Gå til innhold

hjelper 3" eksos??

Ranger emnet


^celica^

Anbefalte innlegg

  Turboed1 skrev:
Er det? Hvor? :) Edit: Mener du "ren eksos" som i eksosanlegget si,etter turboen? Da er ikke regnestykkene de samme... Trøtt merker jeg,blir uoppmerksom...

Ingen babling,rett observert. Dvs,hvis jeg tolket deg riktig...:)

 

Ikke jeg heller...eksostrykket i manifolden er sjelden lavere på en turbomotor,siden man dytter jo ut doble mengden (eller mer) i tilsvarende rør... Etter turboen skal den ha større rør,siden gassen da har mistet hastigheten,men er fremdeles en mye større mengde.. Får sove på det.

 

Jeg snakket bare om etter turbo/manifold, altså eksosanlegget.

 

Tror vi er enig. Men hvordan finner man ut hva som er optimalt på en sugemotor da? Har dere noen regnestykker eller noe? Burde kanskje lese den linken som ble lagt ut...

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  Reodor F skrev:
For mange år siden leste jeg en artikkel i Bilsport Rally Magazine om gruppe-N trimming av en firehjulsdreven Mazda 323 med 1,8-liters turbomotor og det hele. I gruppe-N reglementet er det mange restriksjoner og begrensinger knyttet opp mot fabrikkens maksimale oppgitte toleranser osv. Et av de tillatte inngrepene var å bytte til 2,5" eksos. Dette ga en effektøkning på ca 50 hk hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er fordi original eksos på denne motoren er ekstremt restriktiv(cat'n og midtre potte). Når disse er borte øker ladetykket med ca 0.3-0.4bar og effekten deretter. Så sant man også fjærner luftfilterboksen da denne også er veldig restriktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  hfracing skrev:
ca samme skjer på mazdaspeed mx5 også boxer.. ekstremt restriktive orginal deler på innsug og eksos siden..
Enkel måte å bygge sterkere versjoner til senere det der...bare å fikle med eksterne deler,så er man der...økonomene liker sånt... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår