Gå til innhold

740 Turbo - men det varte ikke lenge..

Ranger emnet


k9v

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp ny bil, 1985 740 Turbo. Motor gått 195, bilen er ikke noe å skryte av, masse rust, ser ikke mye pen ut, men det gjenspeiler seg i prisen - 10.000.

 

Dagen etter kjøpet gikk det noe galt, motoren går nå veldig dårlig og høres ut som om den kun sviver på 3 stempel. Det skjedde når jeg trødde flatt fra en BMW på motorveien.

 

Masse olje lå rundt topplokket (begriper ikke hvor det kommer fra), og en (bensin?)slange hadde hoppet av. Motoren vibrerer også veldig mye på tomgang... Har testet å dra ut ledningene til pluggene en etter en, på den siste hører jeg ikke forskjell (gåent stempel?).

 

Bilen hadde stått stille i over 2 uker før jeg kjøpte den, og etter det har jeg kjørt den ganske hardt...kan dette være en årsak? Kan nevne at jeg skifta plugger, olje, oljefilter og luftfilter rett etter jeg kjøpte den. Før motoren begynnte å krangle har jeg merka div. rare tendenser. Feks. når jeg trør flatt og turboen begynner å lade, fusker den på en måte, og plutselig kommer det et "poff" fra motorommet og deretter slipper den "taket". Det har også hendt at det eksploderer sammen med enorme flammer fra potta bak. Greit med stikkflammer liksom, men dette er sinnsyke eksplosjoner (se vedlagt film).

 

Dette er min første turbobil og jeg har ikke så veldig mye peiling, setter pris på tips og råd :)

Om noen i Rogaland har lyst å fikse volvoen min for en rimelig penge, ta gjerne kontakt.

 

Link til film:

http://www.brutal-productions.com/volvo.avi

 

(Du må ha nyeste divx)

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by k9v

Kjøpte meg nettopp ny bil, 1985 740 Turbo. Motor gått 195, bilen er ikke noe å skryte av, masse rust, ser ikke mye pen ut, men det gjenspeiler seg i prisen - 10.000.

 

Dagen etter kjøpet gikk det noe galt, motoren går nå veldig dårlig og høres ut som om den kun sviver på 3 stempel. Det skjedde når jeg trødde flatt fra en BMW på motorveien.

 

Masse olje lå rundt topplokket (begriper ikke hvor det kommer fra), og en (bensin?)slange hadde hoppet av. Motoren vibrerer også veldig mye på tomgang... Har testet å dra ut ledningene til pluggene en etter en, på den siste hører jeg ikke forskjell (gåent stempel?).

 

Bilen hadde stått stille i over 2 uker før jeg kjøpte den, og etter det har jeg kjørt den ganske hardt...kan dette være en årsak? Kan nevne at jeg skifta plugger, olje, oljefilter og luftfilter rett etter jeg kjøpte den. Før motoren begynnte å krangle har jeg merka div. rare tendenser. Feks. når jeg trør flatt og turboen begynner å lade, fusker den på en måte, og plutselig kommer det et "poff" fra motorommet og deretter slipper den "taket". Det har også hendt at det eksploderer sammen med enorme flammer fra potta bak. Greit med stikkflammer liksom, men dette er sinnsyke eksplosjoner (se vedlagt film).

 

Dette er min første turbobil og jeg har ikke så veldig mye peiling, setter pris på tips og råd :)

Om noen i Rogaland har lyst å fikse volvoen min for en rimelig penge, ta gjerne kontakt.

 

Link til film:

http://www.brutal-productions.com/volvo.avi

 

(Du må ha nyeste divx)

 

 

Hvor i Stavanger holder du til?

 

Kan om mulig gli utom å kikke på gosaken din:)

 

(BTW: LOL eksplosjoner:roll: :dude: )

1990 Volvo 740 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler

1986 Volvo 745 Turbo Intercooler Automat

1989 Volvo 740 GL

1997 Honda CBR 900RR Fireblade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en liten følelse at det er toppen din det er noe med.. Siden du fikk bilen for 10.000 så regner jeg med at det er en litt eldre 740 med b230et og 531 topp? stemmer det? Isåfall synes jeg egentlig at det er rart at toppen røk da dette er en av de beste toppene.. Men går bilen på 3 sylindre?

You wash your VOLVO like it was your firstborn child,

you tend to its needs like it was your own body,

you protect it like it´s your family,

then you drive it like you stolet it

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er det orginalmotor med motronicsprut?

Denne kan du ikke justere tenninga på!

Jeg har den samme motoren selv.

 

hmm.. jeg vil tippe på en luftlekasje.

Hvis du f.eks har ett lite hull i Intercooleren.

Eller hvis den forrige eieren ikke lot deg få med ladetryksmeteret og tok det ut av bilen med slanger og den pluggen i innsuget.

Da vil motoren få mer bensin enn det luftmengdemåleren har målt opp. Det kan også være andre ting som er galt. Har en misstanke om feil på bensintryksregulatoren også.

 

Hvis jeg hadde vært deg, ville jeg iallefall feilsøkt litt.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btl: Det er originalmotor ja, er ikke sikker på om det er B230ET eller FT, men i følge et skjema over modeller jeg fant på internett er det ET motoren på 180hk som står i. Om det er motronicsprut vet jeg ikke. Må jeg skifte hjerne for å kunne justere tenning? Hørtes litt merkelig ut..?

 

Mulig det er luftlekkasje, har ikke fått sjekket dette. Det har aldri vært tredjeparts ladetrykksmeter i bilen såvidt jeg vet. Men hovedproblemet er toppen i følge volvo. Som sagt så sviver den ikke på stempel nr. 1. Jeg tenkte først å gjøre jobben selv, altså skru av toppen, levere den inn og få den overalt, og deretter skru den på igjen selv. Men jeg ble advart av en bekjent at dette er noe fagfolk bør ta seg av, med tanke på justeringer. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Igjen, om det er noen her i Rogaland som har greie på dette og vil tjene noen kroner, ta gjerne kontakt!

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nei, du trenger ikke å bytte styreenhet for å justere tenninga. Selv om du vrir på fordelerlokket, vil tenninga bli den samme. Styrenheten gir signal til coilens "-"side hver gang en tennplugg skal tenne. Rotoren bestemmer hvilken tennplugg som skal gniste avhengig av hvilken posisjon den har i fordeleren. Det er mange faktorer som påvirker tenningstidspunktet og blandingsforhold, deriblant turtallsgiver, Øvredødpunktsgiver, luftmengemåleren, giveren i gasspjellet, ladetrykstempføler. Det er veldig viktig at alt dette fungerer for at motoren skal gå slik den skal, eller i det hele tatt klare å gå. Hvis f.eks øvredødpunktsgiveren slutter å virke, vil ikke motoren gå i det hele tatt.

 

Det kan være at noe er galt med forbrenningen din. Dette kan være på grunn av defekt luftmengemåler, luftlekasje eller at den får for mye bensin.

 

Jeg tror det egentlig er mest sannsynlig at du har dårlig komprisjon, som følge av at du mangler ventilklaring på f.eks en eksosventil. Da vil bensin forsvinne ut i eksosanlegget under komprisjonstakten før den blir antent.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg feilsøkt litt først. Ta først en komprisjonstest. (viktig å kjøre ned bensintrykket og skru ut alle tennpluggene) Hvis du mangler komprisjon på noen sylindre, ville jeg tatt av toppdekselet og justert ventilklaringen, og tatt en sylinderlekasjetest i samme slengen.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hmm. Hadde samme problemet jeg også. Var topppaktningen som hadde røket mellom 1. og 2. syl. Gikk på 3 sylindre og smallt når jeg ga på litt. Det var en b230et motor jeg hadde da. Skru av toppen og sjekk. Det er enkelt å skru selv. bare sjekk at du strammer boltene som holder toppen på plass i riktig rekkefølge og med riktig moment. Se i en servicebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår