Gå til innhold

Kaldstart på F vs FT

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har hatt ein del prob med at bilen min, har vært vondt å starte når den er kald,

 

har byttet om til FT maskin, men har brukt ett F nett, og saken er den at på FT så er det ikkje kaldstartsdyse, bare lengre åpnings tid på dysene, men på dette nette som eg har nå så er det lagd til med kaldstartsdyse,

 

har målt endel i det siste, kjøletempføleren funker (ny) kaldstartsdysen funker, men di "kommuniserer" ikkje, kaldstarten får ikkje det signale som den skal få, har sjekket ledninger att og fram,

 

men kan det vær at hjernen ikkje er bygd til kaldstart, altså at det er lengre åpningstid på dysene heller?

 

Noen som har hatt dette prob? er veldi irritirende når eg står der om morningen og driten ikkje vil starta:(

 

Mvh=)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres ikke usansynlig ut at du må ha (fuel)hjerne bygget for motor uten kaldstarts-dyse nei...

 

Det blir jo liksom to helt forskjellige sykluser....enten så har man kald-starts dyse, eller så kjører dysene "dobble dusjer" fram til motoren er ved passene temp.

 

Høres logisk ut at dette krever forskjellige hjerner..

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, veit det finnes ft med kald-start... B230FT på forumet her hadde det på sin FK mener jeg bestemt å huske. Men, er det noe problem å få tak i en hjerne fra en uten kaldstartsdyse da, og prøve?

 

Jeg kjørte også F-ledningsnett, B230FT u/kaldstartsdyse og med bosch -937 bensinhjerne.

starta lett som bare det... lot pluggen til kald-start bare være...stripsa den fast i el-nettet, så det skulle se litt bedre ut enn om den slang rundt :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper du har en feilkode og, pga hjernen ikke føler noen kald-startsdyse tilkoblet... sjekk den du ;)

 

Men, du har prøvd en annen hjerne fra en bil uten kaldstarts-dyse uten at det ble noe bedre??

 

Da har du for lav kompresjon kompis..eventuelt dåårlig tenning...:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får inn feilkode på kaldstarts dyse og kjøletemp føleren, har kje prøvd me andre hjerner, har kje noen liggenes, men kan eg prøva me F hjernen? ska jo kje ut og kjøra, bare se om han starte bedre då.

 

Motoren e ny bygd, komp er heilt konge kanon, men har slete litt me tenningå og bensin på den andre maskinen som eg hadde, den tok kvellen pga for lite bensin så stempele skar seg. og når eg oversteig 0.9 i trykk så for pluggane, men kjører uten chip også, venter på penger skal rulle inn så eg kan bestilla ein, så litt prob ligger vell der.

 

bilen får bensin også, skyter seg på maks trykk me ein gong, men ikkje umuligt at tenningå er ett prob.

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg tror ikke du kan bruke f-hjernen heller. Da din gamle F-motor kom MED kaldstarts-dyse...du trenger en hjerne fra en bil som Garantert ikke har kaldstartsdyse! :)

 

En nybygget motor har som regel Veldig høy komp ja, hehe, så da er den nok i orden...forutsatt at regreima står riktig.

 

Alt av tenningsdeler er nytt og ok? kjører NGK BR6ES-plugger(V-line 2)?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når dere sier det så går ikkje det nei, har jo formotstand på dysene til ein FT.

 

men har satt på det F sprute, skiftet bare over dysene, det andre innsuge har ikkje kaldstart, men var heilt likt det også, men hvordan kan eg finne ut av at hjernen ikkje er programert med kaldstarts dyse?

 

Mvh

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

 

På LH 2.4 styres kaldstarts-dysa fullt og holdent av ECU'en, men ECU får jo signal om motor-temp (Og behovet for kald-startsfunksjon) via vanntemp-sensoren til sprutet.

 

se her for å skjønne mer om LH 2.4 generelt, spesielt nederste delen er fin:

 

http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_injection/LH-Jetronic-2-4.pdf

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår