Gå til innhold

Om 6x9 i kasse, demping, kabler og utstyr.

Ranger emnet


Fiatfanden

Anbefalte innlegg

Nytt anlegg i biln er under planlegging. Aldri montert noe anlegg i bil før, så det kommer opp en del spørsmål.

 

Er ute etter god lyd i biln, skal ikke blåse ørene av meg, men vil kjenne musikken når jeg drar på:)

Jeg hører på all slags musikk, men ikke metal eller klassisk.

 

1.

Angående 6x9!. Er det å fåretrekke å ha disse i en lukket kasse for så å montere dem oppå hattehylla, fremfor å montere dem rett i hatte hylla? Blir i så fall å kjøpe ferdige kasser? duger de?

2.

Har en fiat bravo 96. Mange prater så masse om demping, men da jeg nekter å betale den lokale bilstereo forhandleren 1000kr per dør bare for å montere 1 høytaler i hver dør og "dempe riktig", lurer jeg på hvor viktig dette med demping er? Er det helt udugelig å bare fjerne di gamle høytalerne som står dær for så å bare montere nye i samme hull uten noen videre modifisering og demping? Hva er i så fall den letteste måten å "dempe riktig" på? Finnes det en guide noen plass på nettet etc?

3.

Hvor mye har kablene å si? Er det slik at man får det man betaler for å jo dyrere kabler des bedre lyd osv? Hva anbefaler dere av kabel?

4.

Sub. Lukket? Refleks? Aktiv eller ikke?

5.

Dynabel BF0804 - 4x80W. Virker som man får valutta for pengene. Er dette kvalitet?

6.

Har sett litt på focal og fusion. Hva er å fåretrekke? (budsjett: Front komponentsett:1500-2000,- 6x9:1000-1500,-)

 

Forumer er den beste plassen å få hjelp, da får man i alle fall ærlige tilbakemeldinger.

 

Håper på mange svar ;)

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få noe dypbass av ferdig kjøpte kasser til 6x9, det er kassene ALT for små til. Skal du ikke ha sub, så monter dem rett i hatthylla. Du kan med fordel forsterke hatthylla først... skal du ha sub, så drit i 6x9...

Demping er selvfølgelig en fordel, men ikke en nødvendighet.

Du trenger heller ikke kabler til 1000,- meteren til ditt bruk, men noe som er bedre en orginalkablene blir sikkert greit..

 

Lukket kasse blir mest brukt til sub, men det kommer litt ann på elementet du skal ha...

 

Dynabel bf0804 er en bra forsterker, men litt liten til å drive sub med... Skal du ha noe til ALT, så gå for en BF0756

 

Focal har knallbra høyttalere... morel kan også være verdt en titt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dær har vi den jævla dempinga igjen :P

 

hehe, den er verdt sin vekt i gull;)

Du vil aldri få skikkelig respons i midbassen uten å dempe døra.. døra blir mye tettere, og bli litt mer som en kasse, noe som selvfølgelig hjelper på bassområdet.. uten å dempe døra mister du mye av midbassen...

 

Det som er viktigst, er at du får tettet igjen de store hullene. helst med butylmatter av noe slag.. installbay har det du trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ;)

 

Fårstår jeg deg rett om du anbefaler å bare kjøre et front komponent sett + subb ? Blir det ikke litt spe lyd, er ikke rare høytalerne man får plass til fremme, har ikke sjekket akkurat hvor stort det er enda.

 

Hvis det ikke er laget plass til elementer i dørene burde du vurdere å lage det. Hvis det kun er lagt opp til 4" i

dashbordet så vil du aldri få jevn lyd. Det er for stort mellomrom mellom sub bake og hva 4" fremme kan levere. Du burde få montert noe som er komponentsett fra 5" med diskant alt etter hva du har plass til.

Er du litt tynn i pengeboka og skal ha høyttalerkabler rundt omkring KAN du bruke lampettledning-forutsatt at du ikke skal ha et meget krevende konkurranseanlegg i kjerra-men det tror jeg ikke du skal. PÅ en annen side så er ikke tynne dedikerte høyttalerkabler spesielt mye dyrere så det er kanskje et litt dumt sted å spare så få kroner.

Hva dempematter angår så kan du og bruke noen fikse løsninger du kommer på selv. Poenget er bare å tette noen hull og drepe litt skrangling-nok en gang hvis dette ikke skal være et konkurranseanlegg.

Husk bare at hvis du skal spille skikkelig høyt så MÅ du ha et høypass delefilter på frontsettet-men det er vanligvis innebygd i moderne anstendig forsterkere-men ikke alltid på noen litt eldre i tilfelle du skal kjøpe noe brukt...

En billigskitsub kan forresten ofte forbedres med noen enkle grep-litt tetting, intern dempning og oppstiving kan utrette mye. Membranene i de billige vil uannsett møte sine begrensninger ganske raskt da-så det er ingen mirakelkur.

 

Dette prosjektet kommer an på penger egentlig.

 

 

brainstorming det her....

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran har du så vidt jeg vet plass til en 5,25-tommer i hver dør. Mulig det kan økes til 6 tommer ved hjelp av et adapter eller en avstandsring.

 

Bravo er relativt godt dempede biler i utgangspunktet, så du kan forsøke først uten ekstra demping. Men resultatet blir nok uansett mye bedre MED demping.

 

Kabling kan forsåvidt utgjøre en forskjell, men du vil merke mer forskjell på 1000 kr ekstra i høyttalere enn 1000 kr ekstra i kabler. Bruk heller pengene der de utgjør størst forskjell :)

 

Om du har et relativt begrenset budsjett vil jeg anbefale deg å ta det steg for steg. Begynn med et godt frontsett, deretter en god forsterker til frontsettet, dernest forsterker med tilhørende sub. Høres kanskje kjedelig ut, men du får ihvertfall langt mer valuta for pengene på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår