Gå til innhold

hjelper 3" eksos??

Ranger emnet


^celica^

Anbefalte innlegg

Men de hestene der kom vel neppe bare av å bare bytte eksosen Reodor?

 

Har store tvil om at mazda ikke ville se sitt snitt i å selge bilen med 50hk ekstra (og bedre drivstofføkonomi) på bekostning av ørlite mer bråk? Gitt at original-eksosen var så ille.

 

Tror den totale effektøkningen var enda høyere, men det er over 15 år siden jeg leste dette. Har bladet i kjellern hvis det skulle være interessant å finne ut mer om dette. De oppgraderte også motorstyringen. Husk at dette var en gruppe-N bil.

 

Å optimalisere en produksjonsbil koster penger og tar bort fortjenesten. Ikke er det sikkert at 50 hk ekstra var ønskelig heller.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

mange bilprodusenter tynner inn rørene på bilene for å få opp mottrykk i eksos noe som fører til hurtigere og varmere eksostemp. Fordel for motor og utslipp.

Hvorfor skulle mottrykk være bra for noe som helst. Særlig miljø. Skull tvert om tilsi at bilen bruker mer drivstoff, hvis den får 50hk ekstra av å bare fjeren den digre motstanden som er eksosen.

 

Tar mindre plass, koster litt mindre og veier mindre.

Nå snakker vi om musa som pisset i havet. Du sparer ikke på materialer til noen rør i en splitter ny bil. Eller de ekstra par kiloene som effekt-anlegget veier.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å optimalisere en produksjonsbil koster penger og tar bort fortjenesten. Ikke er det sikkert at 50 hk ekstra var ønskelig heller.

 

I såfall er det bare for å lure seg unna hk-avgifter. Vi snakker tross alt om en 1.8l turbo, som sikkert ble markedsført som en sports-modell, hvor effekt vil være av stor interesse hos kundegruppen.

 

Uansett, for å bringe diskusjonen tilbake på det det originalt dreide seg om; Er det lønnsomt å bytte ut 2,5" eksos med 3" eksos på en 2.0l turbo?

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er det bare for å lure seg unna hk-avgifter. Vi snakker tross alt om en 1.8l turbo, som sikkert ble markedsført som en sports-modell, hvor effekt vil være av stor interesse hos kundegruppen.

 

Uansett, for å bringe diskusjonen tilbake på det det originalt dreide seg om; Er det lønnsomt å bytte ut 2,5" eksos med 3" eksos på en 2.0l turbo?

 

Det kan tenkes at jeg tok i litt med 50 hk (var nede i kjelleren og tittet, men fant ikke bladet), men uansett gjorde de et stort nummer av at eksosbyttet ga en betydelig effektøkning. På turbomotorer er det vel ønskelig med så lavt mottrykk som mulig etter turboen.

 

I riktig gamle dager, dengang da Volvo solgte turbosatser for sin B21A, advarte de mot å starte opp og kjøre bilen uten eksosanlegg, da dette kunne gi motorskader grunnet for høyt ladetrykk. Dette turbosettet hadde ikke særlig avansert ladetrykkskontroll og var dermed avhengig av litt mottrykk for ikke å ta helt av...

 

Å bytte eksos på en moderne bil gir kanskje ikke de store effektøkningene, siden motorstyringen uansett vil prøve å holde trykket på et foreskrevet nivå. Men dette burde da eksperter på området kunne si mer om enn meg.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50hk på en 323 er en ting... bare hør på wankel-folket, som tjener 70-80 hester på et skikkelig eksosanlegg på rx-7'ene sine...Skulle ønske det var så enkelt med en gammal B230 og..hehe :)

 

Men, angående utslipp og motstand, så har jeg litt trua på at motstand i anlegget kan være en fordel.

Eksosen vil bevege seg sakere gjennom katalysator, altså en Større del av lufta blir renset, og katalysatoren blir raskere oppvarmet til ideell temparatur, altså får man bedre utslipp.

Dette forutsetter da at man har std oppsett på motoren.

 

Jeg vil tro fabrikken designer eksosanlegget slik at det er optimalt mtp Fuel-forbruk/ avgasser til de kanskje 180-hestene bilen hadde orginalt.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle mottrykk være bra for noe som helst. Særlig miljø. Skull tvert om tilsi at bilen bruker mer drivstoff, hvis den får 50hk ekstra av å bare fjeren den digre motstanden som er eksosen.

 

Hint: katalysator. Katalysatoren fungerer ikke før den er varm.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig litt merkelig at 1000hk biler ikke kjører med originalfilter,med f.eks et flexirør fra fronten og til luftfilteret + std eksos når dette ikke hjelper.
Hvis den var hintet til meg,så tror jeg nok Veyron'en går med originale filtre... Ikke mange originale 1000-hk biler ute å går. Og originale var liksom punchline'n...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om biler som er trimmet til f.eks 1000hk+++

Dem kjønner ikke med sugerør til eksos og originale luftfiltere.

 

Om du ser på f.eks Veyron så har den jo et originalt Veyron filter,men dette er ikke et likt filter som std biler.

 

Den har et syntetisk filter og ikke ett papirfilter.Filteret filtrerer bedre og har bedre luftgjennomstrømning enn vanlige papp-filtere.

Den har også grei dim på eksosrørene.

Egentlig litt rart at den ikke kjører med 1" eksos,siden det er mer enn bra nok iflg flere her. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om biler som er trimmet til f.eks 1000hk+++

Dem kjønner ikke med sugerør til eksos og originale luftfiltere.

 

Om du ser på f.eks Veyron så har den jo et originalt Veyron filter,men dette er ikke et likt filter som std biler.

 

Den har et syntetisk filter og ikke ett papirfilter.Filteret filtrerer bedre og har bedre luftgjennomstrømning enn vanlige papp-filtere.

Den har også grei dim på eksosrørene.

Egentlig litt rart at den ikke kjører med 1" eksos,siden det er mer enn bra nok iflg flere her. :rolleyes:

 

Alt til sitt bruk. Trimmede motorer kjører mer luft gjennom systemet per tidsenhet, dette stiller selvsagt strengere krav til eksosanlegget. Derimot så er en standard motor, vel, standard, og krever ikke mer enn standard eksosanlegg. Å trimme motoren med å sette på ett digert bråkeanlegg og "powerfilter" hjelper derfor ikke en døyt, hvis det originale opplegget er godt nok.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg om biler som er trimmet til f.eks 1000hk+++

Dem kjønner ikke med sugerør til eksos og originale luftfiltere.

 

Om du ser på f.eks Veyron så har den jo et originalt Veyron filter,men dette er ikke et likt filter som std biler.

 

Den har et syntetisk filter og ikke ett papirfilter.Filteret filtrerer bedre og har bedre luftgjennomstrømning enn vanlige papp-filtere.

Den har også grei dim på eksosrørene.

Egentlig litt rart at den ikke kjører med 1" eksos,siden det er mer enn bra nok iflg flere her. :rolleyes:

Makan tilm syting fra din side da.

Har du noe slags fakta og kunne slå i bordet med?

 

kn filter GIR IKKE FLERE HK! dette har vi testet på en Golf3 ! tråd ligger på forumet.

 

mottrykk er en vesendtlig ting som må harmoniseres med motoren slik at den har riktig trykk under arbeid.

 

2.5" eksos holder fint til 300 hk, over det er det kjekt og bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang en eksos diskusjon kommer opp på forumet så er det noen som nevner mottrykk. Hvorfor skulle en otto/diesel motor i det hele tatt bry seg om mottrykk?
Fordi graden av mottrykk vs innsugstrykk bestemmer hvor mye "gjennomblås"/scavenging man får... og i mange tilfeller hvor mye man kan dra ut power-wise.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi graden av mottrykk vs innsugstrykk bestemmer hvor mye "gjennomblås"/scavenging man får... og i mange tilfeller hvor mye man kan dra ut power-wise.

 

Why? Scavenging, slik jeg forstår fenomenet, er når undertrykket mellom eksospulsene brukes for å hjelpe med å fylle forbrenningsrommet i det øyeblikket både innsug og eksos ventilene er åpne samtidig. Mottrykk i eksosen skulle, i følge min logikk, tvert om motvirke dette.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why? Scavenging, slik jeg forstår fenomenet, er når undertrykket mellom eksospulsene brukes for å hjelpe med å fylle forbrenningsrommet i det øyeblikket både innsug og eksos ventilene er åpne samtidig. Mottrykk i eksosen skulle, i følge min logikk, tvert om motvirke dette.
Nettopp. Desto mindre (mot)trykk i eksosen,desto mer effektive er undertrykkspulsene. Er det mye baktrykk,er de jo knapt "undertrykkspulser",heller "laveretrykkspulser"...og de gjør ikke jobben like bra. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår