Gå til innhold

Rockford Fosgate dårlig\bra?

Ranger emnet


Dirty^Dog

Anbefalte innlegg

Originally posted by Yeah right

Bare for å illustrere kvaliteten på RF, hos bilstereoservice i Trondheim recones det 11 stk RF subber i uken i snitt!! si meg hvor bra er det?

 

Trodde reconing var noe dyrt jeg???

koster i hvertfall på kavlitets PA elementer rundt 2500,- per element, og da må jo grunnen være at det løner seg i stendfor å kjøpe nytt...

 

men man må jo tenkte omfanget som blir solgt av de forskjellige elementene, og hvor mange fler RF som blir solgt i forhold til et annent merke... er jo et vesentlig moment.....

 

men som oftest er det billigere å kjøpe nye elementer enn å recone de!!!

 

:rolleyes:

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Yeah right

...Damping factor er viktig...

 

Helt enig med deg her... Men alt i sin scala.

 

Det er viktig med nok hestekrefter på en bil også... Men er det noe poeng i å ha 1000HK i forhold til 200HK?

 

Før eller siden kommer man til et punkt hvor nok er nok. Og du ikke får noe bedre resultat med mer.

Slik er det også med Damping Factor. Målet på damping factor er veldig missvisende. Du har to tall, hvor det tilsynelatende er veldig stor forskjell... For her har du 200 og her har du 1000. Det ser ut som om det ene er VELDIG mye bedre enn det andre. Men så er det, når dette blir satt sammen i et system, veldig liten forskjell på de to tallene.

Derfor mener jeg det blir helt galt å bruke et slikt tall, som mål på hvor god forsterkeren er. Når det i realiteten ikke er tilfelle, og vil være forskjellig fra system til system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yeah right

Bare for å illustrere kvaliteten på RF, hos bilstereoservice i Trondheim recones det 11 stk RF subber i uken i snitt!! si meg hvor bra er det?

 

Dette er helt nytt for meg... Men siden du kan det nøyaktige nummeret, kan du vel også fortelle hvilke sub'er det gjelder, da...

Og hvor det tallet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Dette er helt nytt for meg... Men siden du kan det nøyaktige nummeret, kan du vel også fortelle hvilke sub'er det gjelder, da...

Og hvor det tallet kommer fra.

 

Hvilke modeller det er kan jeg finne ut, Når det gjelder kilden, så er det fra de som er ansatt der som reconere.

 

Men jeg sier ikke at RF er dårlig, men det blir litt feil når jeg leser alt dette om RF her inne uten at noen setter fingeren på baksiden av produktet. Så det at jeg er kritisk til RF er fordi jeg har vært i denne bransjen i 16 år, og ser helt klart at ting er på vei til å skje med RF, desverre til det dåligere. Viste du at RF i USA er så å si konkurs og at de i disse dager flytter mer av produksjonen til Kina? Og at RF har ansatt Ken Koga samme mannen som ødla Soundstream og Cerwin-vega! Detta lover virkelig bra for kvaliteten til RF i fremtiden. Jeg var en gsng RF fan, men ikke nå lengere. Når det gjelder loddepunkter jeg ser du refererer til kan jeg nevne at i Kina bruker de kaldlodding, noe som er kjent for å slippe taket ganske lett. Så det skjer faktisk oftere enn du tror. Men enn så lenge er vel ikke RF'n kaldloddet, men den dagen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yeah right

Når det gjelder loddepunkter jeg ser du refererer til kan jeg nevne at i Kina bruker de kaldlodding, noe som er kjent for å slippe taket ganske lett.

 

Nå lurer jeg litt på hva du legger i kaldlodding... Såvidt jeg vet, er kaldlodding ikke en loddeteknikk. Men en feil utført lodding. En lodding hvor det ikke er tilført nok varme til loddeflaten, til å få tinnet til å flyte ut skikkelig. Dette skjer bare med manuelt loddede punkter. Kan sammenlignes med å slippe en dråpe loddetinn ned på en kobberplate. Den sitter... Men akk så løst. Og veldig dårlig kontakt.

 

Slikt skal ikke forekomme... Og det skal være veldig lite kurset produksjonsmannskap som kunne klare noe slikt.

 

Komentaren din om at RF så og si er konkurs, gidder jeg ikke å komentere engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ale så opphengt i slaglengde?????

en subb med laaaang slag lengde er jo treig, og den vil få tendenser til å henge litt etter i vanlig musik, men til DB drag og bare reine freq ved woofer test og lign, men de fleste er vell ute etter ren og fin lyd, tviler på at man gidder å høre på woofer test dagen lang...

 

så hvorfor hegne seg opp i det, nå man kan heller finne seg et element med mindre slaglende og litt mere presist element?

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hlangmo

skal ikke uttale meg om frontsettene til rf...........har ikke hørt de selv...............men alpine og macrom har brae frontsett hvertfall.............det hvet jeg sikkert........

 

Tenker på Focal sitt Polyglass 165V2 sett. Bare lurer på om det er noen som matcher dette..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

 

Nå lurer jeg litt på hva du legger i kaldlodding... Såvidt jeg vet, er kaldlodding ikke en loddeteknikk. Men en feil utført lodding. En lodding hvor det ikke er tilført nok varme til loddeflaten, til å få tinnet til å flyte ut skikkelig. Dette skjer bare med manuelt loddede punkter. Kan sammenlignes med å slippe en dråpe loddetinn ned på en kobberplate. Den sitter... Men akk så løst. Og veldig dårlig kontakt.

 

Slikt skal ikke forekomme... Og det skal være veldig lite kurset produksjonsmannskap som kunne klare noe slikt.

 

Komentaren din om at RF så og si er konkurs, gidder jeg ikke å komentere engang...

 

Skjønner at du er en person med totalt mangel på endel grunnlegende kunnskaper. Kaldlodding er faktisk en loddeteknikk som gjøres maskinelt! og utføres i de produksjonsledd hvor man skal spare tid og penger. Helt riktig det med varme på loddepunktet. Og at det sitter dårlig. Men som sagt er dette noe som brukes bevist ved de fleste kinesiske produksjonsteder. Siden du driver butikk innenfor bilstereo hadde det vært relevant å vite din bakgrunn? men det er vel også noe du ikke vil kommentere?? Den som følger med får se hva som skjer med RF. Jeg vet at innen 1 år er det rasert. fullstendig. Du viste vel heller ikke at RF er kjøpt opp av et holdingselskap heller da ?? Hmmm siden du er en forhandler av RF syns jeg virkelig at det er noe du burde vite.Og jeg ser at du ikke vet så veldig mye om damping factor også, fortell meg hva damping factor illustrerer? ig i hvilken sammenheng den er relevant for?? for ut ifra hva du svarte tidligere virker det som om du ikke helt vet det! Og mens du holder på kab du kansje fortelle meg forskjellen på damping factor og slew rate?? Det at rock ford må ha masse watt for å spille bra med sine subber, har vel mer enn bare watten å si ikke sant eller?? er vel en tnig som heter sensitivity? ser at RF ligger ofte rundt 86-89db 1watt/1m. Det er faktisk relevant i den sammenhengen. Nei Autosound er nok et lurve firma jeg ikke ville ha tatt seriøst. Glad jeg slipper å kjøpe mine produkter derfra! Og den butikken kan jo ikke gå særlig bra siden du omtrent lever her inne på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Golf 3 GTD Special

her var det mangen rare meninger og komentarer, så jeg tenkte jeg bare kunne slenge en ut her og....

 

En forsterker leder bedre og mere desto varmere den blir, sånn er komponentene oppbydg, jo høyere temp, desto bedre lednings evne, men de må ikke bli fo varme, da går det utover dem selv og omgivelsene, den "kan" da svi printkortet eller seg selv visst den ikke får kjøling, derfor er transistorene, som utvinner meesteparten av varmen (MOS Fet) festet og skrudd direkte i en kjøle ribbe/flate, som så oftest eller alltid i bil forsterker er selve chassiet, og jeg tviler på at selve printkortet kjøler noe særlig, (mener dette var nevt lenger oppe)

Bipolare transistorer leder bedre og bedre når det blir varmere, ja.

Riktignok gjelder ikke dette MOSFet, da disse har omvendt temperaturkoeffesient.

Ergo disse leder dårligere og dårligere når det blir varmere.

Dette gjør det ikke fullt så lett å svi opp en Mosfet-forsterker.

 

Morsomt du sa det om lang slaglengde. Jeg skal bygge kasse til et Focal 13" 92,5dB element med +/- 9mm slaglengde. Burde bli ganske presist med en Phoenix Gold XS2500, 500w @ 4ohm. Leste på nettet om en fyr som drev med Db-drag. Han spillte høyere med PG XS2500 enn Rockford Fosgate RF1100bd (1100w monoblokk). Det sier litt om effekten PG'en kan pushe ut... han kjørte 1ohm!! :D Og byttet sikringene fra 2x30 til 2x40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Bipolare transistorer leder bedre og bedre når det blir varmere, ja.

Riktignok gjelder ikke dette MOSFet, da disse har omvendt temperaturkoeffesient.

Ergo disse leder dårligere og dårligere når det blir varmere.

Dette gjør det ikke fullt så lett å svi opp en Mosfet-forsterker.

 

 

kan hende jeg bommet lit der ja :rolleyes: men det sier jo bare litt om kor viktig kjøling er på MOS FET forsterkerer, og som noen nevte tidligere at RF sine forsterkerer ble kjøt av sine komponenter og aldri hadde vifter????

 

så ergo det må være mye bedre med en forsterker med vifter og kjøle ribber så store som et ondt år :D

 

men det med slaglengde igjen, skla man ha en subb som spiller skikkelig lave frekvenser høyt med skikkelig trøkk i må man ha litt slag lengde, men man får nå dyp nok bass med et allrpund elemnt også....

 

eks, jeg hadde en stroker 15" i bilen, og denne spilte faen meg så lavt og durte i vei, men var ikke brukenes til vanlig musikk, eller den spillte ræva blue med vanli musikk, mens så prøvde jeg bare med en annen 15" fra MGR, disse spilte mye bedr på vanlig musikk, og ikke like bra på lave frekvenser...

men for min del er 15" alt for stort i bil, så jeg prøvde noen 10" og disse henge med i svingene gittt, også gikk jeg over til 12" og disse er helt ok.... men vil ha 10" igjen....

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår