Gå til innhold

hva er forskjell på "vanlig" gasser og turbo-gasser?

Ranger emnet


melluh

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skaffe seg en bredbåndslambda, så kan du lære deg at riktig mengde fuel er VIKTIG...? =) Dette kan du jo bruke på ALLE biler, og er alltid et kjekt verktøy å ha.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skaffe seg en bredbåndslambda, så kan du lære deg at riktig mengde fuel er VIKTIG...? =) Dette kan du jo bruke på ALLE biler, og er alltid et kjekt verktøy å ha.

 

ok, du må gjerne utdype den! hørt om det før, men kun i heftigere oppsett med mer pulver...vet ikke hvordaqn den fungerer og hva den gjør :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, du må gjerne utdype den! hørt om det før, men kun i heftigere oppsett med mer pulver...vet ikke hvordaqn den fungerer og hva den gjør :wonder:

 

Vel, det er viktig at du ikke får for "lean" (Mager på norsk) Luft/Bensin blanding. Det er hva "Bredbåndlambda'en" overvåker. Det er rett og slett en lambdasonde som du setter i eksos-strømmen, som måler verdiene på eksosen.

 

Hva kan jeg bruke disse eksosverdiene til? Jo, har du en mager blanding, kan du brenne hull stempler, etz pga varmen, og selv på et lavbudsjett-oppsett som du snakker om, så er det greit å kunne ha noe som holder lenger enn 1 km bånn gass.

 

Blir blandinga for lean, dyser du deg opp til at blandinga blir passe. Enkelt og greit.

 

En bredbåndslambda koster alt fra 500kr på E-bay til 5000kr. JÆVLA kjekt å ha som sagt... kan brukes på ALT av biler, og skal du ha deg no datasprut, eller noe mer moderne motor-tuning senere, er det et Krav omtrent.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt (siden jeg har hatt gassere under trykk på GSX-R'en) Forskjellen er i et par ting. Flottørkammeret blir luftet rett ut i friluft (les: trykkutjavnet mot atmosfærisk trykk) på en NA-gasser. På trykkgassere er kammeret behørig tettet mot trykklekkasje og har et innløp som henter trykk fra trykkboks/plenum sånn at forgasseren tror den er i 1 atmosfære. Trykkforgassere har også flottørnåler som tåler mer bensintrykk,siden man ofte kjører 1.5-2 psi mer bensintrykk enn ladetrykk. NA-forgassere renner ofte over da (Mikuni'ene mine tålte 2 psi over "Bar absolute" MAX. Alt over... blaaaarp. Druknet som ei katte i Atlanteren).

 

De har også "boost enrichment systems" ofte innebygd,en avansert akselerasjonspumpe som legger til mer bensin akkurat i overgangsområdet mellom sug- og trykk-forhold,dette er et punkt som gassere ikke liker seg,og der går motorene ofte elendig,hvorpå de eksploderer i effekt med en gang forgasseren blir enig med seg selv i mengden bensin den skal spa inn.. Linjal-rett momentkurve kan man i de fleste tilfeller skyte flere hvite tømmerstokker etter...

 

Det med at den må bygges helt inn for å virke er ikke riktig. Det er bare en grusomt tungvindt måte å få ladetrykket inn i flottørkammeret på... Var det noe mer? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt (siden jeg har hatt gassere under trykk på GSX-R'en) Forskjellen er i et par ting. Flottørkammeret blir luftet rett ut i friluft (les: trykkutjavnet mot atmosfærisk trykk) på en NA-gasser. På trykkgassere er kammeret behørig tettet mot trykklekkasje og har et innløp som henter trykk fra trykkboks/plenum sånn at forgasseren tror den er i 1 atmosfære. Trykkforgassere har også flottørnåler som tåler mer bensintrykk,siden man ofte kjører 1.5-2 psi mer bensintrykk enn ladetrykk. NA-forgassere renner ofte over da (Mikuni'ene mine tålte 2 psi over "Bar absolute" MAX. Alt over... blaaaarp. Druknet som ei katte i Atlanteren).

 

De har også "boost enrichment systems" ofte innebygd,en avansert akselerasjonspumpe som legger til mer bensin akkurat i overgangsområdet mellom sug- og trykk-forhold,dette er et punkt som gassere ikke liker seg,og der går motorene ofte elendig,hvorpå de eksploderer i effekt med en gang forgasseren blir enig med seg selv i mengden bensin den skal spa inn.. Linjal-rett momentkurve kan man i de fleste tilfeller skyte flere hvite tømmerstokker etter...

 

Det med at den må bygges helt inn for å virke er ikke riktig. Det er bare en grusomt tungvindt måte å få ladetrykket inn i flottørkammeret på... Var det noe mer? :)

 

da var det området dekket...heh!

 

men gutta, dere vet garantert svaret på dette så jeg får det med teskje!

 

olje til snurra kan hentes hvorsomhelst på trykkside?

 

fler ting å ta hensyn til i første omgang? :)

 

begynner å hjelpe seg nå, eliminasjonsmetoden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det området dekket...heh!

 

men gutta, dere vet garantert svaret på dette så jeg får det med teskje!

 

olje til snurra kan hentes hvorsomhelst på trykkside?

 

fler ting å ta hensyn til i første omgang? :)

 

begynner å hjelpe seg nå, eliminasjonsmetoden :D

Jepp. Men du behøver ikke et enormt trykk... et par-tre kg er nok. Siden det neppe er snakk om en kulelagret snurre... da trenger man enda mindre.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det store problemet eg fekk med forgasser turbo var bensintrykk... eg måtte sette i ei bensinpumpe fra ein innsprøytnings motor og sette på ein progressiv bensintrykk regulator... med mekanisk pumpe klarte den ikkje å lage nok trykk så turbotrykket dytta bensinen tilbake i røra og bilen daua, bensin trykket må alltid vere høgare enn turbotrykket!

eg måtte og borre dysene mine for å få nok bensin... og med lambda måler og A\F måler(Air-Fuel ratio) så var alt mykje enklare...

eg kjører på 0,7 bar no og det går som hakka møkk :)

1998 Mercedes C230 Kompresssor

1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg måtte og borre dysene mine for å få nok bensin...

Dysebrosj er tingen...da får du full kontroll over diameteren og flødet. :)
eg kjører på 0,7 bar no og det går som hakka møkk :)
Hva har du bytta i motoren? Eller ikke bytta/gjort noe?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår