Gå til innhold

Rockford Fosgate dårlig\bra?

Ranger emnet

Dirty^Dog

Anbefalte innlegg

dette er fra 2002 da....

du drenger adobe acrobat reader, for å lese disse dokumentene, det er pdf.

De brukte forøvrig 2 15"

- 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane

- 2015 Passat 2,0l 150hk TDI

- 2015 Zoe R210

- 1998 Corolla 1.3
x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by SeVen

Ja, men hvordan kan RF har verdensrekord når de har spilt laverer en V

Og det var ikke med 2x15 var 2x18"

http://www.12volt.com/archives/2003/us072803.html

Det er mange forskjellige klasser, når det gjelder dB-drag.

Antall elementer... forsterkere... batterier... kondensatorer.... pris... osv.

Et anlegg til 10.000,- kan ikke måle seg med et anlegg til 500.000,-

En verdensrekord er ikke bare en verdensrekord. Verdensrekord i styrkeløft for menn, gjelder ikke for kvinner... ;)

En annen ting, er at målinger gjort for noen år siden, ikke ville vært gjeldene i dag. De bruker andre måleutstyr nå, som viser mindre enn f.eks i fjor. Så de som vant i fjor, må prestere i år også, for å være mestere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er kanskje litt merklig. Ikke vet jeg...

Men kjenner endel som har punch element og er ikke imponert over de, men mulig punch er "billig" modellene til RF.

men er det sant at PG ikke får lov til å delta i noen konkuranser pga. deres overlegenhet i diverse kategorier ?

Mente jeg leste dette et sted..

Ikke pga. overlegenhet, men pga. deres omgang med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RF er et greit merke når du ser på pris i forrhold til hva du får. det jeg personlig har å utsette på rf er at de trenger alt for mye strøm. Forsterkerne suger strøm og har problemer med å lagre den. Det værste er at de er dårlig konstruert. RF forsterkere har ikke kjøling. har aldri sett en rf med vifter eller ribber. tror at de kunne spilt bedre viss de fikk mere kjøling. Det som det ofte ender med viss du belaster en rf forsterker med masse er at loddingene på kortet smelter. og ja dette har jeg opplevd. smelte punktet på kortet er altfor lavt. Er ikke helt imponert over lyd kvaliteten heller, men det er min smak. vil ikke si at andre ikke liker det. RF er jo snart konk da

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stiller jeg STORE spørsmålstegn med.

Jeg har solgt RF i 4år, og enda ikke sett en eneste lodding som har smeltet. Smeltepunkt på loddetinn er på over 200grader, og om du klarer det med en forsterker så er det noe annet som er galt. Ikke kjølingen. Da har forsterkeren fått så mye fysisk juling, at komponenten har ristet løs, og da begynner å gnistre i bruddpunktet. Selv det har jeg heller ikke sett på en RF forsterker.

RF forsterkere trenger ikke vifter, da den sjelden blir så varm at det er noe fare for komponentene som er valgt. Og OM de skulle bli så varm, så er det en beskyttelseskrets der, som slår av forsterkeren.

Angående strømtrekk, så er en RF klasse A/B forsterker akkurat like lite/mye effektiv som andre forsterkere bygd på samme prinsipp. ca 60-65% effektiv. Resten går ut som varme. Du må bruke en klasse D forsterker om du vil ha en kjempeeffektiv forsterker. Men de er kun egnet til subwoofere. På mellomtone og diskant gir de for dårlig lydkvalitet. Skal du ha best mulig lyd, går du for en klasse A forsterker, men de er så sinnsykt lite effektive, at der kan man begynne å snakke om varmegang. De bruker full effekt hele tiden, selv om man ikke spiller. Slikt blir det varme av, men god lyd.

Derfor lager RF klasseA/B forsterkere til mellomtone og diskant. For å få best mulig lydkvalitet, i forhold til det som er forsvarlig i en bil. Også lager de klasse B/D forsterkere til bass.

Å påstå at de ikke leverer nok strøm er direkte feil. De leverer så lenge du har strømforsyning nok. Men slurv med det... Da får du problemer med selv en RF forsterker. Ingen forsterkere liker å få for lav spenning. Det kan faktisk svi dem. Så om du har hatt så mye problemer med RF forsterkere, vil jeg anbefale deg å ta en grundig gjennomgang av strømforsyningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Dette stiller jeg STORE spørsmålstegn med.

Jeg har solgt RF i 4år, og enda ikke sett en eneste lodding som har smeltet. Smeltepunkt på loddetinn er på over 200grader, og om du klarer det med en forsterker så er det noe annet som er galt. Ikke kjølingen. Da har forsterkeren fått så mye fysisk juling, at komponenten har ristet løs, og da begynner å gnistre i bruddpunktet. Selv det har jeg heller ikke sett på en RF forsterker.

RF forsterkere trenger ikke vifter, da den sjelden blir så varm at det er noe fare for komponentene som er valgt. Og OM de skulle bli så varm, så er det en beskyttelseskrets der, som slår av forsterkeren.

Angående strømtrekk, så er en RF klasse A/B forsterker akkurat like lite/mye effektiv som andre forsterkere bygd på samme prinsipp. ca 60-65% effektiv. Resten går ut som varme. Du må bruke en klasse D forsterker om du vil ha en kjempeeffektiv forsterker. Men de er kun egnet til subwoofere. På mellomtone og diskant gir de for dårlig lydkvalitet. Skal du ha best mulig lyd, går du for en klasse A forsterker, men de er så sinnsykt lite effektive, at der kan man begynne å snakke om varmegang. De bruker full effekt hele tiden, selv om man ikke spiller. Slikt blir det varme av, men god lyd.

Derfor lager RF klasseA/B forsterkere til mellomtone og diskant. For å få best mulig lydkvalitet, i forhold til det som er forsvarlig i en bil. Også lager de klasse B/D forsterkere til bass.

Å påstå at de ikke leverer nok strøm er direkte feil. De leverer så lenge du har strømforsyning nok. Men slurv med det... Da får du problemer med selv en RF forsterker. Ingen forsterkere liker å få for lav spenning. Det kan faktisk svi dem. Så om du har hatt så mye problemer med RF forsterkere, vil jeg anbefale deg å ta en grundig gjennomgang av strømforsyningen din.

Du må jo se ann litt hvem du diskuterer med her ALJ_GSi en 18 åring som sikkert har drevet med dette i mange år og SeVen en 20åring som har vært på hi-fi kluben å hørt dem har fortelt hvor bra demes produkter er.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.jeg har aldri sett noen som har brukt fosgate utstyr på konkuranse nivå faktisk. Men bøyer meg i støvet for det...

Mulig alle RF gir bedre effekt enn hva specen tilsier, men det har iallefall ikke jeg opplevd. RF er sikkert bra det, men jeg har iallefall dårlig erfaringer med dem.. var litt galt av meg å "stemple de" så trekker tilbake det. Alle må få mene sin egen mening selv om den er helt på viddene ? hehe...

Her var det møe bra.....

Hvis du ikke har noen i db drag eller nasca/emma konkurannser så er det du som har sett for dårlig etter eller aldri har sett etter heller...

RF forsterkere er ALLTID underspesifisert på papiret, og de gir mere effekt enn det som er konservativt oppgitt. Alle mine 10 RF forsterkere som jeg har kjøpt har gitt vesentlig mere enn det som de har vært oppgitt til.

Det er noe med sammenhengen med bygging og justering har jeg lært meg... det er ikke noe problem å få ett dyrt anlegg til å spille skikkelig ræva.. litt feil kasse eller feil kobling og du er i gang...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg mener at jeg får bedre lyd i noen vibe subber. Går mye her på hvor godt man kjenner merkene. at cv suger tiss er noe av det dummester jeg har hørt. Alle forsterkere trenger kjøling, så at den kjøler seg godt selv er tull. hadde en liten zapco på 2x35w og denne har nøye beregna kjøle vifter på siden. En annen forsterker jeg har på 2x75w har to vifter. en inn og en ut. alle komponentene er plassert slik at lufta skal passere lettest mulig.

når forsterkern blir varm taper den effekt, fordi effekten går til varme. hat du hatt litt fysikk på skolen så vet du dette. så logisk sett så vil en forsterker med god kjøling yte mer.

Et lite forrsøk jeg har fortalt om før var når han andre på soundpressure kobla 2 cv strokere på en 2x75w RF og en 2x75w zapco. etter et par sek ble rf så varm at den loddinga smelta. zapcoen spilte like bra og hadde ikke noe problem med subbene.

Bissarre: du er hjertlig velkommen til meg en tur, så kan vi teste så mye vi vill mot hverandre.

En ting jeg altid har lurt på. rf har jo masse watt, men hvordan er slur rate, distortion, damping faktor og alt det der. har aldri hørt noen skryte av det på rf og det er jo dette som er viktig på en forsterker. Watt er bare et tall. fortaller jo ingen ting

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

det jeg personlig har å utsette på rf er at de trenger alt for mye strøm. Forsterkerne suger strøm og har problemer med å lagre den. Det værste er at de er dårlig konstruert. RF forsterkere har ikke kjøling. har aldri sett en rf med vifter eller ribber. tror at de kunne spilt bedre viss de fikk mere kjøling.

Man trenger mye strøm inn for å få mye effekt ut av en klasse A/B forsterker. Det er akkurat slik det skal være ! De forsterkeren skal bli skikkelig varme pga at de er konstruert slik at varmen skal ledes bort fra printplaten og opp chassiet og ut.

Problemer med å lagre strømmen ???? Dårlig konstruert ???? har ikke noe kjøling ???? ikke vifter eller ribber ????

Kan du nevne hvorfor man skal lagre strømmen i en forsterker ?

Kan du nevne hvorfor de er dårlig konstruert ?

Kan du nevne hvilken forsterker fra RF som ikke har kjøling ?

Kan du nevne en RF forsterker som ikke har viftekjøling eller kjøle ribber ???

Jeg har aldri sett en RF forsterker som ikke har kjøleribber helt fra de gamle svarte ovale punch forsterkerene med X card og til de Type RF forsterkerne som alle har viftekjøling.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite forrsøk jeg har fortalt om før var når han andre på soundpressure kobla 2 cv strokere på en 2x75w RF og en 2x75w zapco. etter et par sek ble rf så varm at den loddinga smelta. zapcoen spilte like bra og hadde ikke noe problem med subbene.

ser zapco skal levere 2200w i 4ohm så sier du at rf har oppgitt mye watt, vis en bil forsterker skal klare 2200w hvor mye amper trekker den da med 90% virkningsgrad??:(

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsterkere trenger kjøling, så at den kjøler seg godt selv er tull. hadde en liten zapco på 2x35w og denne har nøye beregna kjøle vifter på siden. En annen forsterker jeg har på 2x75w har to vifter. en inn og en ut. alle komponentene er plassert slik at lufta skal passere lettest mulig.

når forsterkern blir varm taper den effekt, fordi effekten går til varme. hat du hatt litt fysikk på skolen så vet du dette. så logisk sett så vil en forsterker med god kjøling yte mer.

Nå er du ute å sykler på tynnisen...

Om du hadde kjørt orkan igjennom den forsterkeren din hadde den ikke ytet no mer. En klasse A/B forsterker er bare 60-65% effektiv. Dvs at 35-40% av tilført effekt alltid blir til varme. Forsterkeren din fjerner varmen ved hjelp av vifter, RF'en min har god varmeoverføring i chassis, så ikke kretskortet og komponenter blir for varme. Hele chassis på RF forsterkeren fungerer som kjøleribbe.

Dere er nødt til å ha gjort noe galt, her... Brukt en defekt forsterker... Kortsluttet forsterkeren, eller noe slikt. Det finnes ingen annen måte å få til det du henviser til.

Bissarre: du er hjertlig velkommen til meg en tur, så kan vi teste så mye vi vill mot hverandre.

Kanskje jeg gjør det, om jeg har noe erend på den kanten...

En ting jeg altid har lurt på. rf har jo masse watt, men hvordan er slur rate, distortion, damping faktor og alt det der. har aldri hørt noen skryte av det på rf og det er jo dette som er viktig på en forsterker. Watt er bare et tall. fortaller jo ingen ting

Slur rate skal jeg ikke uttale meg så mye om, for det føler jeg ikke at jeg er for kompetent til å gjøre... Men en Power1001BD forsterker har en Slew rate på 30v/ms.

Den har en damping factor på >200. ...Og før du begynner å skryte av forsterkere som har 500 og mer, så vær oppmerksom på at det da er målt rett på forsterkeren. Så fort du har litt ledning, et par koblingspunkter og motstanden i elementet som er koblet på, så blir det tallet helt uvesentlig. For da har den ohmske verdien øket betraktelig i forhold til regnestykket., og vil fucke opp hele damping factor verdien. Så det tallet er bare fyll på papiret.

Når det gjelder distortion, så har jeg ikke funnet det nødvendig å sjekke det. Når et produkt kan vinne mange konkurranser, både i SQL og dB-drag, så tviler ikke jeg på at den leverer det den skal.

Om du mener watt bare er et tall, burde du våkne opp og "smell the bacon".

Lenke til kommentar
Del på andre sider