Gå til innhold

Rockford Fosgate dårlig\bra?

Ranger emnet


Dirty^Dog

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Som sies over her så har jeg og vært borti at RF trekker mye strøm, har du et dårlgi batteri sliter du med en forsterker som trekker bra med strøm, da spenning går ned trekker den mere amper og da begynner det å bli farlig.

 

JONTE: Da har ikke du prøvd Vega 124 elementene.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3054622021&category=18803#ebayphotohosting

Disse har en vandring på rundt 10 cm. Og det er temmelig bra.

CV er som alle andre merker, de har billige og dyre modeller, du får hva du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVen

Som sies over her så har jeg og vært borti at RF trekker mye strøm, har du et dårlgi batteri sliter du med en forsterker som trekker bra med strøm, da spenning går ned trekker den mere amper og da begynner det å bli farlig.

 

JONTE: Da har ikke du prøvd Vega 124 elementene.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3054622021&category=18803#ebayphotohosting

Disse har en vandring på rundt 10 cm. Og det er temmelig bra.

CV er som alle andre merker, de har billige og dyre modeller, du får hva du betaler for.

 

Ja 10cm er jo en go del råere en cv stroker da..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med alle merker. Du får hva du betaler for. Nå må ikke alle tilte helt her, bare pga litt komenterer. Liker RF fremfor mange andre merker. Men nå snakker jeg om ting på et høyt nivå og da skal man være pirkete.

 

Hvor mye koster den rf forsterkeren. 200 i damping faktor synes jeg var veldig lite. de fleste tru forsterkerne jeg har har fra 500 og opp mot 1000. noen har til og med >1000

Bisarre: du har sikkert sett like mange rare utsagn av watt på forsterkere som meg og da vet du at de tallene ikke har så mye å si. Greit nok tall til å bruke å finne forsterker til et sett høytalere, men da skal watten helst stå på papir. For de som vet hva damping faktor, slur rate og distortion har å si i en forsterker, hjelper det ikke at en forsterker kan pumpe ut masse watt viss den ikke har kontroll på elementet.

 

Hvordan skal en forsterker kunne levere masse kraft raskt viss den ikke har noe sted å lagre strømmen? det er liksom derfor du finner kondiser i de fleste forsterkere. bare skru opp å se i din egen

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare glemme den dampingfaktoren din... Den er bare reel på høytaler-terminalene på forsterkeren din. Så fort det kobles på ledninger og element(er) vil regnestykket være galt. Så den referansen til damping faktor er like missvisende som liksomwatt.

 

Kondensatorer er i en forsterker av flere grunner. Og dette med å "lagre strøm" er ikke den største. Den vesentligste strømforsyningen til en forsterker sitter faktisk på utsiden. Dynamo, batteri, strømledninger og kondensatorer. Om ikke de er der, vil selv ikke verdens beste forsterker fungere. Inni forsterkeren blir spenningen omformet endel ganger. Alt avhengig av hvor mange watt forsterkeren skal kunne levere, må spenningen i forsterkeren opp. F.eks til 50v. Og til det trengs det diverse kondensatorer og trafoer og annet snacks.

Men uansett... Så lenge forsterkeren din faktisk ikke greier å produsere strøm selv, må du ha god strømtilførsel. Ellers synker spenningen. Så gir du en RF forsterker god tilførsel, vil den levere i bøtter og spann. Ellers går det rett i dass.

Så når du sier at RF'en ikke leverer, men det gjorde en annen mindre forsterker... Så sier jeg at strømforsyningen var så dårlig, at den mindre forsterkeren ikke leverte mer effekt enn strømforsyninga på bilen greide. Slik at den faktisk spillte greit.

Men RF'en var i stand til å levere mer, men det var ikke strømforsyninga. Slik at spenningen sank, og resultatet blei ræva.

Hadde strømforsyninga klart brasene, hadde RF'en spillt fletta av den andre saken.

Det er min teori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så klart det blir noe damping faktor i hvert ledd. Derfor er det viktig å ha mye i utgangs punkte. Litt dårlig kontakt i ledningen og rfen er nede på nesten null. Så på en planet audio fra srømmen bilradio og til og med den hadde 350.

Det som mange ikke vet er at når du kobler en forsterker ned i 2ohm så halverer du alt annet også, som feks damping. det vil jo si at forsterkeren yter mer, men har mindre kontroll.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det mangen rare meninger og komentarer, så jeg tenkte jeg bare kunne slenge en ut her og....

 

En forsterker leder bedre og mere desto varmere den blir, sånn er komponentene oppbydg, jo høyere temp, desto bedre lednings evne, men de må ikke bli fo varme, da går det utover dem selv og omgivelsene, den "kan" da svi printkortet eller seg selv visst den ikke får kjøling, derfor er transistorene, som utvinner meesteparten av varmen (MOS Fet) festet og skrudd direkte i en kjøle ribbe/flate, som så oftest eller alltid i bil forsterker er selve chassiet, og jeg tviler på at selve printkortet kjøler noe særlig, (mener dette var nevt lenger oppe)

 

når det komer til viften trenger man egntlig ikke denn visst kjølingen er god nok, men den er kjekk å ha, og visst man har en innebygd skal det MYE til for at den skal gå i proteciton for over oppheting, og er jo mangen som bare setter opp vifter utenifor forsterkeren for å få en gjennom strøm av luft, og dette hjelper på. ofte er jo ampen monter mot en sete rygg og her kan det fort bli hett....

 

og det som er MEGET viktig i bilstereo er strøm tilførselen, tjukke nok kabler, kanskje n kondensator, skikkelig batt, dynamo osv........ mister man en volt eller 2 mister man fort MYE effekt fra en forsterker, og dette merkest best på store forsterkere på 500 og opp over, som trekker over 60 amp.....

Og på RF og PG er kjempe forsterkerer, men kan være litt dyre noen modeller, men i topp klassen ja.....

 

også må jeg bare kommenter det der med slag lengde.... hvorfor ha en høytaler med LANG slaglengde, den blir jo bare treig på vanlig musikk, men visst man skal kjøre DB drag er den ypperlig til lave frekvenser, men men folk er forskjellige......

 

noen som vil kjøpe en 15" stroker D2, Så og si ubrukt??? den er treig den..... :D

 

tror det var alt....

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

så klart det blir noe damping faktor i hvert ledd. Derfor er det viktig å ha mye i utgangs punkte. Litt dårlig kontakt i ledningen og rfen er nede på nesten null. Så på en planet audio fra srømmen bilradio og til og med den hadde 350.

Det som mange ikke vet er at når du kobler en forsterker ned i 2ohm så halverer du alt annet også, som feks damping. det vil jo si at forsterkeren yter mer, men har mindre kontroll.

 

OK... Blir visst nødt til å illustrere saken litt.

 

RF forsterkeren har en damping factor på >200 ved 4ohm.

Det tilsier en utgangsimpedanse på forsterkeren på 0,02ohm.

Så blir det lagt en 1,5mm2 høytalerledning igjennom bilen. 5m. Det blir 10m ledning. Om denne ledningen er av kobber, vil motstanden dens være på 0,1146ohm. Dette kommer i tillegg til forsterkeren impedanse. Det samme gjør overgangsmotstanden i alle fire tilkoblingspunkter... La oss si totalt 0,1ohm.

 

Da vil regnestykket se anderledes ut...

Dampingfactoren = Høytalerimpedanse / Forsterker og ledningsimpedanse. Altså 4/0,2346=17

 

På din forsterker som liksom har en dampingfactor på 500 (som tilsier en forsterkerimpedanse på 0,008ohm), vil det se slikt ut:

 

Dampingfactor = 4 / 0,2226 = 17,97

 

I dette eksempelet ble papirforskjellen på dampingfactor, redusert fra 200 til 17 på RF. Og 500 til 17,97 på din. Med akkurat samme utstyr tilkoblet.

 

Nå kan du fortelle meg hvorfor det er så viktig med skyhøye papirtall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dere skal lese litt på disse linkene slik at dere faktisk vet hva dampingfactor er. Står opptil flere ganger at det som skiller en god forsterker fra en dårlig er dampingfaktoren.

 

http://www.classic-audio.com/marantz/mdampingfactor.html

 

Utregingene litt lenger oppe er helt feil.

her er en fin kalkulator:

http://www.classic-audio.com/marantz/mdampingfactor.html

 

Der damping er viktigst er på subb forsterkere, for der skal det ikke brukes så lang ledning. da hører man godt forskjell på en bra og en dårlig forsterker.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den saken... Ser fortsatt ikke hva du mener er feil.

 

Du må gjerne komentere, og rette opp feilene...

 

Jeg har også en link til en slik side. Der er det en kar, med tittelen: "Physicist/Audio Engineer", som tar for seg dette fenomenet.

Han driver med dette profesjonelt. Skriver bøker om det, og blir leid inn av diverse fabrikanter, når de trenger hjelp.

 

Du kan sikkert lære ham ett og annet... ;)

 

http://www.trueaudio.com/post_013.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er endel prat om Damping factor her inne, vel nå er det jo sånn at en forsterker er bygd opp av mange deler og består av et kretsløp som er veldig viktig at det fungerer samlet sett som en enhet. Det som er viktig i en forsterker er kvaliteten på enkelt komponenter. En forsterker blir aldri bedre enn det svakeste leddet. Derfor er viktig med et godt inngangstrinn og et godt utgangstrinn. Forsterkerens evne til å formidle energi er en meget viktig faktor. De fleste klasse A/B forsterkere på markedet i dag har en effektivitet på rundt 40-50%, klasse D er endel høyere Ca 75-88% Damping factor er VIKTIG Slew rate er VIKTIG Signal to noise er VIKTIG lav forvrengning er VIKTIG og ikke minst resten av systemet i bilen. En god forsterker kan låte dårlig hvis resten ikke står i stil. De som mener at Damping factor ikke er viktig bør vurdere å starte på elektrolinja med en gang! Bare spør Leif Artnsen eier av Dynamic Precision hva som er viktigst i en forsterker. Han vil uten å blunke nevne 3 ting, 1) Enkel men kraftig signal vei. 2) Kraftige kondenssatorbanker/Trafoer 3) høy damping og Slew rate. Tror han vet hva han snakker om. De samme tingene vil også Per Abrahamsen i Electrocompaniet mene er viktig. Når det er sagt skal man også ta med at Q factoren på høyttaler elementet også har mye å si på Damping factoren i en forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår