Gå til innhold

Utpressing av lager

Ranger emnet

tazie

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det går ann og få tak i noe verktøy til og presse ut hjullagerne? Lagerene mine sitter i bremsetrommelen, og vil gjerne slippe og bytte lagere nå som trommelen skal byttes, for de er ikke så gamle... Evt andre smarte metoder ;)

Bilder av lageret;

lager001.jpg

lager002.jpg

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil heller bruke penger på kjøpe verktøy enn å kjøpe nye lager?

Bruker hydraulpresse,ters,dor.. o.l for å presse ut lager,men om du får ut det lageret der uten at det tar skade det er nå en annen sak..

ser ut som det er fast lager på den trommelen,å du kan jo prøve å presse det ut.. Men er det en passat som på avatarbildet som er den aktuelle bilen så er det vel løse lager

hvis det er løse lager så er det bare ta ut indre lagerbanen og rullene og bruke dor og hammer på lagerbanen som sitter igjen inni trommelen..

Går som regel greit det siden det er så hardt stål.. men jeg hadde nå spandert på nye lager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil heller bruke penger på kjøpe verktøy enn å kjøpe nye lager?

Bruker hydraulpresse,ters,dor.. o.l for å presse ut lager,men om du får ut det lageret der uten at det tar skade det er nå en annen sak..

ser ut som det er fast lager på den trommelen,å du kan jo prøve å presse det ut.. Men er det en passat som på avatarbildet som er den aktuelle bilen så er det vel løse lager

hvis det er løse lager så er det bare ta ut indre lagerbanen og rullene og bruke dor og hammer på lagerbanen som sitter igjen inni trommelen..

Går som regel greit det siden det er så hardt stål.. men jeg hadde nå spandert på nye lager :)

haha, nei.. men tenkte kanskje de fantes noe billige løsninger ;) Er ikke på passaten nei, er på En mazda 626.. Blir vel nødt til og spandere nye lager på den da.. Men må man ha spesialverktøy for og få de nye inn også eller? Kan man gjøre det selvm mao. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, dette var minner fra noen uker tilbake, stod og presset inn\ut sikkert 40 sånne lager på skolen :D

Det går med hydraulikkpresse, men personlig fant jeg at det var like enkelt med en hammer og en messing-dor :)

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da har jeg fått lagerene :) Her er noen bilder.

Vil gjerne spørre hva som skal inn først osv. Samt hvor den låsering-tingen skal? før jeg gjør noe feil :P

lageret ser dønn likt ut på begge sider, sikker på at det har noe og si? Og hvor skal jeg smøre fett? :)

Takk for svar.

lager003.jpg

lager004.jpg

lager005.jpg

lager006.jpg

lager007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvilken vei du setter det inn..

Skal ikke smøres da det er lukket og fullt av fett fra før

Press det inn med f.eks en pipe som er litt mindre i diameter enn ytre dim. på lager.

sett på låsering inn i sporet på trommel og press tetning forsiktig på plass

monter trommel og dra til. ikke noe forspenn på samme vis som på de løse lagrene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider