Gå til innhold

hva er forskjell på "vanlig" gasser og turbo-gasser?

Ranger emnet


melluh

Anbefalte innlegg

spørsmålet kommer i kjølvannet av litt fremtidig lek med en 1.5 golf 1 motor. gassern her tåler visstnok ikke trykk (hvorfor?) så den måtte monteres på innsugsside i aller tilfelle...ikke ideelt, men definitivt et alternativ... derfor lurer jeg på å leke meg litt med en turbo fra f.eks volvo hvor man får slike "turbo-gassere" orginalt...

 

takk for svar! lek å lær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja...en forgasser henter en del "referanse"-trykk fra utsiden av gasseren, og i venturien i midten av gasseren, og lager et blandingsforhold etter dette.

 

I teorien har jeg hørt at du faktisk bare trenger å bygge en stor nok ladetrykks-boks rundt gasseren (Blir fuck med gjennomføringer av kabler etz da), finne en dyse som kan passe, og kjøre på.

Dette fordi trykkforholdet utenfor og inni gasseren da blir det samme som om du skulle kjørt uten turbolading.

 

Som sagt, er det en teori... Belger,etz i forgasseren skal gjerne tåle litt også.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgasserturbo er skikkelig avlegs, og forgasser på turboens sugeside er enda mer avlegs. Skal du turbotrimme, gjør det skikkelig!

 

Offtopic: Avleggs er nå så...

Kanskje folk vil gjøre det på gammelmåten.. hehe

 

Men, det er litt forskjell i pris da på å kjøpe datasprut og det å finne seg en turboforgasser.

 

Så hvis det er lowcost så er jo det tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste om en 745 som kjørte 9'ere på stripa med doble dell'orto turbogassere.. Han kjørte med datasprut før det,men grunnet strul så klaska han på doble gassere og MSD tenning.. så om det tross alt er dinosaur så kan det fungere veldig bra! :)

 

På r-sport bensinpumpene til at-motorene er det vel en nippel som ladetrykket skal innpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...en forgasser henter en del "referanse"-trykk fra utsiden av gasseren, og i venturien i midten av gasseren, og lager et blandingsforhold etter dette.

 

I teorien har jeg hørt at du faktisk bare trenger å bygge en stor nok ladetrykks-boks rundt gasseren (Blir fuck med gjennomføringer av kabler etz da), finne en dyse som kan passe, og kjøre på.

Dette fordi trykkforholdet utenfor og inni gasseren da blir det samme som om du skulle kjørt uten turbolading.

 

Som sagt, er det en teori... Belger,etz i forgasseren skal gjerne tåle litt også.

 

dette har jeg sett andre har nevnt også, men snakker vi kun om en innkapsling, eller må det være et visst volum - tenker fortrinnsvis på plassen dette krever..å få en slik 100% tett kan vel by på utfordringer om den må være det...

 

Forgasserturbo er skikkelig avlegs, og forgasser på turboens sugeside er enda mer avlegs. Skal du turbotrimme, gjør det skikkelig!

 

nå var du svært hjelpsom, må jeg si!

utifra de hyggelig konstruktive innleggene jeg har sett fra deg tidligere, ble jeg veldig imponert nå...

 

Offtopic: Avleggs er nå så...

Kanskje folk vil gjøre det på gammelmåten.. hehe

 

Men, det er litt forskjell i pris da på å kjøpe datasprut og det å finne seg en turboforgasser.

 

Så hvis det er lowcost så er jo det tingen

 

bingo, bruk det man har, lær underveis, for så å evt å gi en arm å et bein for de ekstra hestene i et skikkelig bygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg sett andre har nevnt også, men snakker vi kun om en innkapsling, eller må det være et visst volum - tenker fortrinnsvis på plassen dette krever..å få en slik 100% tett kan vel by på utfordringer om den må være det..

 

Snakker bare om en Innkapsling ja, som må være 100% tett, og DET er en utfordring med "hjemmeverktøy". Det er fullt mulig, men da med feks tynne alu-plater og alu-sveising.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var du svært hjelpsom, må jeg si!

utifra de hyggelig konstruktive innleggene jeg har sett fra deg tidligere, ble jeg veldig imponert nå...

 

Om en stund vil du takke meg for at jeg var så hjelpsom. Men inderlig full av godhet som jeg er, skal jeg hjelpe deg ytterligere på vei:

 

En turbomotor krever, for å kunne utnyttes skikkelig, et kraftig tilskudd av drivstoff når ladetrykket kommer. Dette er betraktelig lettere å få til med innsprøytning, enten i form av et tilleggsprut eller en komplett ettermarkedsinnsprøytning. Tror ikke det blir så mye dyrere heller, tatt i betraktning at du må kåle med trykktetting av forgasseren, bygging av trykkboks, eller montere den foran turboen (skrekk og gru).

 

Selv om du gjerne vil bedrive learning by doing, så skader det ikke å gjøre det riktig første gangen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker bare om en Innkapsling ja, som må være 100% tett, og DET er en utfordring med "hjemmeverktøy". Det er fullt mulig, men da med feks tynne alu-plater og alu-sveising.

 

jeg lar den ligge...heh

 

Om en stund vil du takke meg for at jeg var så hjelpsom. Men inderlig full av godhet som jeg er, skal jeg hjelpe deg ytterligere på vei:

 

En turbomotor krever, for å kunne utnyttes skikkelig, et kraftig tilskudd av drivstoff når ladetrykket kommer. Dette er betraktelig lettere å få til med innsprøytning, enten i form av et tilleggsprut eller en komplett ettermarkedsinnsprøytning. Tror ikke det blir så mye dyrere heller, tatt i betraktning at du må kåle med trykktetting av forgasseren, bygging av trykkboks, eller montere den foran turboen (skrekk og gru).

 

Selv om du gjerne vil bedrive learning by doing, så skader det ikke å gjøre det riktig første gangen.

 

der ja, det var mer likt deg :p

jeg er fullstendig med på hva du sier, og ville sikkert tipset evt andre om å gjøre det du sier, MEN nå er jeg både sta, og nysjerrig, og har ikke f.eks et k-jet system på hånda (kan fort endre seg dog) og derfor blir det å bruke det man har, rive seg i håret og ødelegge moroa for så å gå på på nytt, denne gangen med en sum i innsats osv...

 

men foreløpig snakker vi å bruke stort sett det man har, og ikke bruke særlig med cash...foreløpig... :)

 

et praktisk spørsmål mens vi er i gang - olje til turbo, kna det hentes fra trykkside av olja, hvorsomhelst i grunn? type et t-stykke på et oljerør duger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det det er...har ingen forhåpninger, kun noe jeg ser på som en latterlig måte å jukse til seg litt erfaring å morro på!

men om det viser st børsa går litt bedre gjør da det ingenting! og til 0.4-0.5 bar tror jeg ikke for lite bensin blir problemet slik jeg har forstått det...

 

Bare å hente ett 5mm borr, og borre gjennom dysa, så går den nok fett nokk :D

 

Lærer no av det og, hehe

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks fra oljetrykk-bryteren.

 

er det mao. så enkelt som hvorsomhelst på trykkside er egnet?!

 

jeg regner med å flytte litt på gassern, da må det til forlenging av en vakumslange eller to...bunnpanne med retur på spikkes, og må ha no vakumslanger fra gasser-turbo og turbo-innsug...noe mer som jeg bør tenke på i første omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår