Gå til innhold

Rockford Fosgate dårlig\bra?

Ranger emnet

Dirty^Dog

Anbefalte innlegg

Originally posted by tekNetium

Mekanisk Xmax på en CV 124 er, ifølge PDF-manualen jeg har liggende her, 38 millimeter, PEAK TO PEAK! (Med andre ord; fra helt innerst til helt ytterst). Det sto desverre ikke noe om hvor mye av spolen som er i magnetfeltet med maks utslag.

Det man og må huske på er er at det kan være stor forskjell på X-Mec og X-lin. X-Lin er hvor langt elementet slår lineært, X-Mec er hvor mye slag den mekaniske konstruksjonen faktisk tåler. Med en X-Mec på 38mm P-P, så må du regne på en vesentlig kortere laglengde lineært. Det elementet på markedet pr i dag med mest lineær slaglengde er Resonnat Engineeering XXX serien. Disse elementene har 38mm hver vei altså 7,6cm peak to peak. Kommer elementer til neste år med ca 56mm slag hver vei. Men for å kunne ha så mye slag, må motoren være god nok. Alt for mange motorer mister kraften når slaget øker. Poenget med så mye slag, er ikke nødvendigvis å bruke hele slaget, men oppnå redusert forvregning i området elementet brukes normalt.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Bisarre

For å komme litt tilbake til topic, tenkte jeg å linke til litt resultater fra World Finals i dB-drag, som gikk av stabelen denne helgen.

Ikke værst... :D

Vel nå er vel ikke akkurat evne til å spille høy noe kvalitetstegn i seg selv. Det er lettere å bygge en forsterker som spiller høyt en en som spiller pent (les: "riktig"), samme gjelder både subber og andre høyttalere og.

Etter min mening så er RF produkter som er vel verd pengene, men dem skilte seg mer fra mengden før. Det er de senere årene kommet produkter som overgår RF på de flere områder. Men så vidt jeg vet er driftsikkerhet en av RF sine store styrker. (kjenner ikke så mye til rundt dette, kjenner kun endel av produktene lydmessig).

mvh

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bisarre

Jaja... Er jo enig med deg der.

Men at Power500BD fikk Eisa prisen 2002, som årets forsterker... DET er et godt kvalitetstegn. :)

Vel......det kan det forsåvidt være, men det kommer mange rare ting fra den EISA jurien, så noe sikkert tegn er det aldri, men at 500BD er en bra bassforsterker er det ingen tvil om fra min side hvertfall.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RF dritt? Anlegget mitt består av en billig puncher (12") 500x og MB quart frontsett, og det spiller GODT, selv om subben "bare" yter 200W RMS spørr folk seg "er det BARE en tohundre watter?"

Om du skal stille opp i dB drag ekke detta noe, det veit jeg, men man kjenner det godt i ryggsetet, buksa beveger seg og ærlig talt, skal man lytte på musikk spiller man ikke dette på max hele veien til svinsesund, det klarer man ikke.

Jeg kommer til å gå for RF neste gang også, ubetinget =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by benzin

RF dritt? Anlegget mitt består av en billig puncher (12") 500x og MB quart frontsett, og det spiller GODT, selv om subben "bare" yter 200W RMS spørr folk seg "er det BARE en tohundre watter?"

Bare for å få sagt det med en gang, en høyttaler eller et element kan ikke "yte" 200 eller 400 Watt osv. Det vi her snakker om er hvor mye den belasting den mekaniske konstruksjonen tåler. Innen for visse grenser har belastnings grenser INGEN TING å si med hvor høyt bassen spiller. Det som avgjør slikt, er elementets følsomhet, impedanse (kombinert med forsteker), og kasse type.

Så en gang for alle, slutt å tro at watt ratingen på en bass har noe å si hvor høyt den kan spille til normalt bruk. Den sier kun hvor mye effekt produsenten mener elementet tåler. noen er optimistiske og andre er konservative.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yeah right

Bare for å illustrere kvaliteten på RF, hos bilstereoservice i Trondheim recones det 11 stk RF subber i uken i snitt!! si meg hvor bra er det?

Den må du nok dra lenger utpå landet med! :)

VET jeg sitter på en del bedre intel enn deg i denne saken, gutten min... :D

For min egen nyssgjerrighets skyld så sjekket jeg opp hvor mange rekoningssett som er solgt i norge over en periode...og jeg må si jeg ble litt sjokkert over hvor lite antallet er! ;-)

Enda mere interesant var disse tallene opp i mot hvor mange subber av andre fabrikat jeg har tatt i mot som er sprengt/ødelagt...konklusjonen min er at jeg ikke kommer til å montere annet enn RF subber i min bil, ihvertfall så lenge de holder dagens standard ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yeah right

Siden du driver butikk innenfor bilstereo hadde det vært relevant å vite din bakgrunn?

Er vel langt mere interesant fra hvilken sten du kom krypende ut ifra....og hvor DU har din bakgrunn fra?

...og ikke minst hvorfor du bedriver denne RF svertekampanjen?

Du jobber vel hos ett av de firmaene som ikke får selge RF lenger kan jeg tenke meg? ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurte på hvilke RF forsterkere er det som er "sucky"?

Til deg som påsto at rockford ikke brukes i konkuranser: sjekk dette her: http://www.rockfordfosgate.com/teamrf

-RockfordFosgate er ett av de merkene som brukes mest i db og også mye i highend.. Til de som sier at cervin spiller penere enn rockford - Hvilken forsterker(e) brukte du og hvilke kasser hadde du? UANSETT ørene dine bør du få sjekket opp nøye, en cervin spiller IKKE bedre enn en rockford! Rockforden er kraftig og krever derfor en skikkelig forsterker..

Forsterkerne og bassene til rockford kommer i PUNCH og POWER der punch er den "minste" i serien.. Power er det kraftigste.. Til dette med at RF er strømkrevende.. Dette har med virkningsgrad å gjøre, RF har like god virkningsgrad som andre forsterkere i samme prisklasse.. Hvis du har sett litt på klasse D bassforsterkerne til rockford har de en virkingsgrad på nesten 90%.. Rockford bruker chassiet på forsterkenen som kjøleribbe, hvis en RF går varm så sjekk montering, jording og strøm! Dette er nok grunnen..

Til den som sa at rockford nesten er konk: som @lpher sier:

RF kjøper jo opp firmaer så det holder og er jo verdens største på ettermarkedet (DVS. ting som er solgt over disk).

Til den morsomste påstanden til nå: at det recones 11 basser per uke.. Hvor i H... har du fått vite noe sånt? Det stemmer ikke! Har sjekket dette opp med Bilradioservice og importør.. og ingen av disse trodde sine egne ører når jeg sa det! Bilradioservice har servicer for hele landet, og likavel har de ikke i nærheten av 11 reconinger i snitt per uke.. Bare så du vet det..

Enzo

- Du spiller ikke høyt i bilen før du kommer ut igjen med hjernerystelse -

Lenke til kommentar
Del på andre sider