Gå til innhold

84' 240 DL motor spørsmål, samt litt andre ting.

Ranger emnet

burny_

Anbefalte innlegg

Hei! Skal reise og kikke på ein 1984 240 DL snart.

Lurer på hvordan motor det sitter i disse, og hva som er greit å gjøre med de for noen ekstra hk?

Og de listene som sitter rundt rutene som er chroma, hvordan er det å lakkere de? Må du pusse ned, grunne, osv? Eller er det bare å smelle på noe svart lakk?

Syns dere denne ser grei ut?

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=11167984&sid=xz11abcxvzIJ861020

Noe spes eg skal se etter?

Takk på forhånd for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge mekonomen sitt register sitter det b200k motor i denne

chrome lista på bakruta er det bare å rive av, så får du svart

Oki, noen som kan si litt om den motoren? :) Og hva som er muligt å gjøre med den, og hva som går ann å presse ut av den, og priser? :)

Gjelder det listene rundt side rutene, og framruta og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 84-modell skal vel strengt tatt ha B21A, men heter den faktisk "240DL" er det nokså sannsynlig at det egentlig er en tidlig 85-modell - og da skal det være B200K.

En B21A har 106 hk. En B200K har 103. Går ut fra at K-en markerer tilsvarende forgassersystem som på den senere B230K, som en del sliter litt med...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B200K var vel bare i 1985 modellene, muligens 1986, 1984, var vel B21 eller noe lignende?

gamle Volvoen min hadde en B200K, fordasseren var noe skrap, bytta til fordasser fra en B21 på min, finka fint... utenom bensin forbruk, og eksosanlegg som sprengte i filler pga for mye bensin, som anntente i potta :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B200K skal nok bare finnes i 85-modeller (240DL) av 240-serien - hvis vi ser bort fra spesifikasjoner og utvalg som gjelder forskjellige andre markeder, selvfølgelig.

Jeg har en 84" 244.. Med B230A.. Kan det være orginal motor i 84?

Det skal ikke være det. 84-modellene skal ha B21A eller B23A (hvis vi ser bort fra dyrere versjoner med innsprøytning). Men kan det tenkes at du har en tidlig 85-modell registrert i 84? Hvis det er en 240GL med panser av "snute"-typen, kan det tyde på det. Hvis ikke, vil jeg tro at du har uoriginal motor - noe som selvfølgelig også er svært vanlig etter alle disse år. Ser du på chassisnr, kan du finne årsmodellbetegnelsen i form av en bokstav - E for 1984, F for 1985. Det kan også avgjøres på "løpenr" (seks siste sifre).

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du antyder at de har en tendens til å tape seg med tiden... ;) Ja ja, jeg bare flotter meg med brosjyreinformasjon!

Hvis du flotter deg med brosjyremateriell fra 1981 vil du se at de kaller den "nye" B21'en for B21A Optimal. Mulig denne betegnelsen ble borte de siste årene :D

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du satte meg visst fast litt der, men slikt er jo moro! I mine brosjyrer finner jeg ikke "Optimal"-betegnelsen. Jeg har 26-siders brosjyrer for 240-serien 1981 (DL/GL/Diesel), både norsk (ASP/PV 8522-81) og svensk (ASP/PV 8520-81) - og dessuten "PV-handboken 1981".

Brosjyrene oppgir forskjellige motorer for Sverige og Norge - DL med B19A/97 hk og GL med B21A/102 hk i Norge, DL med B21A/106 hk og GL med B23A/112 hk i Sverige.

Jeg har ikke brosjyrer som bekrefter det, men jeg mistenker at det er forskjell på tidlige og senere 81-modeller i Norge. Den norske brosjyren jeg har er i så fall for tidlige versjoner, mens senere norske 81-modeller nok har samme motorer som de svenske. Dermed utgjorde dette en oppgradering underveis på de norske 81-modellene, og det kunne kanskje være begrunnelsen for å kalle den sterkere B21A for "Optimal"... Jeg vet ikke om det er slik, og er det evt en slik senere brosjyre du har (hvis den i det hele tatt er norsk)?

Ellers forekommer det faktisk tidligere en B21A som oppgis til hele 107 hk/79 kW, nemlig 244/245GL 1979 (usikker på 1980) - i Norge, ikke i Sverige...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å hoste opp Volvoringens utgaver for det Herrens år 1981 så vil du se at betegnelsen benyttes blant annet her. I tillegg har jeg sett den i brosjyrer for denne årsmodellen.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider