Gå til innhold

Sjåførfeil vanligste grunn til dødsulykker

Ranger emnet

Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Bare de ikke bruker det som påskudd for å kreve enda flere obligatoriske timer (=penger) i kjøreopplæringen, så.. Like før førerkortet kun forbeholdes kakser.

Jeg tror denne påstanden om dødsulykker bare er delvis rett, det vil si, det er sjåførfeil hvis bilen drar av veien i god fart.. Men utfallet er ofte bestemt av hvilken bil som er innblandet.

Ikke alle ungdommer som har råd til ny A4 for eksempel, og med gammel usikker bil skal det sikkert ikke så mye til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kanskje er en ide med bedre føreropplæring enn bare lavere og lavere fartsgrenser på veiene.

Enig i det - jeg ble litt overasket over hvor lett det var å få lappen. Det burde være obligatorisk å trene på unnamanøvre/nødbremsing etc i høy fart på asfalt. Jeg har aldri måtte nødbremse/gjøre unnamanøver i høy fart før, og aner ikke hvordan bilen vil oppføre seg om jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om undersøkelser fra Sverige som konkluderer med at høyere hastighet enn tillatt fører til svært få av dødsulykkene. Høyere hastighet enn forsvarlig forårsaket noe flere dødsulykker, mens feil og mangler ved selve infrastrukturen førte til flest. Dermed blir fokuset på, og de strenge straffene for fortåkning noe underlige. Det samme gjør fokuset på ATK da disse aldri vil ha noen effekt på ulykker forårsaket av høyere hastighet enn forsvarlig.

Et veisystem med adskilte kjøreretninger og vel tiltatte utforkjøringssoner hindrer enkeltfeil hos førerne i å få dødbringende konsekvenser. Et prinsipp som er vel kjent fra jernbanedriften: En enkeltfeil alene skal ikke få lov til å forårsake en ulykke.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal se denne undersøkelsen veldig i lys av hvem som har foretatt den.. Statens Vegvesen har vel aldri tatt ansvar for noe utover å klage på bilførerne..

Det er kanskje sjåførfeil som i første instans utløser en situasjon, men antallet dødsulykker ved utforkjøring kunne Statens Vegvesen resultert betraktelig ved faktisk å holde vegkantene i orden, slik at man slipper å treffe en bergknaus 30 cm fra asfaltkanten..

Men det er vel for mye forlangt at den etaten tar et ansvar..

Folk gjør feil, og det må være rom for en liten feil, uten at resultatet må bli en dødsulykke

Hvis man tok pengene fra etatens radioreklamer, fotobokser, fartstavler og "holdningskampanjer" så fikk man mange meter midtdele. Ingen kan bevise at noen av de nevnte tingene har hindret en dødsulykke.. Men midtdele derimot....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man skal se denne undersøkelsen veldig i lys av hvem som har foretatt den.. Statens Vegvesen har vel aldri tatt ansvar for noe utover å klage på bilførerne..

Det er kanskje sjåførfeil som i første instans utløser en situasjon, men antallet dødsulykker ved utforkjøring kunne Statens Vegvesen resultert betraktelig ved faktisk å holde vegkantene i orden, slik at man slipper å treffe en bergknaus 30 cm fra asfaltkanten..

Men det er vel for mye forlangt at den etaten tar et ansvar..

Folk gjør feil, og det må være rom for en liten feil, uten at resultatet må bli en dødsulykke

Hvis man tok pengene fra etatens radioreklamer, fotobokser, fartstavler og "holdningskampanjer" så fikk man mange meter midtdele. Ingen kan bevise at noen av de nevnte tingene har hindret en dødsulykke.. Men midtdele derimot....

Hehe... Sant sant.

Jeg ville mye heller hatt en grundig og gjennomarbeidet statistikk fra Statistik sentralbyrå, som også sa noe om ulike ulykkesårsaker sett opp mot aldersgruppe. Dét kunne vært VELDIG interessant...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra svinesund for 4timer siden.. dere i oslo området har liiiite å klage på. kom over til vestlandet, så skal dere få se på dårlige veier.. forresten.. hvorfor asvalterer de på e6 sør for oslo når asvalten er laaangt fra slitt? (ble forresten forbikjørt av en ferrari et eller annet-ny bil type 360 modena type greier.. (har liten peil på ferrari)

- bmw 335i 86mod

- vw passat 99mod 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man VIRKELIG å bruke tid på å forske frem til at det faktisk er idioten bak rattet sin feil at det gikk galt?!

Fartsgrensa og VEIEN er ikke problemet! det er bare en dårlig unskyldning for å legge skylda på noe!

Jævli rart at JEG ennå ikke har sklidd av veien og drept noen fordi 80KM/T er for fort og farli!

WAKE UP!

Hvorfor er folk så jævli optatt av midtdelere?... Hvorfoså JÆVLI optatt av veikanten? den er ikke et problem for noe annet enn lastebiler fordi den rett og slett ikke tåler 30tonn når du er helt ute i kanten!

ja for all del.. det burde vætre marginer for å kunne gjøre feil! DET ER DET!!! en hel jævla meter! 50cm per side!

Vil du heller kjøre en gummi bil som på tivoli at du kan kjøre og kræsje så mye du vil og bare kjøre videre?

Makan te syting! Jeg syns du heller kan lære deg å holde deg innafor de 2 jævla stripene du har fått tildelt deg som alle andre land i verden har !!!!!!

Nordmenn er rett og slett RÆVA til å kjøre bil! og slik forblir det! Se på morran! Hvor er rushen!? JO! ved på kjøring feltet, fordi ALLE skal være først! Legger du av mellomrom så noen kan komme frem blir den tetta opp av idioter fra feltet vedsiden av fordi han nå nettop klartye å snike 2 plasser frem!

Nordmen eier ikke moral i trafikken! Ikke har dem respekt for den heller.. Virker som om alle tror du kjører på tivoli at du KAN kræsje så mye du vil uten konsenkvenser!

LÆRE SEG Å KJØRE BIL ER IKKE DUMT!!!!:knock: :knock: :knock: :knock: :knock:

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man skal bygge opp et slitelag. Å legge kun ett lag med asfalt på E6 er dårlig økonomi/planlegging!

Men det er sant som du sier, vestlandet og nordnorge har virkelig mye dårlige veier!

Problemet er at de DÅRLIGSTE veiene er de som er minst prioritert! Jeg har sett veier der asfalten fint kunne holdt ut 3år til med tungtransport! men neida.. der har dem asfaltert! mens den fortsatt røtne veien noen km borti veien som er nedslitt og sporete forblir slik til neste år fordi dem ikke hadde penger nokk!

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Sant sant.

Jeg ville mye heller hatt en grundig og gjennomarbeidet statistikk fra Statistik sentralbyrå, som også sa noe om ulike ulykkesårsaker sett opp mot aldersgruppe. Dét kunne vært VELDIG interessant...

Det skjer ikke! der er det lettere å bare si.. UNGDOMMEN! hva faen er ungdommen?! snittalder på 45?....

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider