Gå til innhold

omregistrering innen familie?

Ranger emnet


petterfrantzen

Anbefalte innlegg

næ. nå er du epplekjekk. For når jeg var på statens vegvesen sa dem at bilen må være registrert på kjøretøets eier. det står også på salgsmeldingen. så marvil har rett i akuratt det hvertfall;9

 

Mye mulig at det EGENTLIG skal være sånn :) Det skal jeg ikke si noe mot, for det har jeg intet grunnlag for. Det overrasker meg at det er sånn. Hvis noen kan vise meg hvor det står, hadde det vært fint :)

 

Jeg har uansett aldri (inntil nå) hørt om noen som har problemer med det. Det er veldig mange som har registrert bilen på en annen enn bilens eier, ref mitt forrige innlegg.

 

Når det er sagt, har jeg aldri forsøkt å omgå denne regelen med vilje, i og med at jeg ikke kjente til at det var sånn. Jeg har forsikret og registrert bilene på helt vanlig måte, og har ikke hørt et kvekk om dette fra hverken Statens vegvesen eller noen av forsikringsselskapene.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis du leser nederst der det står hvem skal kjøretøy registreres på står det litt om det: link:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?...&ssbinary=true

 

Men hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde levert inn skiltene så hadde det ikke vært noe problem at det er som det er nå. Men får og få ut skiltene må jeg selge den til mamma. idiotiske greier:(

ford probe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du leser nederst der det står hvem skal kjøretøy registreres på står det litt om det: link:

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?...&ssbinary=true

 

Men hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde levert inn skiltene så hadde det ikke vært noe problem at det er som det er nå. Men får og få ut skiltene må jeg selge den til mamma. idiotiske greier:(

 

Linken funker ikke. Hehe ;)

 

Men ja, la oss alle være enige om at det er et idiotisk system!

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Marvil:)

 

Men når jeg har fylt ut denne:

Kan jeg da ta med meg den opp til biltilsynet(statens vegvesen) Og få ordnet dette så jeg da får skiltene med en gang eller må jeg vente på og få omregistrerings greie i posten?

Om det kun er forsikring som mangler for å få den i ditt navn nå, så holder det om du tar en tur dit og leverer salgsmelding.

Du trenger ikke å vente på papirer i posten, slik jeg ser det er det eneste kravet som vil komme omregavgift, og denne flytter dere over når du er der, og vips har du vognkort og skilter i hånden. :)

 

Veldig så eplekjekk du var i dag da, tøffen...

 

Litt merkelig at jeg på stående fot kan liste minst 30 ulike eksempler på at vedkommende som eier bilen og vedkommende som forsikrer den gjennom en årrekke har vært forskjellige personer, da. Jeg har faktisk også gjort det selv ved to anledninger, både med moped, MC og bil, uten at det har budt på problemer. Eksemeplvis er den ene bilen registrert på mora til samboeren, men forsikret av meg. Videre står den andre bilen på samboeren, men er forsikret av meg. Hverken Statens vegvesen eller forsikringsselskapene jeg har brukt har hatt innvendinger mot dette.

 

Det er jo også HEEEEEEEEELT vanlig at ungdom kjøper bil og registrerer dem på seg, men forsikrer dem på foreldrene.

 

Ooooops, Marvil... Det var jo både synd, trist og leit :)

Ser ikke helt hva som var synd, trist og leit, men det kan ha noe med å gjøre at jeg er eplekjekk. Nok om det.

 

At du kjenner mange er jo vel og bra, og jeg ser liten grunn til å diskutere akkurat det siden vi ikke klarer å finne noe svar på det. Det jeg vet er at jeg får den kommentaren der hver eneste gang jeg nevner dette, og i de tilfellene jeg får opplyst disse personene, så viser det seg plutselig at situasjonen ikke var slik de forespeilet den allikevel.

Dog ser jeg at ikke alt i min post var like enkelt å skjønne/oppegående. At forsikringen kan stå på forskjellige på forskjellige navn går vel i teorien ja (som jeg nevnte), dette står vel også nevnt i lovteksten på dette området.

 

Derimot vet jeg at Biltilsynet krever at forsikringsselskapet sender over forsikringsgarantien i eiers navn, og det var dette jeg mente/prøvde å få frem tidligere. Da oppnår man at forsikringen står i ett navn mens bilen i et annet, men i AutoSYS går det frem at det er eier som er forsikringstaker. Dette er vertfall normal praksis.

Gjøres ikke dette får ikke AutoSYS samsvar på noe forsikring og registreringen går skeis.

Et godt eksempel er jo leasingbiler. Alle forsikringsgarantier til AutoSYS på leasingbiler ligger på leasingfirmaet (som er hovedeier i vognkortet).

 

 

Når det er sagt, har jeg aldri forsøkt å omgå denne regelen med vilje, i og med at jeg ikke kjente til at det var sånn. Jeg har forsikret og registrert bilene på helt vanlig måte, og har ikke hørt et kvekk om dette fra hverken Statens vegvesen eller noen av forsikringsselskapene.
I dine tilfeller vet ikke jeg hva som har skjedd, men jeg vet at forsikringsselskaper sender over forsikringsgaranti til det navnet som står på salgsmeldingen (de har vel en form for AutoSYS-tilgang derfra), selv om dette ikke er eier av forsikringssystemet, uten å blande inn eier.

 

 

Var jeg mindre eplekjekk nå (noe som ikke var meningen tidligere)? :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er forsikring som mangler for å få den i ditt navn nå, så holder det om du tar en tur dit og leverer salgsmelding.

Du trenger ikke å vente på papirer i posten, slik jeg ser det er det eneste kravet som vil komme omregavgift, og denne flytter dere over når du er der, og vips har du vognkort og skilter i hånden. :)

 

Ser ikke helt hva som var synd, trist og leit, men det kan ha noe med å gjøre at jeg er eplekjekk. Nok om det.

 

At du kjenner mange er jo vel og bra, og jeg ser liten grunn til å diskutere akkurat det siden vi ikke klarer å finne noe svar på det. Det jeg vet er at jeg får den kommentaren der hver eneste gang jeg nevner dette, og i de tilfellene jeg får opplyst disse personene, så viser det seg plutselig at situasjonen ikke var slik de forespeilet den allikevel.

Dog ser jeg at ikke alt i min post var like enkelt å skjønne/oppegående. At forsikringen kan stå på forskjellige på forskjellige navn går vel i teorien ja (som jeg nevnte), dette står vel også nevnt i lovteksten på dette området.

 

Derimot vet jeg at Biltilsynet krever at forsikringsselskapet sender over forsikringsgarantien i eiers navn, og det var dette jeg mente/prøvde å få frem tidligere. Da oppnår man at forsikringen står i ett navn mens bilen i et annet, men i AutoSYS går det frem at det er eier som er forsikringstaker. Dette er vertfall normal praksis.

Gjøres ikke dette får ikke AutoSYS samsvar på noe forsikring og registreringen går skeis.

Et godt eksempel er jo leasingbiler. Alle forsikringsgarantier til AutoSYS på leasingbiler ligger på leasingfirmaet (som er hovedeier i vognkortet).

 

 

I dine tilfeller vet ikke jeg hva som har skjedd, men jeg vet at forsikringsselskaper sender over forsikringsgaranti til det navnet som står på salgsmeldingen (de har vel en form for AutoSYS-tilgang derfra), selv om dette ikke er eier av forsikringssystemet, uten å blande inn eier.

 

 

Var jeg mindre eplekjekk nå (noe som ikke var meningen tidligere)? :)

 

Jada, for all del, ingen skjede skadd :D

 

Det overrasker meg i og for seg ikke om reglene egentlig er sånn, så det skal jeg ikke forsøke å motsi - selv om jeg ikke har sett det skrevet noe sted...

 

Men er du helt sikker på at forsikringa ifølge reglene MÅ stå på eieren? Og at det ikke holder at Statens vegvesen får en bekreftelse fra forsikringsselskapet om at kjøretøy X med regnr XX 11111 er forsikret?

 

Jeg bare spør... Eller "eg berre spyr", som man ville sagt langt oppi Telemark.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, for all del, ingen skjede skadd :D

 

Det overrasker meg i og for seg ikke om reglene egentlig er sånn, så det skal jeg ikke forsøke å motsi - selv om jeg ikke har sett det skrevet noe sted...

 

Men er du helt sikker på at forsikringa ifølge reglene MÅ stå på eieren? Og at det ikke holder at Statens vegvesen får en bekreftelse fra forsikringsselskapet om at kjøretøy X med regnr XX 11111 er forsikret?

 

Jeg bare spør... Eller "eg berre spyr", som man ville sagt langt oppi Telemark.

Lovverket åpner for at andre enn eier også kan forsikre et kjøretøy, men Vegvesenet krever at navnet på garantien skal være eiers navn (altså den lille garantibiten som forsikringsselskapet sender BT elektronisk), noe også AutoSYS krever.

Jeg har aldri vært borti å overstyre dette manuelt (det må det i tilfelle), og jeg har fått bekreftet akkurat dette både hos bilforhandlere, biltilsynet (samt lenger opp i systemet), forsikringsselskaper, osv. :)

 

Kommer det en forsikringsgaranti som ikke stemmer overens med eier, blir garantien liggende i AutoSYS i 3 uker før den blir returnert til forsikringsselskapet. Forsikringen er fremdeles aktiv, men det vet ikke BT/AutoSYS, og derfor vil det nok gå ut begjæring med tiden.

 

Ikke helt enkelt tema dette.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovverket åpner for at andre enn eier også kan forsikre et kjøretøy, men Vegvesenet krever at navnet på garantien skal være eiers navn (altså den lille garantibiten som forsikringsselskapet sender BT elektronisk), noe også AutoSYS krever.

Jeg har aldri vært borti å overstyre dette manuelt (det må det i tilfelle), og jeg har fått bekreftet akkurat dette både hos bilforhandlere, biltilsynet (samt lenger opp i systemet), forsikringsselskaper, osv. :)

 

Kommer det en forsikringsgaranti som ikke stemmer overens med eier, blir garantien liggende i AutoSYS i 3 uker før den blir returnert til forsikringsselskapet. Forsikringen er fremdeles aktiv, men det vet ikke BT/AutoSYS, og derfor vil det nok gå ut begjæring med tiden.

 

Ikke helt enkelt tema dette.

 

Nei, det er visst ikke det.

 

Dersom reglene er slik som du sier, noe vi får gå ut fra at de er, må jeg få si at jeg stiller store spørsmålstegn ved dette systemets funksjonalitet. For det første er det jo ingen som vet at det er sånn, og således risikerer man helt uvitende og mot sin vilje å gjøre seg til lov-/regelbryter. For det andre fungerer systemet overhodet ikke, for folk har jo i en årrekke forsikret kjøretøy på andre enn dets eier.

 

Så lenge forsikringa mi er gyldig, tar jeg egentlig fart og gir en ubeskrivelig god og lang faen i paragrafrytterne og trygdesnylterne ved Statens vegvesen, for de har aldri gjort noe annet enn å forsure og komplisere bilholdet for norske bilister! Og så lenge hverken forsikringsselskapet eller Statens vegvesen har sagt noe annet, går jeg ut fra at den er det :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lovteksten på dette området;

"Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Er ei vogn ikkje trygda så som nemnt i fyrste punktum, og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova, skal eigar eller innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne."

 

Hvordan folk har fått til å registrere forsikring og bil på to forskjellige personer vet ikke jeg, jeg har aldri vært borti det i praksis de siste årene vertfall. I mine tilfeller på jobb er det i tilfelle forsikringsselskapet som har ordnet dette, ved å sende garanti i bileiers navn.

 

Jeg tror nok systemet fungerer, ellers hadde vi hatt et lass biler som hadde rullet uten forsikring, noe som ikke er et så veldig stort problem.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lovteksten på dette området;

"Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Er ei vogn ikkje trygda så som nemnt i fyrste punktum, og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova, skal eigar eller innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne."

 

Hvordan folk har fått til å registrere forsikring og bil på to forskjellige personer vet ikke jeg, jeg har aldri vært borti det i praksis de siste årene vertfall. I mine tilfeller på jobb er det i tilfelle forsikringsselskapet som har ordnet dette, ved å sende garanti i bileiers navn.

 

Jeg tror nok systemet fungerer, ellers hadde vi hatt et lass biler som hadde rullet uten forsikring, noe som ikke er et så veldig stort problem.

 

Der står det jo svart på hvitt at det er samme faen om det er eier eller bruker som forsikrer kjøretøyet :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk i samme situasjon, har kjøpt bil og registret den i mitt navn.. Planen var å ha forsikring i mitt eget navn, men det viser seg at jeg kan ta forsikringen på fatteren allikevel..

 

Når jeg snakket med biltilsynet så sa dem at eier måtte ha forsikring i sitt eget navn, og sa at jeg måtte fulle ut en salgsmelding som nevnt tidligere i tråden..

 

Har du fått fikset det nå,petterfrantzen??

No car yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er noe som får samme problem her er svaret:

 

hvis du har avskilta bilen din, så får du ikke tilbake skiltene før dette er ordnet: Bilen må være forsikret på eier, registrert på eier, årsavgift betalt. jeg løstet dette med og selge bilen til mor og overføre omregistreringa over til mor. Så alt fikser seg til slutt=)

ford probe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ikke omregistreringen er fullført er det ikke for sent, uansett om vognkort del 2 er levert inn eller ikke.

Er bilen omregget og vognkort bestilt derimot, må man benytte seg av 2måneders-fristen dersom man har dette.

 

 

Juristen; Ja, det står så, men er usikker på hvilken bakgrunn Vegvesenet krever noe annet.

At hvem som helst kan forsikre vogna er forsåvidt greit, men det kan finnes rutiner på at selve garantien mellom BT og forsikringsselskapet skal sendes elektronisk på registrert eiers fødselsnummer. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår