Gå til innhold

Lage egne delefilter?

Ranger emnet


oystein1988

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurte på om det var en side der det står kondensator og spoleverdier til forskjellige delefilter?

 

Har tenkt til å kjøpe to løse mid-bassere, men trenger delefilter til dem, noe jeg lett kan lage selv.

 

 

Noen som vet hvor man finner koblingsskjemaer og slikt?

 

EDIT: hvis noen tar dette på sparket kunne jeg tenkt meg å lage et filter som bare slapp igjennom frekvenser opp til 3000Hz... Orker ikke lete etter teknisk formelsamlingsboka for å regne på dette nå :(

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er dette vanskelig stuff hvor man må ha universitets-elektro, eller går det an og få din elektro-kompis til og gjøre dette? :)

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen søk på google så fant jeg dette :p

 

tenkte jeg kunne dele dette med andre, ettersom det kanskje er andre personer som også lurer på dette, og det kan bli spart en god del penger...

 

Med bruk av riktig type kondensator og spole kan hjemmelagde filtere bli like bra om ikke bedre enn ferdiglagde.

 

Delefilter.jpg

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG lurer på, er hvorfor 3kHz? Det er jo ikke akkurat midbass-område...

 

Og hvorfor passivt?

 

Trenger ikke dyre forsterkeren for å få variabelt lavpassfilter (noen har opptil 1.6khz har jeg sett).

 

Sidenotis angående delefrekvens, er at dersom du har planlagt å "spare" forsterkerkanaler ved å bruke passivt filter og parallellkople elementer, så vil impedansforandringen gjøre at delefrekvensen blir fucked på de andre høyttalerne også. Om ikke fullstendig, så hvertfall hørbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det JEG lurer på, er hvorfor 3kHz? Det er jo ikke akkurat midbass-område...

 

Og hvorfor passivt?

 

Trenger ikke dyre forsterkeren for å få variabelt lavpassfilter (noen har opptil 1.6khz har jeg sett).

 

Sidenotis angående delefrekvens, er at dersom du har planlagt å "spare" forsterkerkanaler ved å bruke passivt filter og parallellkople elementer, så vil impedansforandringen gjøre at delefrekvensen blir fucked på de andre høyttalerne også. Om ikke fullstendig, så hvertfall hørbart...

 

Bare å velge komponenter ut ifra 2ohms lista der hvis man skal parallell koble...

BMW E36 318i - 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt "formelfilter" vil såklart fungere, men optimalt blir det nok ikke. Delefilteri er i likhet med så mye annet en liten vitenskap i seg selv, og man skal ha god peiling for å lage et GODT delefilter. Jeg ville heller betalt gutta på Eltek en liten slant for å la dem putte sammen litt komponenter enn å gjøre det selv.

 

Det er litt som å bygge en egen bil. Alle kan sette sammen noen hjul, et drivverk, et ratt og litt sånt, men det blir ikke akkurat noe Koenigsegg av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt "formelfilter" vil såklart fungere, men optimalt blir det nok ikke. Delefilteri er i likhet med så mye annet en liten vitenskap i seg selv, og man skal ha god peiling for å lage et GODT delefilter. Jeg ville heller betalt gutta på Eltek en liten slant for å la dem putte sammen litt komponenter enn å gjøre det selv.

 

Det er litt som å bygge en egen bil. Alle kan sette sammen noen hjul, et drivverk, et ratt og litt sånt, men det blir ikke akkurat noe Koenigsegg av det...

 

Nåja, er en tålmodig, og kjøper inn nok komponenter til å teste, så kommer en langt bare ved å lytte.

Jeg har lagd mange filtre slik, også dempe frekvenserfor å få til en gjevn fin kurve går fint.

 

Men det blir IKKE billig.

 

Jeg pleier å sitte igjen med nok komponenter til 4 delefiltre pr ferdige filter som jeg er fornøyd med.

 

Det betyr att jeg nå kan kjøpe akkurat etter utregnet komponeneter, da jeg har for variereing :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår