Gå til innhold

Kobling av "tweeters" i Peugeot 405?

Ranger emnet

Tronna

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg synes jeg har litt lav lyd foran i bilen kontra de som ligger bak, så har noen anbefalt å få lyden litt høyere opp i rommet i bilen framme, ved hjelp av å montere små diskanthøyttalere i dashbordet helt inntil ruta. Det er forøvrig ledige hull der, det har vært noen der før også, men de var ødelagt etter forrige eieren så de ble kastet..

Anyways - dette er hva jeg har for øyeblikket:

Pioneer 6,5" frontsett, coax

Sony et ellerannet 6x9" i hattehylla (fra forrige eier, disse også.. men relativt bra lyd)

Kicker dobbel 12" sub i bagasjerommet

Kicker z350.2 forsterker, 2kanals, brokoblet til suben

JBL GTO Anniversary Ed. 4kanals forsterker til frontsett og 6x9"

Sony X-Plod GT410U spiller, ikke koblet til noe annet enn signalkabler og antenne.

Lurer på hvilke muligheter jeg har til å koble opp slike små 1" eller 2" eller hva det nå er i dash'en, og evt. hvordan ledningene må kobles?

Hvilke slike er bra? Hvor mye koster et greit sett, hadde ikke sett for meg å bruke mer enn nødvendig, uten at det går så veldig på bekostning av lydkvalitet. :)

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kobler jeg på diskanter på systemet mitt nå? Eller delefilterene blir det vel. Blir det forsterker-->delefilter-->diskant+coax på høyttalerledningen?

Noen anbefalinger av diskanter?

du trenger delefilter og diskant. (da jeg ikke regner med att det er delefilter til coaxene dine)

jeg anbefaller rimlige peerless, samt peerless delefiltrene. på http://www.dynabel.no

delefiltrene har innput, og outputt. altså en utgang til mellomtone, og en utgang til diskant, dette står tydlig på delefiltret også.

noen filtre har flere innganger og flere utganger en hva du har høyttalere til, dette er ofte for ulike delefrekvenser eller demping av diskant. da følger det også med en blekke som forteller om dette, med anbefalling i ulike systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Kanskje det, Cossiemk1.

Betyr det noe hvilke delefiltre som står på? Er noen bedre enn andre? Jeg har delefiltrene fra det gamle frontsettet liggendes, et Lotus et ellerannet comp sett. Kan jeg koble på de filtrene og bare kjøpe nye diskanter?

Hvordan deler jeg bort diskanten fra coax settet? Forhandleren sa filteret var innebygd på dette frontsettet, jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal dele de bort fra forsterker når jeg likevel setter på et delefilter på kabelen i mellom?

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Kanskje det, Cossiemk1.

Hvordan deler jeg bort diskanten fra coax settet? Forhandleren sa filteret var innebygd på dette frontsettet, jeg ser ikke for meg hvordan jeg skal dele de bort fra forsterker når jeg likevel setter på et delefilter på kabelen i mellom?

Du kan gjøre som cossiemk1, sier, klippe ledning til diskant.

Men dette er egentlig ikke nødvendig, da det delefiltret du setter inn, deler vekk høye frekvenser, sannsynligvis 12db.

Så da kommer det 12db lavere lyd i de diskantene om du ikke klipper ledningen ditt.

Jeg trur ikke du vill merke forskjell, men er du pirkete så klipper du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å lodde ledningene sammen igjen hvis jeg klipper? Er jo litt kjipt hvis jeg skal selge bilen og fortsatt ha et greit anlegg installert for kjøperen at frontsettet spiller diskant selv om jeg drar ut de nye diskantene jeg sannsynligvis kjøper... :) Får se hvordan det går uten å klippe først, som du sier. Og heller klippe etterpå.

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å lodde ledningene sammen igjen hvis jeg klipper? Er jo litt kjipt hvis jeg skal selge bilen og fortsatt ha et greit anlegg installert for kjøperen at frontsettet spiller diskant selv om jeg drar ut de nye diskantene jeg sannsynligvis kjøper... :) Får se hvordan det går uten å klippe først, som du sier. Og heller klippe etterpå.

det er vel mulig ja, spørs helt hvordn du klipper, men de ledningene er også isolert med en form for lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider