Gå til innhold

Volvo 240 1984

Ranger emnet

Volvopower<3

Anbefalte innlegg

Er vel rettere sagt vakum slanger. Ville i utgangspunktet ikke anbefalt å sette i en 230k. Ville mye heller anbefalt å fått tak i en F, som er noe dyrere i innkjøp, men det er en bedre motor. Skal du ha noe som er enkelt bør du bare sette i en b230a.

02' Nissan Navara

91'240, søndagsbil

x88'740 turbo intercooler

x92'240, sladdebil

x86'240,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale å bygge om til F-motor. Er mer arbeid enn det smaker. F-motoren er ikke så fantastisk økonomisk, sammenlignet med A/K motorene, og koster en del i innkjøp (ledningsnett, hjerner, bensinpumper, tankarmatur, instrumentpanel (til LH-2.4)).

Enkleste du kan gjøre er å sette inn b230k'en med elektrisk tenning fra en b230a og innsug/gasser fra b21a'en. Men ikke forvent deg noe særlig effektøkning av det. Eller så kan du bruke b230k'en slik den er, men vær obs på at motoren er kjent for å ha en forgasser som er vanskelig å feilsøke, og upålitelig tenningssystem.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet i sin tid fra B21A til B230K i en 83-modell jeg hadde. Selve byttet gikk greit, men det kan være kjekt å få med clutch-huset, siden K-motoren har svinghjulsgiver.

Etter byttet fikk jeg en motor som var råsterk på lave og midlere turtall, men som ikke hadde noe å tilføye høyere opp. Faktisk mindre enn en B21A... Etterhvert slet jeg litt med at den ikke gikk helt som den skulle alltid, uten at jeg vet om det var fuktig vær, månefaser, tidlig snøsmelting eller restskatt som var årsaken til fuskingen. Men at det var relaterert til forgasseren er det nok ingen tvil om.

B230K var Volvos siste krampetrekning på utslippssiden før de i 1988/1989 gikk over til elektronisk innsprøytning, lambdasonde og katalysator på alle sine modeller med bensinmotor. Den har forbrennningsrom at såkalt Heron-type og en skrekkelig avansert 2-ports forgasser kalt Solex Cisac. I tillegg mener jeg å huske at den har fullelektronisk tenning uten sentrifugalstyrt fortenningsjustering. Det kunne vært spennende å se hva man får ut av denne Heron-teknologien med en slemmere kam og noen seriøse forgassere eller et ettermarkedssprut...

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider