Gå til innhold

Problemer med bremser, Peugeot 405GTX '95

Ranger emnet

Tronna

Anbefalte innlegg

Hei,

tingen er den at jeg måtte skifte bremseklosser på bilen, noe jeg aldri har gjort før.

I tillegg fungerer håndbremsen veldig dårlig. Bilen vil sige hvis den står en litt bratt bakke, hvis den ikke står i gir, og den vil ikke låse hjulene dersom de ruller. Men den biter bittelitt dersom jeg drar den opp når jeg står i ro.

Det er skivebrems både foran og bak på denne bilen, men bak er ikke skivene ventilerte.

Først, bremseklossene:

Jeg skiftet fremme etter en del problemer ble det bra, og de fungerer som de skal.

Holder nå på å skifte bak, og etter jeg omsider forstod at stempelet måtte skrus og presses inn samtidig fikk jeg satt på de nye klossene og skrudd alt sammen igjen. Er nå på luftestadiet av jobben, siden jeg tok med hele kalipperen til skrustikka for å prøve å presse inn stempelet.

Bremsen vil ikke luftes. Det kommer ingen væske ut når jeg pumper med bremsepedalen. Jeg har åpnet luftenippelen og pumpet, ingenting skjer. Lirket litt på skruen til selve bremseslangen(klarifiser: Er dette det samme som det som heter bremserør??) og pumpet igjen, men like dårlig resultat. Bremsevæskebeholderen under panseret ser ikke ut til å miste nivå noe særlig, hvertfall ikke av samme mengde som når jeg luftet kalipperne fremme. Lurer på om det i det hele tatt kommer noe gjennom denne gang?

Ang. håndbremsen- hvordan fungerer denne, for å spørre veldig enkelt. Når jeg drar i den skulle vel bremsene låse seg bak, vet ikke om den er hydraulisk den også, men den har ikke fungert før heller, selv om bremsene fungerte med de gamle klossene. Når jeg drar i den spennes en wire som strammer en fjæret greie på kalipperen. Men ingen bremsekraft av betydning.

Hjelp! Skal på jobb kl 4 i morgen. :(

(beklager lang post, tror jeg fikk med det meste)

Opel Astra G 2001

Peugeot 405 GTX 1995

Lenke til kommentar
Del på andre sider