Gå til innhold

Hvilke forandringer/forbedringer ble gjort opp gjennom produksjonsperioden?

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Finnes det en oversikt over hvilke forandringer/forbedringer som ble gjort på 700-serien opp gjennom produksjonstiden?

 

For meg er det mest innteressant med turbobilene fra 85-89.

 

Har fått med meg at bilene fra sent 88 (88b har jeg lest?) er galvaniserte.

 

En kjapp liste med forandringer fra år til år hadde vært kjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det ikke forandringer.

 

Det "store" kom i 88, da det ble byttet til B230FT, "mk1" versjon, om du vil, med LH 2.2 sprut.

 

I 89 ble det innført en facelift, nye fangere og lykter både foran og bak. Innvendig kom det nytt dashbord. (enkelte modeller)

 

Når galvaniseringen ble innført, vet jeg ikke, så der vil jeg ikke uttale meg. :)

- 1998 Skoda Felicia Pickup 1.9D

- 1986 Volvo 740 Banebil, V8, Bilstein, multilink, poly ++

- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler - Langtidsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "85-89" - det finnes jo også 90-modell av 740Turbo, som du altså enten ikke var oppmerksom på eller av en eller annen grunn finner mindre interessant... ;) Facelift i 89 betyr mer presist årsmodell 1990.

 

740/760 er en serie som, i hvert fall sammenlignet med visse andre Volvoer, ikke ble trukket ut i "det uendelige" (hvis vi et øyeblikk ser bort fra at den ble videreført med 940/960). De første årene gikk utviklingen mest ut på å utvide modellutvalget:

 

1982: 760GLE

1983 (ca): 760GLE TD og 760Turbo, som begge ble borte etter hvert på det norske markedet.

1984: 740GLE, B23E, fortsatt bare som sedan.

1985-modell: B230-motorer, i tillegg til GLE den billigere 740GL og den dyrere 740Turbo. Dessuten dieselversjoner som er lite vanlige i Norge og som "døde ut" i modellutvalget etter hvert.

1986-modell: Stasjonsvogn (herregårdsvogn) av alle varianter.

Med dette kunne serien sies å være komplett.

 

Diverse endringer på 760 88-modell, både teknisk og i utseendet. Allerede på 87-modellen skal det så vidt jeg vet ha kommet en betydelig forbedret versjon av den etter hvert så forhatte V6-eren (B280 mot tidligere B28).

 

Motorendringer ca 1988 ser ut til å ha en del sammenheng med katalysatorpåbudet (fra 89). En følge er i hvert fall at 740Turbo fra sent 88 og 89 "bare" har 156 hk originalt (B230FT) mot tidligere 182 (B230ET). På samme tid ble både B230A/K med 112/117 hk i GL og B230E med 131 hk i GLE erstattet av B230F med 116 hk - altså likeverdig i effekt med den tidligere motoren i GL, men muligens en "nedtur" i GLE.

 

Da er vi i og for seg kommet nær slutten av 740-serien, for med årsmodell 1990 (høsten 89) kom det noen endringer i utseendet som vel nærmest utgjør et slags "hvileskjær" før 940/960 kom som årsmodell 1991 (høsten 90). Her må det nevnes at siste år av 740Turbo (1990) fikk ny versjon av B230FT (med LH 2.4, går jeg ut fra) og 165 hk, samme som de fleste 940Turbo senere.

 

1990 var siste år 740-serien var "komplett". Som 91-modell fantes den bare som 740GL og var et billigere alternativ til den "nye" 940 - som 92-modell dessuten som bedre utstyrt 740SE. Så var det slutt.

 

Det kan sikkert også ha vært forskjellige mindre synlige forbedringer underveis, men jeg tror ikke mye av det er særlig kjent. Galvanisering er nevnt - men jeg er svært usikker på tidspunktet. Noen har sagt at det var så tidlig som i 1986. Forskjellige erfaringer sett under ett kan tyde på at det ikke ble innført konsekvent på alle eksemplarer på en og samme tid. Jeg vet ikke...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "85-89" - det finnes jo også 90-modell av 740Turbo, som du altså enten ikke var oppmerksom på eller av en eller annen grunn finner mindre interessant... ;)

 

Og den grunnen er fronten.. Takk for infoen.

 

Har alle 740 el.speedo med signal fra bakakselen?

 

B230ft: Der ligger det bare pdf for 740 fra 90-92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår