Gå til innhold

Defekt lambda + eu-kontroll = bæsj?

Ranger emnet

onklsaabfar

Anbefalte innlegg

Fikk mangel på for høy co. på eu kontrollen pga at caten min var tømt. Fikk tak i en ny en og monterte, og etter noen timer med masse tålmodighet og cdc eksos guffe ble det rimelig tett også.

Men så, som lyn fra klar himmel så jeg at lambda lampen lyste. Jeg begynnte å sjekke det og fant ut at lambda sonden min hadde truffet ramma under montering, og hadde blitt litt bøyd. Jeg prøvde å bøye den tilbake, men lyset vil ikke slukke, så jeg regner den sonden for tapt.

Spørsmålene er hvor mye sonden har å si for coen, og om det vil være nok til å tippe meg over den magiske grensen? Er det noe annet som skjer med defekt sonde, annet enn litt høyere forbruk?

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det blir mer CO i eksosen. En annen ting er at du ødelegger katalysatoren ved å kjøre med defekt lambdasonde. Fiks lambdasonden ASAP. Sparer bensinutgifter på det også.

Hvor bæsjen i emnefeltet kommer inn i bildet er jeg mer usikker på. Kjører du med hund i bilen? I så fall kan den jo ha driti i baksetet. Ha den i bur mens du kjører, så slipper du å få hunden i frontruta ved en bråbrems.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buskmann skrev:
En ting er at det blir mer CO i eksosen. En annen ting er at du ødelegger katalysatoren ved å kjøre med defekt lambdasonde. Fiks lambdasonden ASAP. Sparer bensinutgifter på det også.

Hvor bæsjen i emnefeltet kommer inn i bildet er jeg mer usikker på. Kjører du med hund i bilen? I så fall kan den jo ha driti i baksetet. Ha den i bur mens du kjører, så slipper du å få hunden i frontruta ved en bråbrems.

Er alergisk mot hund.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chrizz_g skrev:
Er du sikker på at lambda-lampa indikerer at lambdasonden er gåen?

Vet at på LH2.4 injectionsystemer, så har du en "motorfeil" lampe, hvor det er et lambda-symbol.

hmm.. er faen ikke sikker på hvilken insprøytning jeg har! er en s40 -96 mod med 1,8 kjipe liter. var bare så nærliggende å tro at problemet lå i lambdaen, siden jeg så den var blitt bøyd under monteringen av cat. Skal sjekke opp om du har rett! takk for tipset.

bilen ble forøvrig ikke godkjent idag. hadde ikke godkjent senk før kontrollen, og felgene subber som faen i innerskjermen. Coen var d ikke noe å si på. har funnet fram de kjipe 15"s "eu-kontroll" felgene mine nå, så i morgen er det tilbake på BT! tvi tvi! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...