Gå til innhold

Ord og uttrykk

Ranger emnet


EscortSi1,8

Anbefalte innlegg

Høres sikkert ut som en riktig grønnskolling (noe som sikkert ikke er langt fra sannheten) men jeg går litt surr i uttrykkene av og til.

 

Kan noen fortelle meg hva som er forskjellen på drivknute, endeledd, drivledd, bærekule, styrekule og bærebro? Hvilke uttrykk betyr det samme, og hva betyr de egentlig? Er bærebro det samme som bærearm for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-drivknute og drivledd er nok d samme. er det leddet som forbinder navet med akslingen fra girkassen.

 

-endeledd. det leddet som sitter ytterst mot hjulet og er i kontakt med snekke/tannstang.

 

-bærekule. den kula som sitter nederst på navet/ytterst på bærebrua.

 

-bærebru. nedre del av hjulopphenget. festet i to foringer i karosseriet og festet i navet ved hjelp av bærekula.

 

bærearm er når det er snakk om et stag og ikke en bru hvis du skjønner..i nyere VAG biler er det vel 4 bærearmer, 1 øvre bakre,1øvre fremfre, 1 nedre bakre og en nedre fremre..

 

Er mange forskjellige hjuloppheng,mange forskjellige løsninger... er ingen "standard" :p

 

Ikke sikkert du forsto så mye men ville prøvd å søkt etter bilder eller fådd tak i en bok fra vk1 kjøretøy eller noe:)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MacPherson forhjulsoppheng er rimelig standard. Brukes på alt fra Porsche til Opel Corsa.

 

Nå referer jeg til denne illustrasjonen:

car-suspension-11.gif

Lower-Control Arm = bærearm/lenkearm

Car Frame = chassi

Felgen er festet til et nav. Der bærearmen er festet til fjærbeinet finnes en bærekule. Bærearmen er festet til chassiet gjennom noen gummiforinger.

 

På enden av Steering Link sitter et endeledd, også kalt styrekule.

 

Ny tegning:

CVJhalfshaftassembly.jpg

 

Grønn = indre drivledd, festet i girkasse

Lilla = drivaksel

Gul+blå = ytre drivledd

 

Navet er festet i enden av drivleddet.

 

Det svenske ordet for drivledd er drivknute.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, noen som faktisk INGEN tenker over; det alle refererer til som "demper" (hele stasen) heter egentlig fjærbein :) Dempern er bare sylindersatsen inni mens fjæra klemmes over... = fjærbein :D

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår