Gå til innhold

strammere Wastegate fjær.. hvor kjøper jeg det?

Ranger emnet


Snakey

Anbefalte innlegg

sikkert ikkje så kjempebra, men den skal jo byttes med tiden en også så...

Slik jeg kjører no med greddy kontrolleren, så på "HI" setting blør den vekk alt trykket til wastegaten, så jeg har kjappest mulig oppbyggingstid til jeg når trykket jeg skal ha, da slutter den å blø. da blør den kun for å holde trykket. Den justerer trykket veldig mange ganger i sekundet for å holde trykket mest mulig stabilt. Men tror ikke akkurat det hjelper no med tanke på at wastegatefjæren er litt svak...

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fått montert 1.9BAR's fjæren. og på HI setting ladet jeg 1.82 fortere enn faen, men den kutter jo selfølgelig pga har ikke montert 3bars mapsensoren.

 

Kjører du med manuell boostcontroller eller N75 ventil?

 

2.5bar map sensoren klarer fint trykk oppi 1.7-1.8bar, så godt mulig noe annet som ikke stemmer med opplegget ditt...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du med manuell boostcontroller eller N75 ventil?

 

2.5bar map sensoren klarer fint trykk oppi 1.7-1.8bar, så godt mulig noe annet som ikke stemmer med opplegget ditt...

 

Kjører med greddy profec B spec 2 boost controller. funker gull det. har vel sikkert en N75 ventil til wastegaten også? er ikke det orginalt montert under slangen til innsuget til turboen?

 

Nå etter en tur til og fra jobb har jeg greid å stabilisere trykket på ca 1.5 bar over store deler av registeret. spool-up'en er blitt enda kjappere enn når jeg kjørte med kun boost controlleren, og selv da merket jeg mye bedre spool-up når jeg monterte den fra den var orginal.

 

Høyeste peak'en jeg hadde var 1.87 bar. det var første forsøk på [HI] setting på boost controlleren. men da kuttet den enten bensinen eller tente ekstra på tennpluggene for å senke boosten. kvapp litt, pga det var så brutalt at jeg omtrent satt med tenna i rattet. dette var på full akselerasjon på 2. gir

 

Orginalfjæren er lang og svak, mens denne 1.9BAR's fjæren fra 034motorsport er kortere, tykkere gods og mye hardere. og har 1.9BAR som grunntrykk, så uten boostcontroller er nok den farlig å kjøre med regner jeg med. Wastegate justeringen min er helt ute. på det slakkeste.

 

Men jeg vurderer å kjøpe meg større wastegate? Hva er orginal dimmensjon?

Har på feelingen at den ikke klarer å "waste" nok eksos fort nok når jeg når ladetrykket mitt som jeg har satt til 1.50BAR på [HI], for den drar godt forbi før den greier å stabilisere trykket. men er kun under aks de første 3 girene. 4-5-6gir er stabilt 1.4-1.5, men har enda ikke fått testet kor langt ut på turtallet den greier å holde trykket.

Det får jeg komme tilbake til.

Nå er det NATTA etter en lang natts arbeid!

 

btw! Hvor er MAPsensoren? gjerne vis med bilder...

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Map sensoren ligger i hjernen...

 

Og wastegate er lite vits å bytte om du ikke har tenkt deg så mye over 700hk, den orginale er ganske så bra.

 

Du snakker om mye ladetrykk og greier her, hva ladetrykk er chippene dine satt opp mot??? Begynner du å gjøre forandringer på oppsettet uten å gjøre noe med motorstyring blir det fort kluss, som feks at du kjører med manuell boostcontroller i tillegg til den orginale N75 ventilen.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreassen: Er det N75H-ventil på S4? Kan det hende at det er den som lager litt pulserende ladetrykk på bilen min tror du? Virker som den stopper å lade en liten stund, så kommer den plutselig på igjen. Kan det være bankekorrigering?

 

Er N75J en bedre ventil? Dette var ikke et problem med den gamle fjæra mi..

 

Slangen: 1.82 bar ladetrykk på original turbo over tid kan ikke være bra. Dro det godt i forhold til 1.2/1.3 bar? :D

 

Mener originalturboen ikke skal kunne gi så mye mer enn 300 hk, men skyt meg om jeg tar feil :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke i farten hvilken N75 ventil som sitter på S4/S6, men den som stammer fra TT225 skal være en bedre enn den gamle, tillater mere trykk.

 

N75 ventilene er ubrukelige ved trykk over 1.5bar, mange skyler på map-sensor, men sensoren klarer mye mer enne det, bremset min 3b motor med meget respektable tall på 1.7 og 1.8bars ladetrykk på en 2.5bars map sensor.

 

Og orginalturboen klarer ikke noe mere enn max 300hk, dyser klarer heller ikke noe mere. Ved effekter opp mot 300hk er også bakpotten på disse bilene en god bremse...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, bilen dro noe jævlig, men no har eg justert den ned til 1.5. men å kjøre uten boost controller med den fjæren er IKKE bra! den har grunntrykk på 1.9bar (altså 2.9 på display). bruker greddy'en for justere trykket riktig. nøkkingen har nesten gidd seg helt, så bare fin instillinger igjen no tipper eg... den går mye bedre no på 1.5 enn den gjorde på 1.3-1.2 som jeg hadde før og den holder det trykket over store deler av registeret..

 

MEN kan noen si meg hva en orginal motor tåler av trykk før pakninger og topp og slikt går til helvette??!! kan noen si meg ka rådene klarer?

 

Stemmer det J.Andreassen sier.. den klarer ikke mer enn 300hk. og eksosen bremser på 300hk, så eksos og RS2 eller en T3/T04E turbo kommer og RS2 dyser kommer med tiden... RS2 manifoil er på vei fra statene....tar litt og litt..

 

Når jeg har komplett pakningsett for eksos,eksosanlegg, dyser og eksosmanifoil og turbo. da begynner eg å skru. fram til da er jeg rimelig fornøyd med min "nye" bil :P

pluss at dama er ikke helt fornøyd med all pengebruken på bilen i det siste.. og da vet hon enda ikke om eksosmanifoilen som er kjøpt... hysj.. ;-P

Audi S4 92 (sedan)

Chrysler Neon 95

VW Golf 2 86 [solgt]

Honda Prelude 86 [solgt]

Subaru Impreza 93 [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår