Gå til innhold

Sjekk av koblingsskjema med to batterier og spm om monoblokk vs 2kanaler til sub

Ranger emnet

lavamakt

Anbefalte innlegg

Hei, holder på og planlegge installasjon av stereo i "nybilen" og har tegnet et koblingsskjema som jeg håper noen kan titte på å godkjenne, evt. rette på noe.

Here goes:

Koblingsskjema-Stereoicorrado.jpg

Grunnen til at jeg har to batterier er rett og slett at jeg har to like(nye) batterier på 55Ah liggende og at det kan være greit med litt ekstra strøm når jeg feks. står stille å spiller litt. Hadde flere ganger problemer med å starte forrige bilen i vinter når jeg hadde spilt litt mens motoren ikke gikk.

Delene jeg allerede har er DEH-P5900MP, Hertz Es 250, Hertz HSK 163 og US Amps XT1600.2.

Har altså ikke handlet forsterker til subben enda, men jeg tror jeg kommer til og handle en tokanaler og brokoble.

Evt. en tokanaler og en ekstra sub til fordel for monoblokk.

Med mindre noen kan overbevise meg om at monoblokk er mye bedre med god begunnelse.

Har prøvd å få svar på dette før men det jeg får høre er "monoblokker er jo laget for subber da lizzm" o.l men det er ikke akkuratt svaret jeg er ute etter..

Noen av dere mer erfarne som vi prøve?

Mvh. lavamakt

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopplingsskjemaet ser riktig ut det.

Det kan se ut som om du skal hente strøm til spilleren din, i bagasjerommet, men denne trekker du ny kabel til fra batteriet (husk sikring!)

En monoblokk er en dedikert subwooferforsterker og er konstruert for å drive større subwoofere enn en brokopplet 2-kanaler kan.

En monoblokk kan også ha mulighet til å fasevende signalet for å lette instillingene til samspillet mellom alle høyttalerne i bilen.

Velger du en US Amps XT2000D eller en US Amps XT4000D så følger det med en fjernkontroll til forsterkeren slik at du kan justere volumet fra førestolen. Ganske praktisk.

Lykke til med byggingen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også få 2 kanalere som tåler 2 ohms last brokoblet ;)

Det skal være en forsterker av en usannsynlig dårlig kvalitet dersom den ikke tåler 2 Ohm brokoppling. De aller fleste er oppgitt til å tåle denne lasten.

Det som er viktigere å se på er hvor krevende elementer den klarer å drive.

For krevende elementer resulterer i kaputt forsterker.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en forsterker av en usannsynlig dårlig kvalitet dersom den ikke tåler 2 Ohm brokoppling. De aller fleste er oppgitt til å tåle denne lasten.

Det som er viktigere å se på er hvor krevende elementer den klarer å drive.

For krevende elementer resulterer i kaputt forsterker.

Mvh

Pål

så du mener audison lrx forsterkere, helix b2, focal power, samt mange mange andre er av en usannsynlig dårlig kvalitet?

Forsterkere som tåler 2 ohm brokoblet er som regel ganske dyre.. VRX serien til audison tåler dette, samt flere andre.. men disse ligger lett over 10 000 kroner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste 2-kanalere er stabile i 2 Ohm brokoppling!

Jeg blingser veldig sjelden!

Mvh

Pål

De aller fleste 2-kanalere er IKKE oppgitt til å være stabile under 2-ohm brokobling nei.. MEN det er mulig at de fleste fortsatt tåler det, men at fabrikken har oppgitt dem til å ikke være stabile under slike forhod grunnet at det stresser forsterkeren en god del mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 2-kanalere er stabile i 2 Ohm men de låter nok meget forskjellig ved denne lasten. Denne lasten går kraftig ut over lydkvaliteten!

Til "normal" bruk vil det gå men skal det spilles høyt så er det å anbefale 4 Ohms last.

Jeg har selv hatt en 2-kanaler i 2 Ohm brokoppling over lengre tid, noe som fungerte meget bra. Dette var riktignok en god gammel Phoenix Gold MS275.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gamle phoenix gold kan vel neppe sammenlignes med dagens "normale" forsterkere nei.. hehe

Men er jo litt risky å laste en forsterker såpass ned, dersom den ikke er oppgitt til å tåle det.. kan fort brenne av strømforsyninger og annet lurt om man vrir på litt..

Phoenix Gold var bra før og jeg vet at en bør holde en lett finger på volumkontrollen ved 2 Ohms last på en 2-kanaler.

Det er mye rart å få kjøpt idag så en bør kanskje være litt lur og følge produsentens anvisninger på hva en kan kopple til forsterkeren...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene folkens. Jeg får veie alternativene opp mot hveradre.

Mens jeg først har en åpen tråd, så spør jeg her..

Vil det ha noen negativ innvirkning å legge delefilterene i bagasjen for så å strekke kablene samlet til diskant, mellomtone og midbass foran, i motsetning til å ha delefilterene gjemt i dasjen et sted?

Mvh. lavamakt

2002 VW Passat 1,9TDI 4Motion [X]

1991 Nissan Sunny N14 1,6SLX [X]

1989 Corrado G60 [_]-Stjælt og sårt savnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider