Gå til innhold

Proffsoting - How do they do it?

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Jeg får aldri surra meg til å få sota rutene mine, fordi jeg orker ikke å kødde med dørtrekk osv :)

Jeg har lyst til å proffsote rutene, men da er jeg igjen redd for at det er en polakk som sitter der å river av dørtrekka mine så festene ryker, og jeg må sitte med plastskrangling i dørene etterpå =P

Men så fikk jeg høre av en kamerat i dag at de som proffsoter, ikke tar ut rutene av dørene, fordi de hadde så bra utstyr (solfilm?)

Stemmer dette? :w00t

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "proffene" jeg vet om, tar ut rutene.. sprayer på godt med såpevann, legger på film og presser ut\vekk vannet med en liten type "sparkel"-spade, om det sier deg noe.. Dette er vel egentlig den universale måten å sette på solfilm i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "proffene" jeg vet om, tar ut rutene.. sprayer på godt med såpevann, legger på film og presser ut\vekk vannet med en liten type "sparkel"-spade, om det sier deg noe.. Dette er vel egentlig den universale måten å sette på solfilm i det hele tatt.

Det er da ikke nødvendig å ta ut rutene...

De som driver med dette profesjonelt vasker rutene meget godt utvendig og kutter til filmen på utsiden av bilen (speilvendt ja) for så å vaske godt innvendig og legge den på med såpevann. de kutter til filmen så den akkurat dekker den sorte skyggen på innvendig på ruta.

Det viktigste er at de bruker en tykk og god film som tåler å bli jobba med og har trykkfølsomt lim. Denne formes/krympes også med varmepistol på utsiden på krommede ruter (f.eks bakruta).

Sånn jobba ihvertfall et profft firma her i arendal på nye biler der jeg jobba tidligere.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke nødvendig å ta ut rutene...

De som driver med dette profesjonelt vasker rutene meget godt utvendig og kutter til filmen på utsiden av bilen (speilvendt ja) for så å vaske godt innvendig og legge den på med såpevann. de kutter til filmen så den akkurat dekker den sorte skyggen på innvendig på ruta.

Det viktigste er at de bruker en tykk og god film som tåler å bli jobba med og har trykkfølsomt lim. Denne formes/krympes også med varmepistol på utsiden på krommede ruter (f.eks bakruta).

Sånn jobba ihvertfall et profft firma her i arendal på nye biler der jeg jobba tidligere.

Noen som vet om noen på Østlandet som gjør det på denne måten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobba på bilspectra i molde i sommer, der va det ei riis bilglass avdeling. Du kan vell få sotet rutene dine på alle riis bilglass avdelinger. På de fleste sideruter blir rutene tatt ut, der rutene er limet blir som oftest filmen formet til på utsiden av bilen får og så gå inni og feste den. Dette utfører av godt opplært personel. Det finnes vell en riis billglass avdeling på østlandet og.

Håper dette hjalp litt. Lykke til

X Vw santana cl 84

X Opel omega 2,5 95

Borgward isabella 1960 Total restaurering

Opel Omega 2.5manuell cd 95

Peugeot 406 svti 99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i denne bransjen selv.. Tok ALDRI ut noen vinduer, mange mange timers arbeid rett i vasken. Ekte proffsotere tar ikke ut vinduet.. Enkelt og greit å legge på med proff-film, skjære til på utsiden, vaske med isopropanol, og bruke limvann, og bare deise på, og skrape ut boblene med en spesialskrape.

Proff-film / utstyr kan ikke sammenlignes med biltemafilm og disse skrapene du får med i settene..

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer og legger på solfilm hos oss når vi skal ha det på bilene vi selger tar ikke av noe som helst. De gjør som fortalt over, måler og kutter til på utsiden og fester den på innsiden. Står i salgshallen og gjør det. Ikke noe bråk eller søl. Har visst mange års garanti også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider