Gå til innhold

Bil element på hjemme forsterkeren

Ranger emnet

Viperz

Anbefalte innlegg

Det vil nok gå på et vis... Men langt fra optimalt.

Bilelementer er bygd for å spille i et lite rom, mens hjemmeelementer er bygd for å spille i store rom.

En annen ting er impedansen... Normalt sett er hjemmeforsterkere bygd for å spilles på 8ohm. Bilsub'er er generelt på 4, 2 eller 1ohm. Derfor er det fare for å svi en hjemmeforsterker. Den tåler ikke for liten impedanse. 4ohm vil nok gå... (med forbehold.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en "liten" fest hjemme for noen år tilbake, utpå natta kom vi i litt "bedugget" tilstand.... ville ha litt mer trøkk i musikken... kompisen min hadde en JBL 15"/18" power eller no sånn i bilen, var iallefall på 1000w. gikk ned i bilen hans og røkka den ut, kobla den opp på hjemmeforstrekern min , Marantz type stor (19kg) og det dro avgårde "litt" sinnsykt..... var klin umulig å puste i samme rom omtrent.... ALT vibrerte i leiligheta, naboene prøvde å sparke inn døra :D:D

fikk telefon senere fra en kompis som bor i en blokk ca 100meter fra meg i luftlinje med en blokk i mellom og han hadde hørt dunkinga..... :D

men den høytalern gikk til HEl......! i løpet av natta, spolen brant opp og det kom masse røyk ut av bassreflexrøret....

Så det funker bra, men ikke i lengden tror jeg....

Forsterkeren overlevde dog.... de lagde det vel litt mer solid på 80-tallet.......

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhenger av elementets parametre. Veldig mange Bilstereobasser har høy resonans frekvens. Det kan medføre at elementet ikke gjør jobben i en stue, da elementet er avhengig av forsterkningen bilkupeen gir. Et annet problem, er at bilstereobasser ofte er priset noe høyere enn elementer for hjemmebruk, da det ofte er lagt større vekt på det kosmetiske i et biltereoelement enn et element for hjemmebruk.

Passer parametre og forsterkeren klarer impedansen, så er det ikke noe i veien å prøve hvertfall. Husk bare at kravene til kasse volum er noe helt annet i din egen stue.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider