Gå til innhold

150A sikring som ryker

Ranger emnet

bolin

Anbefalte innlegg

Hei og hopp

Jeg har en 150A automatsikring på anlegget i bilen, som har en tendens til å gå av når jeg spiller litt høyt. Dette er jo ikke helt ulogisk, men jeg trodde virkelig at det skulle ganske mye til for å ryke en 150A sikring.

Anlegget består av:

Batteri: Stinger SP1000

Sub: JL Audio 13w7,

Forsterker til sub: JL Audio 1000/1 (1000 watt RMS visstnok)

Høyttalere: Infinity Kappa frontsett og

Infinity Kappa 3-veis i hattehylla,

Forsterker til høyttalere: RF 4004 (4x100 watt RMS visstnok)

Har en alpine spiller og to kondensatorer på 1f hver. Kablet opp med 50mm2 fra batteri, fordelt og sikret videre baki.

Skulle dette være noen match for en 150A sikring? Hvorfor ryker den egentlig? Kan det være dårlig jording eller noe i den dur?

På forhånd takk, Mvh Robert

Alpine - RF - Infinity - JL Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 120A ANL sikring av ymse kvalitet, hele boksen smelta rett og slett. Det er helt sikkert ubrukelig kvalitet på automatsikringa mi også, henta den på bilextra da jeg var lei av å bytte sikring/sikringsboks annenhver dag.

Burde vel ordne seg hvis jeg kjøper en 250A stinger automatsikring til 500 kroner? Regner med 50mm2 kabelen overlever det uten problemer?

Er litt ferdig med å stå med huet under panseret på en eller annen busslomme i en slags protest mot å måtte kjøre uten musikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker ikke engang sikring.. å forsterkeren min drar 300a... skal mye til for att en 50mm2 kabel skal brenne.. den tåler ca 460amp den jeg har.. også har jeg 2 stk :P.. så 920ampere kan kablene mine tåle.. men ja bruk sånne engangs sikringer.. de ryker aldri uansett hvis du har koblet mye før..

men les av på forserkerene dine om hvor stor sikring de skal ha.. det står i bruksanvisningen.. også plusser du dem med hverandre...

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde sikring var nettopp en sikring mot f.eks brann ved evt. kortslutning.. :)

Skal jo plasseres så nære +polen som mulig på alle batterier

Tror nok det blir varmgang hvis man kortslutter en 50mm2 ledning også ja..

Er vel ikke verre enn å enten kjøpe en automatsikring av god kvalitet eller montere faste glasssikringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det ikke seriøst, bare kødda litt.

Har du virkelig toppstrømmer som er over 100A i bilen din? Imponerende og lett skremmende.

Hvis du finner grunnen til at den sikringen du har nå driver å slå seg ut så hadde det vært veldig spennende å vite. Et bilde kanskje?

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis automatsikringen er Caliber e.l. (les: Generelt søppel), så suger den nok vilt. Jeg gikk fra 150/160A Caliber som slo ut hele tiden til 100A Stinger, og den slo aldri ut.

Det er ikke veldig vanskelig å få knekke 150A sikringer (ANL) med lav frekvens, liten kasse med kraftig sub og stor forsterker. Når jeg skal måle, så går jeg utenom sikringene.

Så lenge man står stille og passer på mens man holder på, gjør det ikke noe, men i en bil man kjører rundt i til daglig anbefaler jeg sikringer på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente det ikke seriøst, bare kødda litt.

Har du virkelig toppstrømmer som er over 100A i bilen din? Imponerende og lett skremmende.

Hvis du finner grunnen til at den sikringen du har nå driver å slå seg ut så hadde det vært veldig spennende å vite. Et bilde kanskje?

Må jo være lov å kødde litt også ;)

Jeg er vel nesten villig til å vedde sjela på at jeg IKKE har toppstrømmer på over 100A i bilen min. Er sikkert en annen snedig grunn enn at sikringen er for liten ja, skal ta et bilde hvis det viser seg å være noe interessant..

Kommer sikkert til å bruke en uke på å skru fra hverandre jæ***skapen, blei litt i overkant komplekst baki. Ikke så lurt når ting må fikses.

BoomBoxx:

Jepp, sikringa er garantert generell søppel som suger vilt. Lover å si ifra til gutta på bilextra neste gang jeg er der at de burde slutte å selge den :p

Selv om bassern og forsterkern "bare" er 1000 watts greier var det jo ikke akkurat billig utstyr, og jeg må jo si at det spiller rimelig brutalt til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres definitivt ut som det hadde vært interessant å se noen bilder fra oppsettet ditt. Det er alltid gøy å få tips og trix ved å studere hva andre har gjort. Selv har jeg bare slengt alt inn i min for å se om oppsettet virket, men nå skal jeg snart montere det mer permanent. For meg er det viktig å kunne plukke hele skiten ut ganske lett ved behov, kona skal til og med kunne klare det! Skal lage noen luftige bur og ha inn litt ekstra kjøleribber ettersom billigskiten min svetter litt da den må jobbe alt den er verdt når jeg råner rundt med Dream Theater på full score.

Jeg bruker photobucket når jeg legger inn bilder og det er meget anvendelig.

Under kan du se hvilket rot jeg hadde ved et tidspunkt, den lysegrå suben er kun oppbevart der merk. Nå ser det litt bedre ut der, men slik det var da var det definisjonen på støyproblemer. DYNAMOSTØY!

DSC02761.jpg

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu sub'en din, Dag, så spiller det høyere. Teoretisk, fordi utfasingen mellom opprinnelig lydbølge og reflekterte lydbølger blir mindre ettersom elementet kommer nærmere en reflekterende flate (også kalt "wall-/corner loading"), og av erfaring stemmer dette også ofte i praksis... ;)

Litt upraktisk om du skal ha mye dritt i bagasjen, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider