Gå til innhold

Trenger litt hjelp?

Ranger emnet

Jon Arne

Anbefalte innlegg

Hei..Er nylig blitt eier av en 66` rekord.

Fyren sa ikke hvilken rekord, men jeg mener det er en B.

Produsert kun i 8mnd,den sorten med runde baklykter.

Problemer:

1. Bremsen må pumpes før den funker.

Den er veldig myk å svak,men etter litt pumping så er den hard.

Må pumpe hver gang før du skal bremse.

2. Det knirker å gnører fælt fra forstillinga,lurer litt på om det er demperene..?

Han sa at jeg måtte se over noen foringer før eu.

3. Får jeg til å bytte så jeg har bremskraftforsterker fra en annen opel,så jeg får koblet vackum fra den til innsuget?

Evt hvilken en vil passe?

4. Det er ikke sånn årsavgift-lapper på skiltene heller,skal det ikke være det da? har sett mange uten også men..

Eller,til en pris som lyder 5ooo.- skal ikke jeg klage.

Kan slenge ut noen bilder hvis ønskelig :)

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sleng ut noen bilder ja!

bremsene må nok bare luftes. begynn på det hjulet lengst fra bremsesylinderen (dvs høyre bakhjul). du må nok lufte ut en god del siden den er så slapp som det høres ut til, men er nok bare det som er feil. veit du åssen du gjør det?

forstillinga kan være mye rart, burde nesten ha hørt lyden selv for å vite det bestemt... kan være hjullagerene, dempere eller foringer. er det ulyder hele tiden? kun ved akselrasjon\bremsing eller i sving?

hvis du skal bytte bremsekraftforsterkeren så kan du bruke fra alle gamle opler med samme bremsesystem ATE\Delco er nok ATE tenker jeg. hvorfor skal du bytte denne? og hvilken størrelse skal du bytte til? jeg har et par liggende hvis du vil ha?

er litt usikker på den årsavgift lappen... mulig du slipper siden bilen er veteran... eller fordi den er eldre enn '71 modell... er no regler der trur jeg, men er usikker for har ingen veteran sjøl...

Opel har Rekorden

'85 Opel Rekord 3.0i

'84 Opel Rekord CD 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her : http://www.bilforumet.no/prosjektforum/179873-jon-arne-opel-rekord-b-olympia-66-a.html

Veit ikke hvordan man lufter nei:/

Hvis du kjører i en dump/kant o.l eller vugger på den fram,så kommer en gnøre-lyd(selger så noe om foringer)

Tenkte bare å skifte bremskraftforsterker hvis jeg ikke fikk til bremsene (selger sa at det kansje var synderen til at bremsene var dårlig)

MEN,nå skal jeg ut å sveise litt rust :)

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik lufter du bremsene:

på tromlene bak ser du bremserøret gå inn bak, under bremserøret er det en slags skrue. denne skal du skru litt ut mens noen pumper på bremsepedalen for deg. når du ser at det bare kommer bremsevæske ut (uten luftbobler) så skrur du igjen. bruk gjerne en gjennomsiktig slange, a er det lettere og se. så gjør du detta på andre sida også, for deretter å gjøre det på calipperne foran. her sitter den skruen omtrent på toppen av calipperen. husk å pump gjennom en del væske for å være sikker på å få ut all lufta. og viktigs av alt; husk å etterfylle bremsevæske mens du holder på så tanken ikke går tom- da drar du bare ny luft inn i systemet igjen!

hvis det er en slitt foring pleier du ikke å høre detta så godt... hvis ikke den er helt borta da... du har ikke knekt av en del av fjæra da?

Håper detta var forståelig!:)

Opel har Rekorden

'85 Opel Rekord 3.0i

'84 Opel Rekord CD 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider