

 

Har byttet termostat, temperaturgiver/sensor, og temp.måleren i instrumenthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synker måleren til bunn hvis du tar lednigen bort fra sensoren? Hvis ja så trenger du ny sensor, hvis nei så ligger ledningen til jord, eller instrumentet er feil.

 

Husk at det er to temp.givere da. Den med kun én ledning er til instrumentet.

 

edit: hmm, du har jo bytta alt som kan være feil igrunn. Bortsett fra ledningen mellom temp.giver og instrument. Sjekk iallefall at den ledningen ikke ligger til jord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forgassermotor ja. Og har bare oppdaget 1 stk. temp.giver med en ledning.

Hva med motoren, er ikke den jordet til gods??

Kanskje det er dårlig jording mellom motor og chassi...er det en mulighet? Skal hvertfall se på jordingspunktene.

 

Problemet med temp.giveren har vært på denne bilen i 6-7 år, så jeg passer på å kontollere kjølesystemet.

 

Er forøvrig kjempefornøyd med Sierraen, var opprinnelig tenkt som vinterbil for 3 år siden. Nå har det blitt min Nr.1-bil, etter at jeg har solgt min BMW:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får prøve å kjøpe enda en temp.giver en siste gang da. Kjøpte jo en ny hos Ford jo...men mulig det er flere typer da.

 

Har også montert en temp.giver og måler ifra Biltema, men etter en 7-timers biltur så kom det et *elvetes lysglimt og en smell. Dermed tok temp.måleren kvelden.

Når jeg satte på bilens orginale kontakt, på biltema sin temp.giver, så gikk måleren bare noen millimeter ned mot merket for kald motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

PROBLEMET ER LØST:spin

 

Problemet var at Ford i BERGEN hadde solgt meg feil type temperaturgiver for 2 år siden.

Kjøpte en ny, denne gangen var det en med grønn plast-isolasjon på. Og nå viser temp.måleren korrekt.

 

(trodde at når jeg bestiller deler, og kundebehandleren ber om reg.nummeret, så burde jeg være bombesikker på å få rett del, men tydeligvis ikke i Bergen:watchout )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROBLEMET ER LØST:spin

 

 

 

(trodde at når jeg bestiller deler, og kundebehandleren ber om reg.nummeret, så burde jeg være bombesikker på å få rett del, men tydeligvis ikke i Bergen:watchout )

Det er slik det skal være men Fords delesystem er ikke helt gjennomført der. Selv om du går inn med alle tilgjengelige opplysninger kan du ende opp med 4-5 alternativer.. Og det er ikke bare i Bergen desverre..

Mekonomen, Meca, Bilxtra osv har mye bedre system

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår